آیت‌الله لطف‌الله دژکام دوشنبه اول اردیبهشت ماه در پیامی، روز بزرگداشت شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی را گرامی داشت و افزود: این بدان معناست که فقط به فکر خود نباشیم بلکه باید به فکر دیگران و به گفته ایشان به فکر بینوایان باشیم؛ چراکه ایرانی همیشه در بحران‌ها پیرو اخلاق اصیل اسلامی است.

وی بیان کرد: کشف راز مانایی این شخصیت که حدود هشت قرن است هنوز زنده است، در فضایی که گرفتار یک بیماری فراگیر هستیم، وظیفه ما را در قبال سعدی و فرهنگ و ادب او مشخص می‌کند، با درک این مهم، به هدف از نامگذاری این روز ایرانی نزدیک می‌شویم و در ادامه، همچنان که این ملت در طول تاریخ آبرومند بوده است باز هم برای خود نقش آفرینی خواهد کرد.

امام جمعه شیراز ابراز داشت: در روزهایی که کرونا در جهان فراگیر شد، چهره های بزرگ سیاسی اروپا با خواندن شعری از اشعار سعدی به مردم خود آرامش دادند و از آن‌ها برای نقش‌آفرینی کمک خواستند. اینکه هنوز فریاد سعدی در جهان بلند است و گوش همه را می نوازند که بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند به همین دلیل است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه ادب فارسی به ویژه کلام شیوای سعدی در اوج زیبایی پاسخگوی نیازهای انسان است، گفت: در جنبه‌های مختلف عشق، محبت، عزت‌خواهی و شکوفایی سعدی به همان نیازهایی توجه کرده که روانکاوان بزرگ امروز دنیا به عنوان نیازهای بشر می شناسند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: سعدی به همه نیازها توجه کرده است؛ اما مهم این است که ما که به سعدی افتخار می‌کنیم، وظیفه خود را از زبان سعدی بشناسیم و به آن عمل کنیم.

امام جمعه شیراز توصیه کرد: در این ایامی که روز بزرگداشت سعدی و در آستانه هفته شیراز است همه با کمال افتخار از توصیه‌های ارزشمند سعدی در گلستان و بوستان تبعیت کنیم و همانطور که همیشه مردم شیراز درخشیدند نیز اکنون خوش بدرخشند و هرچه دارند بر سفره کرم خود با همنوعان به مشارکت بگذرانند.

اول اردیبهشت ماه به مناسبت تاریخ نگارش گلستان در تقویم ملی ایران با عنوان روز سعدی نامگذاری شده است.

امسال پس از ۲۲ سال این آیین به‌صورت مجازی و به دور از حضور فیزیکی سعدی‌دوستان برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.