حسین مدرس خیابانی چهارشنبه در حاشیه بازدید از یک مرکز تهیه و تولید فرش و گبه ارگانیک در شیراز افزود: به همین منظور، مرکز ملی فرش کشور نیز برنامه‌های گسترده‌ای برای تقویت تولید هم صادرات فرش دارد تا این کالای سنتی به جایگاه گذشته خود برسد.
وی ادامه داد: در بحث فرش آنچه مهم است اینکه به‌نظر می رسد به تناسب توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی مقداری از فرش و کالاهای سنتی غفلت کرده‌ایم.
او اظهار داشت: مزایای متعددی در زمینه صادرات و تولید فرش در کشور وجود دارد که باید بیشتر به آنها توجه شود چرا که عمده مواد اولیه این کالا و محصولات مانند آن در داخل تامین می‌شود و بنابراین خروج ارز ندارد و در مقابل ارزآوری هم دارد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تصریح کرد: در گذشته نه‌ چندان دور سهم صادرات فرش ما در کشور به نسبت صادرات کالاهای غیرنفتی سهم قابل توجهی بود که امروز به دلیل تحریم‌ها و فشارها این سهم به شدت کاهش یافته و خودمان نیز در کشور نسبت به توسعه تولید و صادرات فرش  غفلت کرده و فاصله گرفته‌ایم.
مدرس خیابانی تصریح کرد: ایجاد نمایشگاه دائمی تخصصی و استقرار خانه‌های فرش در بازارهای هدف که بتوان از طریق آن سبد بازارهای هدف صادراتی را متنوع کرد و بازارهای جایگزین در منطقه اروپا داشت از جمله اقداماتی است که مرکز فرش ایران برای تقویت این بخش در دست انجام دارد.
وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت توافق تجاری اوراسیا هم موقعیت خوبی است که بتوانیم کشورهای آسیای میانه به ویژه روسیه و کشورهای عضو اوراسیا را به عنوان مقصد صادرات داشته باشیم.
او اظهار داشت: امروز بسیاری از رقبا بازار فرش ما را تصاحب کرده‌اند که به نظر می‌رسد باید یک کار ویژه روی تولید و صادرات فرش انجام شود تا فرش به جایگاه اصلی خودش بازگردد چرا که فرش برای ما فقط یک کالا نیست بلکه یک هویت و تمدن است و در حقیقت با صادرات فرش ما تمدن ایرانی و اسلامی خودمان را صادر می‌کنیم.
مدرس خیابانی افزود: تمام دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که به نوعی با حوزه تولید و صادرات فرش مرتبط هستند باید کمک کنند تا به لحاظ تسهیلات ریالی و تعهدات ارزی هم بتوانیم کمک کنیم تا فرش که زمانی وزن قابل توجهی در صادرات کشور داشته به  شرایط آن دوران بازگردد.
وی، استان فارس را از کانون‌های تولید و صادرات فرش در کشور دانست و تصریح کرد: باید از این موقعیت برای صادرات فرش به کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده شود به علاوه اینکه برخی توانمندی‌هایی که تاکنون در این استان نبوده مانند اظهار فرش صادراتی در گمرکات تخصصی استان یا برخی از تخصص‌ها و مواردی که باید در تهران انجام شود اگر در این استان برقرار شود و فارس می‌تواند هم به عنوان کانون تولید و هم صادرات گبه و فرش مطرح شود.
مدرس خیابانی، در خصوص دلایل کاهش صادرات فرش گفت: علاوه بر حوزه صادرات که به دلیل تحریم‌ها شاهد کاهش میزان صادرات فرش هستیم، در بازار داخل نیز به دلیل کاهش تقاضای مردم متاثر از کاهش قدرت خرید آنها شاهد پایین آمدن میزان فروش و استقبال مردم از خرید فرش دستباف بوده‌ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.