به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن طالبیان ظهر شنبه در نشست تخصصی ابعاد حقوقی محوطه‌های میراث جهانی یونسکو که که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد با بیان اینکه تهدیدهای او از یک جهت فرصت مناسبی به مردم داد که توجه ویژه ای به حفظ میراث و اماکن فرهنگی کنند، افزود: اهمیت میراث فرهنگی از این جهت مورد توجه مردم قرار گرفت تا از این اماکن حفاظت بیشتری شود.

وی در عین حال تهدید میراث فرهنگی را در طول تاریخ امری تازه برنشمرد و گفت: در درازای تاریخ این کشور تجربه‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم که نشان دهنده اهمیت میراث فرهنگی است و برای آینده پایدار چاره‌ای نداریم که پیش قراول حفظ آنان باشیم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با اشاره به وقوع سیل‌های متعدد در استان‌های مختلف، یادآوری کرد که تقریباً هیچ استقرارگاه تاریخی در معرض سیل قرار نداشت.

طالبان در فراز دیگری با بیان اینکه در تعیین ابعاد حقوقی میراث فرهنگی ایران خوشبختانه از نخستین کشورهای پیوسته به کنوانسیون‌های مخختلف است، افزود: تقریباً در تمامی مجامع جهانی ایران حضوری فعال در زمینه حفظ و پایداری میراث فرهنگی دارد

وی در ادامه از مستندسازی بیش از ۱۴۰ هزار حلقه قنات در ایران توسط میراث فرهنگی خبر داد و تصریح کرد: ۲ هزار و ۵۵۰ پروژه مرمتی در کشور داریم که از این تعداد، ۲۴۰۰ مورد را بخش خصوصی انجام می‌دهد و بقیه با کمک وزارت میراث فرهنگی در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین با اشاره به پروژه راه آهن شمال و جنوب ایران که از خلیج فارس تا دریای خزر قرار دارد، گفت: این پروژه ۱۴۰۰ کیلومتر است که بخشی از میراث طبیعی و فرهنگی کشور را در عرصه و حریم خود دارد و نیاز است مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان اعلام کرد: خوشبختانه در چندسال اخیر توانستیم ۳ هزار و ۴۰۰ اثر متعلق به ادوار مختلف تاریخی را به کشور بازگردانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، این نشست با حضور عنایت الله رحیمی استاندار فارس، پرفسور «آدریانو روسی» رئیس مؤسسه «ایزمئو» و دیگر اساتید برجسته داخلی و خارجی، برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1354553
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.