به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی جهرم، از زمان شروع به کار اصناف، روند افزایشی تعداد مبتلایان در جهرم شیب تندتری به خود گرفته است.

این موضوع، این شائبه را مطرح می‌کند که در نگاه برخی شهروندان، تابلوی قرمز خطر این بیماری دیگر آن رنگ سابق را ندارد و در تصوری اشتباه، می‌توانند مثل قبل راحت و آسوده و بدون اقدامات پیشگیرانه در خیابان‌ها و مغازه‌ها خرید کنند. 

در روزهای اخیر تعداد بیماران بستری در بخش‌های ویژه و معمولی بیمارستان جهرم هم رو به افزایش است؛ بیمارانی که اغلبشان یا مشکوک به کرونا هستند یا دچار مشکلات تنفسی.  

با توجه به آمارهای وزارت بهداشت در دوم اردیبهشت ماه،دو درصد کل مبتلایان کرونا در کشور و ۲۵ درصد مبتلایان استان فارس متعلق به جهرم است.

این به معنای این است که هم مسوولان شهرستان باید به فکر چاره باشند و هم شهروندان باید به خاطر سلامت خانواده‌ خود و جامعه، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را بیشتر رعایت کنند.

شهروندان باید در نظر داشته باشند که بخش آی سی یو بیمارستان پیمانیه جهرم حداکثر برای ۲۰ نفر ظرفیت دارد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم، تعداد افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند، در سطح شهرستان به هزاران نفر می رسد. سالمندان، مادران باردار، مبتلایان به دیابت، فشار خونی ها و...که اگر زنجیره انتقال به آن‌ها برسد زندگیشان دچار مخاطره شدیدی می‌شود.

کادر بهداشت و درمان هم این روزها شرایطی غیر عادی را تجربه می‌کند. از استرس و اضطراب ابتلا به بیماری گرفته تا خستگی ناشی از کار شبانه‌روزی و بدون استراحت، در حالی که تعداد بیماران هم روز به روز در حال افزایش است. ناگفته نماند که متاسفانه علیرغم تمام اقدامات پیشگیرانه، برخی از کادر بهداشتی و درمانی جهرم، خود نیز به این بیماری مبتلا شده و درد و رنج آن را تحمل می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: برای مقابله با کرونا ویروس، بیماریابی یکی از کارهای خوب کارشناسان مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی جهرم بوده که این مهم نقش بسزایی در پیداشدن ناقلان بی‌علامت در این شهرستان داشته است.

محمد رحمانیان افزود: در راستای مقابله با این ویروس ناشناخته فعالیت‌های زیادی در شهرستان توسط دانشگاه علوم پزشکی جهرم و با همکاری سایر ارگان ها در گندزدایی سطوح، اطلاع‌رسانی و دادن هشدارهای لازم به شهروندان جهت پیشگیری از کرونا ویروس صورت گرفت.

وی ابراز کرد: همچنین توصیه‌های بهداشتی مانند شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده دست و سطوح و تاکید بر رعایت فاصله فیزیکی به شهروندان شده است.

وی تصریح کرد: همکاری رسانه‌ها و کانال‌های خبری شهرستان با دانشگاه علوم پزشکی جهرم نقشی تأثیرگذار بر آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی از اخبار کرونا در شهرستان داشته است که توانست در پیشگیری از این بیماری کمک‌کننده باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم  بیان کرد: بسیاری از اصناف و کسبه‌های شهرستان به صورت خودجوش برای مقابله با این بیماری خطرساز و کاهش تجمعات و رفت‌وآمدها که در انتقال بیماری بسیار تإثیرگذار است محل کسب خود را بستند.

وی افزود: با وجود این تمهیدات و توصیه‌ها و هشدارها, شیوع این بیماری در جهرم روزانه رو به افزایش است.

رحمانیان گفت: در روزهای اخیر بازشدن برخی اصناف طبق مصوبه وزارت بهداشت موجب رفت‌وآمدهای زیادی در شهر شده است. تجمعات و شلوغی شهر شیوع انتقال این بیماری را در شهر بیشتر کرده است.

وی یادآوری کرد: با توجه به شلوغی شهر و از سرگیری ترددها توصیه‌های بهداشتی لازم برای پیشگیری از این بیماری بارها به فروشندگان و شهروندان داده شده است.

وی تأکید کرد: موضوع نگران‌کننده این است که حساسیت‌ها نسبت به این بیماری کمتر شده و این در حالی است که تعداد مبتلایان روزانه رو به افزایش است.

به گفته وی در حاضر بهترین راه مقابله با این بیماری حفظ فاصله فیزیکی افراد و رعایت اصول بهداشتی است.

وی تصریح کرد: با کمی تأمل می توان فهمید که این بیماری کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و تنها به دنبال میزبانی است که بتواند آن را بیمار کند. این بیماری درمان اختصاصی ندارد و ایمنی بدن افراد در برابر آن متفاوت است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: ناشناخته بودن و رفتار متفاوت این ویروس تهدید جدی برای افرادی است که بیماری زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت، قلبی و کلیوی دارند.

وی تصریح کرد: دورهمی‌ها و میهمانی‌های خانوادگی سرعت انتقال این بیماری را افزایش می‌دهد.

به گفته وی همکاری شهروندان در پیشگیری از کرونا ویروس می‌تواند چرخه شیوع این بیماری را کاهش دهد.

ورود به کلینیک‌های جهرم محدودیت دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شیوع کرونا ویروس در جهرم، کلینیک‌های هنری و امام رضا(ع) جهرم مانند سابق فعالیت ندارند که از اول اردیبهشت ماه جاری بخشی از فعالیت های این مراکز درمانی مجدداً آغاز شده است.

بمانا تاکید کرد: برای کنترل و پیشگیری از کرونا ویروس، از شهروندان عزیز خواهشمندیم فقط جهت دریافت درمان‌های ضروری به کلینیک‌های دانشگاه مراجعه کنند.

وی بیان کرد: به دلیل بالا رفتن شیوع کرونا ویروس در شهرستان، رعایت اصول بهداشتی هنگام مراجعه به کلینیک‌های جهرم الزامی است.

به گفته وی از ورود افراد بدون ماسک به کلینیک‌ها برای دریافت خدمات درمانی جلوگیری می‌شود. ضدعفونی‌کردن یا شست‌وشوی کامل دست ها با آب و صابون لازم و ضروری است.

به گفته وی حفظ فاصله فیزیکی افراد در سالن انتظار کلینیک‌های جهرم بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: اجازه ورود همراه، فقط به بیمارانی داده می‌شود که ناتوان و نیاز به حمایت دارند. اجازه ورود به اتاق معاینه پزشک  تنها برای فرد بیمار است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.