سید مهدی هاشمی شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بنابراین در سال آینده نیز به دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای که موفق به تعویض اسناد خود نشده‌اند خدمات ارائه خواهند شد.
وی ادامه داد: همچنین این اداره کل با استقرار کارشناسان نقشه‌بردار و املاک در باجه مرکزی به دنبال تسهیل روند صدور و تعویض اسناد مالکیت و جلوگیری از مراجعات شهروندان به مراکز دیگر است.
او اظهار داشت: همچنین به شهروندان توصیه می‌شود که کار تعویض اسناد مالکیت خود را با ارائه وکالت به اداره پست واگذار کنند تا از میزان مراجعان کاسته شود.
هاشمی تصریح کرد: تعویض اسناد دفترچه‌ای مالکیت از این بابت که به تقویت بانک جامع اطلاعات املاک کمک شود و همچنین جلو جعل اینگونه اسناد مالکیت گرفته شود دارای اهمیت است و از طرفی اسناد تک‌برگ این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم بخشی عمده‌ای از خدمات خود را به شکل الکترونیک ارائه دهیم.
مدیر کل ثبت اسناد فارس افزود: با تعویض اسناد دفترچه‌ای و تبدیل آن به سند کاداستری، دفاتر الکترونیک املاک نیز ایجاد خواهد شد و به دنبال آن این امکان فراهم می‌شود که وقتی استعلامی از سوی مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد پاسخ آن استعلام‌ها را به شکل الکترونیک اعلام کنیم.
هاشمی گفت: امسال در استان ۱۶۷ هزار سند مالکیت تک برگ صادر شده که از این تعداد افزون بر ۱۸ هزار سند تک برگ از اسناد تعویضی با اسناد دفترچه‌ای بوده است.
او گفت: یکی از مزایای خاص اسناد مالکیت تک‌برگ (کاداستر) نسبت به اسناد مالکیت دفترچه‌ای، ترسیم و درج نقشه کاداستر ذیل اسناد مالکیت است که مختصات یوتی‌ام در ذیل سند درج خواهد شد و مالک می‌تواند با استفاده از نقشه کاداستر و یوتی‌ام درج شده موقعیت ملک خود را از سامانه‌ها دریافت کنند.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان فارس افزود: علاوه بر این، امکان رصد، پایش و تایید اصالت اسناد نیز از طریق شناسه ملی جغرافیایی املاک و مستقلات تحت عنوان شماره جام نیز فراهم می‌شود.
وی، هزینه تعویض و صدور سند مالکیت تک‌برگ را ۵۰ هزار و ۵۲۵ تومان دانست افزود: علاوه بر شهروندان، ادارات و دستگاه‌ها نیز موظف به تعویض اسناد مالکیت خود به تک‌برگ هستند.
او گفت: از دیگر مزایای سند تک‌برگ (کاداستر) در کنار امنیت و عدم امکان جعل آن می‌توان به  مشخص بودن محل وقوع ملک و تسریع در تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی اشاره کرد.
هاشمی اضافه کرد: بنابراین به شهروندان و همچنین دستگاه‌ها پیشنهاد می‌کنیم که این مساله را جدی گرفته و برای تبدیل اسناد مالکیت خود از دفترچه‌ای به اسناد تک‌برگ (کاداستر) اقدام کنند.
وی گفت: برای رفاه حال شهروندان، سه مرحله برای تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به تک برگی پیش بینی شده که شامل مراجعه به دفاتر پست و پیگیری تمام مراحل صدور سند توسط اداره پست به عنوان وکیل متقاضی، مراجعه به نزدیک‌ترین واحد ثبتی به محل سکونت و یا حضور ماموران پست در مجتمع‌های مسکونی یا ادارات و تحویل اسناد مالکیت دفترچه‌ای و پیگیری مراحل تعویض است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.