به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی پنجشنبه در کارگاه دادرسی ویژه أطفال و نوجوانان بیان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در استان فارس وجود دارد وجود مهاجران غیر قانونی است و برگزاری همایش در این راستا توجه قضات را به این سمت بیش از پیش معطوف می‌کند البته در کنار این مهاجران غیر مجاز شاهد حاشیه‌نشین در این استان هستیم.

حجت‌الإسلام موسوی تاکید کرد: در حوزه‌های اجتماعی طلاق و روانشناسی کودکان دو حوزه تأثیرگذار در روابط اجتماعی عظیم رو اگر معیار و ملاک مفاهیم و تعالیم دینی و اسلامی باشد می‌توان گفت که این موضوعات اجتماعی از بین خواهد رفت.

او اضافه کرد: بهره گیری از تعالیم اسلامی به عنوان ملاک و معیار از جمله مواردی است که اگر مورد توجه قرار بگیرد شاهد نتایج بهتری در جامعه خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه کودکان کار مهاجران مورد سو استفاده کارفرما در مباحث حقوق و مزایای مربوط به کار هستند، عنوان کرد: وجود خلاءهای قانونی باعث شده تا فضایی فراهم شود تا کودکان کار مورد سو استفاده برخی از کارفرمایان در پرداخت مزایای حقوق و دستمزد واقع شوند البته آموزه‌های اسلام در خصوص تکریم افراد آموزه‌های کامل و جامعی است و پرکننده خلأهای قانونی است.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اصلاح قانون در خصوص مهاجران تاکید کرد: با توجه به تغییراتی که در سال ۹۵ در قوانین صورت گرفت شاهد هستیم که امکان تحصیل برای مهاجران قانونی فراهم شده البته این پایان کار نبوده و بایستی برای برطرف کردن مشکلات قانونی و همچنین خلأهای قانون تمهیداتی در نظر گرفته شود.

موسوی ادامه داد: دستگاه‌های مختلفی به عنوان همکار در راستای از بین بردن معضلات اجتماعی می‌توانند به دادگستری کمک‌های شایان توجهی داشته باشند که از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به شهرداری‌ها و نیروی انتظامی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: استان فارس در حوزه مهاجرت‌های قانونی و غیرقانونی شرایطی متفاوت نسبت به سایر نقاط کشور دارد به گونه‌ای که در یکی از شهرستان‌های استان جمعیت مهاجر این شهرستان بیش از جمعیت یکی از استان‌های کشور است.

حجت‌الإسلام موسوی در خصوص دوران تحول دادگستری نیز خاطرنشان کرد: دوران تحول دادگستری پس از تغییر ریاست قوه در جریان افتاد و دادگستری فارس نیز ۱۶ طرح تحولی به قوه قضائیه ارسال کرده که بیشتر این طرح‌ها متکی بر استفاده از ظرفیت قضات توانمند فارس در عرصه‌های ملی است.

او در خصوص موضوع هویت بخشی به کودکان نیز تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که قابل توجه باید باشند شیوه برخورد با کودکان مهاجر از این رو محترم شمردن کودکان مهاجر و هویت بخشی به این کودکان از جمله موضوعاتی است که دستگاه‌های دست اندرکار در حوزه معضلات اجتماعی بایستی آن را مورد توجه و اجرا قرار دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1359238
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.