رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهرم، یکشنبه به ایرنا گفت: در این جشنواره از بین یک هزار و ۴۱۹ روستا، ۱۰ روستا از جمله کتابخانه روستای علویه در بخش کردیان شهرستان جهرم، عنوان روستای دوستدار کتاب سال ۹۸ ایران را به خود اختصاص داد.

مجتبی امیرزاده افزود: برنامه روستاگردی از طرح‌های اجرا شده کتابخانه علویه بود که در قالب این طرح، برنامه‌هایی همچون قصه‌خوانی، گلستان‌خوانی، معرفی کتاب و... به اجرا در آمد که مورد استقبال و توجه اهالی این روستا به ویژه کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

وی بیان کرد: از دیگر اهداف این جشنواره، حمایت از اقدامات انجام شده در روستاها و پشتیبانی از ارایه ایده در حوزه کتاب و کتابخوانی و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستاها بوده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

آیین پایانی ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب و ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر ساله جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را با هدف حمایت از اقدامات انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا برگزار می‌کند.

این اقدامات باید دربرگیرنده اقدامات زیربنایی شامل تاسیس نهادهای مرتبط با کتاب‌خوانی از جمله کتابخانه، واگذاری زمین، تامین تجهیزات و امکانات زیربنایی، فعالیت‌های ترویجی شامل برگزاری مسابقه، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و هر فعالیتی که به نحو مبتکرانه و خلاقانه‌ای به ترویج کتاب و کتاب‌خوانی بیانجامد، باشد.

بر اساس این، برنامه‌ها و فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی و معرفی روستاها و عشایر دوستدار کتاب باید متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی بوده و  تاثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد، از مشارکت مردمی و پشتیبانی واحدهای اجرایی روستا و عشایر برخوردار باشد، پوشش جمعیتی مناسب داشته باشد و به‌ ویژه زنان، کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.