حمید فدایی، یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تعدادی از درختان اطراف محوطه جهانی تخت‌جمشید در سال‌های اخیر بر اثر خشکسالی و آفت خشک شده‌اند و تصمیم بر این گرفته شد که به جای این درختان خشک شده، نهال جدید کاشته شود.

وی اضافه کرد: حدود ۱۰۰ اصله درخت در سال‌های گذشته در پی خشکسالی و آفت در این منطقه خشک شده که با توجه به اینکه اکنون فصل کاشت درخت است، این درختان با نهال‌های درخت کاج جایگزین شده است.

کاشت کاج‌های جوان

فدایی ادامه داد: حدود ۵۰ سال پیش چند ده هکتار درخت کاج در اطراف محوطه بنای جهانی تخت جمشید و قسمت ورودی این میراث تاریخی کاشته شده که بخش‌هایی از این درختان در دوران مختلف از کنترل میراث فرهنگی خارج شده و در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای دیگر قرار گرفته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: تعدای از این درختان دچار کهنسالی شده و همچنین در سال‌های گذشته به دلیل عدم رسیدگی اصولی به تمام این درختان، برخی از آنها به سبب کم آبی و بیماری و همچنین آسیب‌های انسانی، خشک شده است.

وی گفت: ظرف ۲ سال گذشته بیش از ۵۰ هکتار از این اراضی که اتفاقا بیشترین درختان خشک را در خود جای داده با پیگیری‌های حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره‌کل میراث فرهنگی استان فارس و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تحت تملک میراث فرهنگی درآمده و رسیدگی به درختان، آبیاری به موقع و جایگزین کردن درختان خشک با درختان جوان چند ساله در دستور کار پایگاه میراث جهانی تخت جمشید قرار گرفته است.

فدایی تاکید کرد: از همه بازدیدکنندگان، گردشگران به ویژه اهالی شهرستان مرودشت درخواست می‌کنیم ضمن رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی در این پهنه سبز و زیبا، از روشن کردن آتش، ریختن زباله و هرگونه فعالیتی که به این درختان زیبا و کهنسال آسیب بزند جدا خودداری کنند و مجموعه جهانی تخت جمشید را در بهسازی این فضای سبز یاری دهند.

در روزهای اخیر نیز، یک کلیپ در فضای مجازی بین کاربران به اشتراک گذاشته شده مبنی بر اینکه عده‌ای در حال قطع درختان اطراف تخت جمشید هستند، راوی این فیلم در این کلیپ از عموم مردم درخواست کرده که با به اشتراک گذاشتن آن، دلیل این کار را از مسوولان جویا شوند.

یادمان تاریخی تخت‌جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹میلادی با شماره ۱۱۴در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد بر ایران حکومت کردند.

مجموعه جهانی تخت‌جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.