این کارگاه چندی پیش با حضور سکینه کیانی همسر استاد بهمن‌بیگی بنیانگذار آموزش و پرورش عشایری در فیروزآباد آغاز به کرد.
خانم کیانی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اقدام‌های الهام‌بخش استاد بهمن‌بیگی به ایرنا گفت:‌ بهمن‌بیگی در حوزه آموزش به دختران  الگو به‌شمار می‌رود، او در سال ۱۳۴۹ به این فکر افتاد که زمینه آموزش و تحصیل دخترانی از عشایر را فراهم کند که قالیبافی بلد نیستند؛ از همین رو، خانه‌ای سه هزار متری در شیراز خرید که بیش از ۲۰ اتاق داشت.

بهمن‌بیگی دختران ایل را به فرش‌بافی تشویق می‌کرد
کیانی ادامه داد: سالانه ۵۰ تا۶۰ دختر از طوایف لر، عرب، باصری، کهمره سرخی و دیگران به این کارگاه می‌آمدند. استادان هم از میان قشقایی‌ها بودند و بعضا سواد هم نداشتند، اما عصرها چند معلم در کارگاه به آن‌ها خواندن و نوشتن یاد می‌دادند؛ بنابراین در عرض یک سال هم فرش‌بافی را می‌آموختند و هم باسواد می‌شدند.
او افزود: وقت رفتن هم به هر نفر بند و رنگ و کارگاه می‌دادیم و آن‌ها که خیلی خوب می‌بافتند، فرش‌هایشان را برای بهمن‌بیگی هدیه می‌آوردند و او همه را می‌خرید.
کیانی ضمن ابراز تاسف از بسته شدن این مدرسه بافندگی فرش، عنوان کرد: دختران تحصیل‌کرده عشایر دیگر امروز قالیبافی نمی‌کنند؛ مگر اینکه خودشان علاقه‌مند باشند.
همسر بهمن‌بیگی با تاکید بر اینکه سیره همسرش در آموزش به زنان و دختران همچنان در بین عشایر پیروانی دارد، گفت: چندی پیش کارگاهی را در شهرستان فیروزآباد افتتاح کردیم که با همین روش سالانه به ۱۰ دختر عشایر به صورت رایگان قالیبافی را درقالب مدرسه‌ای شبانه‌روزی آموزش می‌دهد و این راهی برای زنده نگاه داشتن روش او در ارتقای جایگاه بانوان ایل است.

احیای سنت بهمن‌بیگی برای دختران ایل
عشرت بهمنی‌نژاد بانویی که کارگاه قالی‌بافی را برای دختران عشایر در فیروزآباد راه‌اندازی کرده است،‌درباره هدفش از این اقدام به ایرنا گفت: از آنجا که فرش قشقایی از شهرت جهانی برخوردار است، ضرورت آموزش و زنده نگاه داشتن آن همزمان با مدرن‌سازی و ایجاد نگاهی تازه اهمیت یافت و از همین رو سیره بهمن‌بیگی در آموزش دختران عشایری را در عرصه فرشبافی ارج نهادیم و آن را در اداره و رسیدگی به امور این کارگاه به کار بستیم.  
وی افزود: قالی‌بافی یک هنر است و مهم‌ترین هدف از این اقدام آن است که قالی صرفا به عنوان زیراندازی ساده به‌شمار نرود.
او ادامه داد: در جهان کنونی، فرهنگ و هنر کارامدترین وسیله ارتباط و درک متقابل هستند و در این میان تولیدات فرهنگی، به‌ویژه آنگاه که با الهام از طبیعت پرنقش و نگار و با انگشت های هنرمند ایلیاتی بر پهنه فرش نقش می‌بندد، به ابزاری مؤثر در عرصه شناخت متقابل فرهنگی بدل می‌شود.
بهمنی‌نژاد با تاکید بر اینکه فرش دستباف کالایی صرفاً صنعتی نیست، گفت: این محصول نمادی فرهنگی به‌شمار می‌رود که پیشینه‌ای تاریخی و هنری دارد.
۳۵نفر اشتغال پایدار در عرصه بافت فرش قشقایی
وی که با همکاری مریم قهرمانی کارگاه گردآفرین قشقایی فارس را راه‌اندازی کرده است، ابراز داشت: این کارگاه که در روستای جایدشت فیروزآباد قرار دارد، با ۱۰ نفر بافنده کار خود را آغاز کرده است و در ادامه با ارائه آموزش به دختران ایل، برای ۳۵ نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد.
این هنرمند ایلیاتی بیان داشت: هنرمندان صنعت فرش جایگاه ویژه‌ای در صادرات غیر نفتی کشور دارند؛ به‌گونه‌ای که بنا بر آمار در هشت ماهه ابتدای سال جاری، ارزش صادرات فرض ۲۰ میلیون دلار بوده است و در این راستا، ثبت جهانی فرش و گبه فارس در همین سال راهگشا خواهد بود.
بهمنی‌نژاد افزود: مبدع بافت فرش دو رو برجسته تمام ابریشم هستم و شیوه نوین فرش‌بافی را با ایجاد گره‌های جدیدی در بافت فرش ایجاد کرده‌ام، اقدامی که شهرتی جهانی یافته است.
شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۲ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.