شیوع ویروس کرونا که نقاط مختلف جهان را درنوردیده است، روال عادی فعالیت‌های جمعی را هدف قرار داد و در اولین گام مواجهه، بسیاری از کشورها ناچار به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، کارخانه‌ها، ادارات و اماکن پررفت و آمد همچون مکان‌های مذهبی، تفریحی و گردشگری شدند.

در این میان، آنچه بسیار حساسیت‌برانگیز شده است، تعطیلی مدارس است. مدارس به منزله یکی از بزرگترین کانون‌های جمعی در هر کشور به‌شمار می‌روند؛ بنابراین ‌تعطیلی اجباری آن‌ها به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، به کاهش سرعت همه‌گیر شدن این ویروس خواهد انجامید.

بسیاری از پزشکان، فعالان مدنی، آموزگاران و خانواده‌ها نیز در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که از نظر آن‌ها تعطیلی مدارس در شرایط کنونی تصمیمی بجا و سنجیده است.

تعطیلی مدارس، تجربه جهانی مبارزه با شیوع

همچنین تجربه دیگر کشورها در کنترل این ویروس نشان داده است، تعطیلی مدارس، ادارات و دیگر کانون‌های اجتماع شهروندان و البته ضرورت منع سفر در کنار همه این موارد، به کنترل بیماری کمک کرده است.

برای مثال هنگ‌کنگ در هفته‌های اول رشد کرونا یک ‌ماه همه‌ مدارس را تعطیل کرد و سپس،  یک ماه دیگر هم آن را تمدید کرده است یا در ووهان و ۱۵ شهر دیگر چین، قرنطینه خانگی و نیز تعطیلی مدارس یکی از راهکارهای اولیه مواجهه با کرونا بود.

با توجه به نزدیکی به تعطیلات نوروز، بسیاری از خانواده‌ها در شبکه‌های مجازی و در بحث‌هایی گروهی عنوان کرده‌اند که درصورت بازگشایی مدارس ترجیح می‌دهند فرزندشان را در خانه نگه دارند؛ هرچند ترافیک جاده‌های شمالی کشور نشان داد که برخی افراد شیوع این بیماری را جدی نگرفته‌اند و با سفر به استقبال این تعطیلات اجباری رفتند و برای خود و دیگران خطرآفرینی کردند.

برخی مدارس شیراز با تدریس آنلاین دایر هستند

در این روزها پویش #تدریس_آنلاین در فضای مجازی توسط فرهنگیان بسیار فراگیر شده است، بسیاری معلمان عنوان کره‌اند که حاضرند دروس را از راه دور و از طریق شبکه‌های اجتماعی موجود به دانش‌آموزان ارائه کنند.

خانواده یکی از دانش‌آموزان شیرازی که فرزندش در مدرسه دولتی ناحیه ۲ شیراز تحصیل می‌کند، درباره پویش تدریس آنلاین گفت که معلمان زحمتکش فرزندان من در دو مدرسه خوب دولتی در ناحیه دو شیراز، آموزش را رها نکرده‌اند و از طریق ایجاد گروه‌های مجازی، دروس را تدریس می‌کنند و از همین طریق از دانش‌آموزان تکالیف را تحویل می‌گیرند. این شیوه می تواند الگوی خوبی برای عقب نماندن دانش آموزان از فرآیند تعلیم باشد.

به گفته یکی دیگر از شهروندان که به این پویش پیوسته است، در دبیرستان فرزانگان ناحیه ۲ شیراز، مدیر دبیرستان با همکاری معاونان و دبیران از روز یکشنبه برنامه تدریس مجازی را آغاز کرده‌اند و هریک از دبیران با ساختن گروه، دروس مربوط را به صورت تصویری یا صوتی به  اشتراک می‌گذارند و در ساعات مشخص به اشکالات دانش آموزان پاسخ می‌دهند؛ همچنین تکالیف در گروه مشخص و در زمان معین پاسخ‌ها تحویل و تصحیح می‌شود.

بازگشایی مدارس در شرایط فعلی خطرآفرین است

با انتشار اخباری مبنی بر بازگشایی مدارس از روز شنبه، اعضای حقیقی شورای عالی آموزش و پرورش طی نامه‌ای از رئیس جمهور درخواست کردند که مدارس دستکم برای یک هفته تدیگر عطیل شود. در این نامه علت این درخواست ناتوانی بسیاری از مدارس از تامین بهداشت و احتمال جلوگیری خانواده‌ها از مدرسه رفتن فرزندانشان عنوان شده است.

انتشاردهندگان این مطلب پیشنهاد کرده‌اند که با بهره‌گیری از تجربیات دوران دفاع مقدس مدارس هفته آینده نیز تعطیل اعلام شوند و پس از آن، شرایط برای بازگشایی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد؛ همچنین آموزش دانش‌آموزان حتی‌المقدور ازطریق تلویزیون وآموزش الکترونیک دنبال شود و نیز درصورت نیاز امتحانات پایان سال با دو هفته تاخیر برگزار شود یا درصدی از مطالب کتاب‌ها حذف شود.

همچنین انجمن اولیا و مربیان دبستان شاهد پسرانه ابن سیما خطاب به وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای را درجراید منتشر کردند. در این نامه از نگرانی والدین درباره شیوع ویروس کرونا یاد شده است؛ همچنین به ابتلای برخی شخصیت‌های دولتی و نمایندگان مجلس اشاره شده است که نگرانی‌ها را افزایش داده است.

در ادامه این نامه عنوان شده است که ضدعفونی کردن روزانه مدارس به‌صورت مستمر و روزانه امری ناممکن است.

این انجمن اولیا و مربیان پیشنهاد کرده‌اند که مدارس در طول تابستان برای جبران تعطیلی‌های احتمالی دایر باشد تا ضرر و زیان ناشی از نرفتن دانش‌آموزان به مدرسه جبران شود.

افزون بر این، برخی والدین دغدغه‌های خود را از بازگشایی مدارس در دوران شیوع بیماری ناشی از بی‌احتیاطی کودکان در رعایت بهداشت، خوردن خوراکی‌های آلوده و یا استفاده از سرویس رفت‌وآمد بدون رعایت پروتکل ضد عفونی عنوان کرده‌اند و خواستار آن شده‌اند که مدارس تا گذر از دوران بحرانی و شیوع کرونا تعطیل بماند.

درصورت تعطیلی معلمان موظف به آموزش مجازی هستند

 وزیر آموزش و پرورش هشتم اسفندماه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها  اعلام کرد: از این پس در صورت تعطیلی مدارس کشور، معلمان ضمن حضور در مدارس آموزش‌های لازم را از طریق فضای مجازی به دانش آموزان ارائه خواهند داد.

محسن حاجی میرزایی ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا را درخصوص تعطیلی مدارس تصمیم‌گیرند معرفی کرد و افزود: براساس تصمیم های ستاد مذکور، مدارس هر منطقه‌ای در کشور که آلوده باشد، تعطیل اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: باید از تهدید موجود برای توسعه آموزش‌های مجازی به فرصت بهره‌مند شویم، به نحوی که از این به بعد مدرسه عملا تعطیل نمی‌شود، بلکه در موارد تعطیلی معلمان در مدرسه حضور دارند و آموزش‌های لازم را از طریق فضای مجازی ارائه می‌دهند بنابراین در این صورت، تعطیلی مدارس مفهومی نخواهد داشت.

بیماری کرونا تا هشتم اسفندماه در ۲۳ استان کشور شایع شده و براساس آمار رسمی، تاکنون ۲۴۸ مورد مبتلا، ۲۶ فوتی و ۴۷۶ بهبود یافته گزارش شده است. تست کرونای دست‌کم سه نفر نیز در استان فارس مثبت اعلام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.