کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب شیراز مامن بسیاری از پژوهشگران و نویسندگان استان فارس بوده و هست.  در سال ۱۳۲۶ توسط رئیس وقت اداره فرهنگ فارس انجمنی به نام 'انجمن کتابخانه ملی فارس' با شرکت ۱۲ عضو تشکیل شد که این انجمن برای محل کتابخانه، چندین مکان را در نظر گرفت و بالاخره با جلب موافقت وزارت فرهنگ و اداره کل باستان شناسی ایران، قسمت جنوبی باغ نظر(موزه پارس) برای ساختمان آن در نظر گرفته شد.  
این کتابخانه که در نهایت در تاریخ چهاردهم مرداد ۱۳۲۹ خورشیدی آغاز به کار کرد و چهره های مطرح فرهنگ و ادب شیراز ریاست آن را بر عهده داشتند، بعدها به کتابخانه شهید آیت الله دستغیب تغییر نام داد و اکنون از معتبرترین کتابخانه های ایران به شمار می رود.

روح‌الله منوچهری سه شنبه ۱۵ بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر بیان داشت: با انتشار فراخوان مناقصه برای این پروژه، پیمانکار بازسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز تعیین و قرارداد این کار بسته شده است.

وی افزود: جزئیات بازسازی این کتابخانه ۲۳ بهمن ماه طی نشستی  با حضور مسئولان استانی اعلام خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس بازسازی این مجموعه فرهنگی را از پروژه‌های بسیار مهم این نهاد دانست و گفت: ارزش و اعتبار کتابخانه عمومی شهید دستغیب، او را به نقطه عطفی در تاریخ فرهنگی شهر شیراز و استان فارس تبدیل کرده است؛ بازسازی این کار از نظر معنوی اهمیت بسیاری برای این مجموعه و مردم شیراز دارد.

منوچهری اضافه کرد: علاوه بر این هزینه بازسازی این کتابخانه نیز بیش از ۳۰میلیارد ریال برآورد شده است که تامین اولیه این اعتبار و برنامه ریزی برای جذب مابقی اعتبارات از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس بیان کرد: تلاش می کنیم عملیات بازسازی این کتابخانه هرچه سریعتر انجام و پایان پذیرد تا این میراث فرهنگی شهر شیراز همچون گذشته خدمات کتابخانه ای را به مردم ارائه دهد. 

منوچهری همچنین از اتمام عملیات بهسازی و تجهیزکتابخانه عمومی «زکریای رازی» سخن گفت و افزود: کتابخانه عمومی زکریای رازی روستای بابایی اقلید از جمله کتابخانه‌هایی است که در سال جاری عملیات بهسازی و تجهیز آن انجام شده است. تعمیرات این کتابخانه با اعتبار ۸۵۰ میلیون ریال و به مدت ۴ ماه انجام شد و در دهه مبارک فجر بازگشایی خواهد شد.

اجرای دومین مرحله طرح سفیر کتاب در فارس

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح سفیر کتاب در دهه فجر آغاز می شود، گفت: در این مرحله که با همکاری معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش فارس انجام می شود، طرح سفیر کتاب در مراکز سوادآموزی فارس اجرا خواهد شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی گسترده کتابخانه‌های عمومی برای گرامیداشت ایام فجر انقلاب اسلامی عنوان کرد: جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی در شهرستان ها و بخش ها با موضوع دهه فجر برگزار شده است و در این راستا ۲۴۱کتابخانه عمومی در استان به صورت یکپارچه، برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی را با  با موضوع انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) برنامه‌ریزی کرده‌اند.

منوچهری با اشاره به اینکه در این ایام بیش از پانصد ویژه‌برنامه در شهرستان‌ها و کتابخانه های عمومی استان اجرا می شود، گفت: جمع‌خوانی، قصه‌گویی، نقد و رونمایی، معرفی کتاب، نمایشگاه عکس، نشست کتابخوان کتابخانه‌ای، مدرسه‌ای و تخصصی، بازدید از مدارس،روایتگری انقلاب، آذین‌بندی کتابخانه‌ها، جشن انقلاب ویژه  کودکان، دیدار با خانواده‌های شهدای انقلاب، غبارروبی مزار شهدای انقلاب، مسابقه نقاشی، روزنامه دیواری، خاطره‌نویسی، مسابقه مشاعره ویژه نوجوانان از جمله برنامه‌های کتابخانه های عمومی در این ایام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.