از شیوع بیماری‌ کرونا در ایران دیرزمانی نمی‌گذرد؛ اما در این مدت بنابر آخرین آمار رسمی ۳۸۸ نفر مبتلا به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۳۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۷۳ تن نیز بهبود یافته‌اند.
از ابتدای شیوع بیماری، هشدارهای جدی درخصوص شدت انتقال این ویروس داده شد و همچنین عنوان شد که گرچه میزان مرگ و میر کمتری در میان کودکان بر اثر کرونا به ثبت رسیده است، کودکان در مقابل آن مصون نیستند. 
یونیسف در اطلاع‌رسانی اخیر درباره کرونا، در وبسایت فارسی خود درخصوص میزان ابتلای کودکان به این ویروس نوشته است: "این ویروس جدید است و ما هنوز نمی‌دانیم که چه تأثیری بر کودکان یا زنان باردار خواهد گذاشت. می‌دانیم که امکان دارد افراد در هر سنی به این ویروس آلوده شوند؛ اما تاکنون موارد نسبتاً کمی از COVID-۱۹ در بین کودکان گزارش شده است. ویروس در موارد نادر کشنده است و تاکنون بیشتر موارد منجر به مرگ در میان افراد پیرتر با بیماری‌های زمینه‌ای دیده شده است."
همچنین درخصوص اقدامات پیشگیرنده درباره کودکان مبتلا نیز آورده است: "اگر در کودکی علائم ابتلا به کرونا مشاهد شد، حتماً باید درمان پزشکی را آغاز کرد؛ همچنین از حضور در اماکن عمومی خودداری کنید."

با توجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی و همچنین یونیسف درباره ابتلای کودکان به کرونا و نیز اهمیت  خودداری از حضور در اماکن عمومی برای جلوگیری از شیوع آن، باید به طور حتم گفت که کودکان کار و خیابان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
کودکان کار و خیابان، از دستفروشان گرفته تا متکدیان و زباله‌گردان، به دلیل حضور به‌مدت طولانی در خیابان‌ها و تغذیه نامطلوب، همچنین به دلیل نداشتن سرپرست مناسب، ممکن است بیش از دیگر کودکان به کرونا مبتلا شوند؛ از سوی دیگر، فقر مالی و فرهنگی و عدم دسترسی به امکانات بهداشتی همچون ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها و پزشک می‌تواند در ابتلای آن‌ها تاثیرگذار باشد.
کودکان کار می‌توانند باعنوان ناقل سایر اعضای خانواده را نیز مبتلا کنند و در درجه بعدی، نگرانی‌ها از حضور بی‌محافظ آن‌ها در جامعه برای دیگر افراد نیز خطرآفرین است.

احتمال ابتلای کودکان کار و خیابان به کرونای حاد زیاد است
خدیجه ظریفی، متخصص اطفال در گفت‌وگو با ایرنا درباره نحوه تاثیرگذاری ویروس کرونا بر کودکان گفت: کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند؛ اما خطر مرگ در آن‌ها کمتر است و با افزایش سن خطر مرگ بیشتر می‌شود.
وی افزود: کودک کار یا زباله‌گرد با دیگر کودکان تفاوت دارند، آن‌ها تغذیه مناسب ندارند، سیستم ایمنی بدنی مناسبی ندارد و ممکن است حتی مبتلا به ایدز باشد و همه این‌ها باعث می‌شود که استعداد او برای ابتلا به کرونای شدید بیشتر باشد.
متخصص اطفال: کودک زباله‌گرد با ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده تماس دارد و نگرانی درباره سلامتی آن‌ها بسیار استاین پزشک متخصص ابراز داشت: آسیب‌های ماندن کودکان در خیابان، بیشتر به ضرر سلامتی آنان است؛ برای مثال کودک زباله‌گرد با ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده تماس دارد و نگرانی درباره سلامتی آن‌ها بسیار است.
ظریفی با بیان اینکه این کودکان می‌توانند ناقل بیماری‌ نیز باشند، گفت: گرچه مشکلات کودکان درصورت ابتلا از بزرگسالان کمتر است، کودکان کار در معرض خطر قرار دارند و ممکن است با درگیر شدن با این ویروس آن را به خانواده خود نیز منتقل کنند که با توجه به وضعیت اقتصادی و فقر و وضعیت سلامت جسمانی می تواند خطر آفرین باشد.

کودکان کار در شیراز از زمان شیوع کرونا ساماندهی نشده‌اند
این در حالی است که رییس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور و در پی مصوبه ستاد مدیریت بحران شهرداری شیراز اقدام به جمع آوری متکدیان و کودکان کار در سطح این کلانشهر کردیم؛ اما در این مدت حتی نتوانستیم یک کودک خیابانی و یا متکدی را ساماندهی کنیم.
یوسف آفرینی توضیح داد: جمع‌آوری کودکان و متکدیان انجام می‌شود؛ اما این قشر از سوی بهزیستی پذیرش نمی‌شوند؛ البته دلایل این ارگان نیز قانع کننده است؛ زیرا ممکن است نگهداری این کودکان در کنار کودکان دیگری که در مراکز بهزیستی زندگی می کنند، باعث شیوع بیماری شود.رییس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز:  تکلیف حفاظت از کودکان کار روشن شود
آفرینی با تاکید بر اینکه ارتباط موثر و تعاملات مناسبی بین اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی و سازمان بهزیستی وجود دارد، ابراز داشت: نهادهای تصمیم‌گیر درخصوص این موضوع، کمیته ملی پیشگیری از شیوع کرونا، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند و تکلیف حفاظت کودکان کار یا معتادان متجاهر را در وضعیت کنونی روشن کنند.
وی با اشاره به اینکه  ۹۰ درصد کودکان کار شیراز، از اتباع افغانستان هستند، ابراز داشت: تا زمانی که کاری اساسی در این حوزه انجام نشود، به درستی نمی‌توان این جمعیت را ساماندهی کرد.

پذیرش در مراکز بهزیستی بنا بر دستورالعمل محدود شده است
مدیرکل بهزیستی استان فارس نیز در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص این مشکل، گفت: بنابر دستوالعمل ابلاغی کمیته کشوری کرونا در بهزیستی، همه پذیرش‌ها در مراکز تابعه این سازمان محدود شده است؛ چراکه تجمع خطر ابتلا و شیوع را افزایش می‌دهد؛ از همین رو در صورتی که کودک سرپرست موثر داشته باشد، حضور در خانواده اولویت دارد.
سید محمدصادق کشفی‌نژاد با بیان اینکه مددجویان ساکن در مجموعه‌های تابعه بهزیستی که سرپرست موثر داشته‌اند، به‌صورت موقت ترخیص شده‌اند، افزود: دوری از اجتماعات و کلونی‌ها تا مهار موج شیوع کرونا ضروری است و پس از عبور از این دوران افراد تحت پوشش دوباره به مراکز فراخوانده خواهند شد.
مدیرکل بهزیستی استان فارس: پذیرش کودکان کار برای پیشگیری از ابتلای کودکان تحت حمایت این نهاد محدود شده است
سیاست کلی، حداقل تجمیع است

مدیرکل بهزیستی استان فارس ابراز داشت: رفتار ناشناخته ویروس می‌تواند به گروه‌های در معرض خطر آسیب برساند، از همین رو تصمیم کمیته کشوری پیشگیری از شیوع کرونا بر اساس نظر متخصصان آنچه است که یاد شد؛ اما بهزیستی یاری‌رسانی خود را به افرادی که در شرایط بحرانی هستند و نیاز به کمک دارند، ادامه می‌دهد و این کاهش تعداد پذیرش و نگهداری به هر قیمتی صورت نگرفته است.
کشفی‌نژاد تاکید کرد: اگر کسی نیازمند کمک باشد و فاقد سرپرست موثر، در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شود؛ اما سیاست کلی، حداقل تجمیع است.
مدیرکل بهزیستی استان فارس ابراز داشت: کاهش تعداد افراد در مراکز بهزیستی به‌منظور کنترل آسان‌تر بیماری و درصورت شیوع احتمالی کاهش تلفات است.
کشفی‌نژاد با بیان اینکه تمام مراکز بهزیستی تا اطلاع‌ثانوی ممنوع‌الملاقات اعلام شده‌اند، گفت: از آنجا که بیماری ناقل بدون علامت دارد، بهتر است خیران نیز کمک‌های خود را با هماهنگی مسئول مرکز در جای دیگری تحویل دهند یا به‌صورت نقدی اقدام به کمک کنند.

به نظر می‌رسد، ضرورت ایجاد اقدامات فوری و اختصاصی برای کودکان کار، متکدیان، زباله‌گردان و حتی معتادان متجاهر در کلان‌شهرها در وضعیت کنونی بسیار اهمیت دارد و باید تدابیری اندیشید تا از ابتلای این گروه آسیب‌پذیر هر چه بیشتر پیشگیری کرد.
شهرداری شیراز اخیرا با مصوبه شورای اسلامی این شهر بودجه 90 میلیارد ریالی برای مقابله با کرونا اختصاص داده است؛‌شاید تدبیر مسوولان شهری و نیز کمک و یاری خیرین در این مرحله بتواند چتری برای کودکان کار و خیابانی برای مصون ماندن از آسیب‌های بیشتر باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.