گرفتن هزینه بابت تشکیل کمیسیون موارد خاص، اخذ هزینه برای جبران دروس افتاده حتی در سنوات مجاز و اخذ هزینه بابت دروس افتاده یا حذف شده در ترم‌های ۹ کارشناسی و ۵ کارشناسی ارشد موضوع اعتراضات اخیر این دانشگاه بوده است.

به  نظر می رسد مطالبات دانشجویان و پاسخ مسوولان دانشگاه صنعتی شیراز  مبنی بر تغییر در رویه پرداخت و دریافت شهریه ها نتوانسته فضایی مبتنی بر حل و فصل موضوع ایجاد کند. 

پاسخ مسوولان دانشگاه صنعتی شیراز به رسانه ها از جمله ایرنا، نشانگر تمایل آنان به سکوت در این زمینه است.

البته این موضوع طی ماه‌های گذشته به دانشگاه صنعتی شیراز محدود نبوده و برخی دانشگاه‌های دیگر نیز چنین اعتراض‌های صنفی دانشجویی داشته اند.
به عنوان نمونه، شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۹ مهرماه گذشته تجمعی در اعتراض به قوانین جدید آموزشی دانشگاه یا به تعبیر آنها «پولی‌سازی آموزش» برگزار کردند که در آن، شعارهایی حول محور اینکه دانشجو منبع کسب درآمد دانشگاه نیست، داده شد.

اعتراض برخی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز به چیست؟
در همین حال، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان و عضو کنونی شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز درباره خواسته‌های صنفی دانشجویان گفت: اقدامات معاونت آموزشی، دانشگاه را به سمت پولی شدن می‌برد. یک مورد اخذ هزینه بابت کمیسیون موارد خاص است. اگر  دانشجو در سامانه سجاد درخواست را ثبت کند باید مبلغ ۲۰ هزار تومان پرداخت کند و اگر به صورت عادی از سامانه گلستان درخواست کند باید ۵۰ هزار تومان بپردازد.
پوریا افراشته افزود: برخی موارد غیرقابل پیش‌بینی است؛ مثلا اینکه دانشجویی در شب امتحان به هر دلیلی به بیماری مبتلا می‌شود، موضوعی نیست که برای بررسی آن بخواهد به دانشگاه پولی پرداخت کند تا آن‌ها  مساله را تایید کنند یا نه.
افراشته بیان کرد: مورد بعدی مربوط به اخذ جریمه از دانشجویان کارشناسی پس از اتمام دوره و دانشجویان کارشناسی ارشد بعد از دفاع از پایان‌نامه است؛ بدین‌صورت که اگر آنان بعد از سه ماه از ورود آخرین نمره در سیستم گلستان، فرایند فارغ‌التحصیلی را انجام ندهند مشمول جریمه می‌شوند.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز با بیان اینکه این مساله در اختیارات هیات امنا برای اخذ جریمه از دانشجویان وجود ندارد، افزود: تصمیم‌گیری درباره این موضوع تنها در اختیار قانون‌گذار یعنی مجلس شورای اسلامی یا دادگاه صالحه است.
وی عنوان کرد: مورد دیگر که از چند سال قبل مطرح شده بود، اخذ هزینه برای دروس افتاده و حذف شده در ترم ۹ کارشناسی و ترم ۵ کارشناسی ارشد است. یکی از خواسته‌های دانشجویان این بود که این دو ترم باید کاملا مجاز اعلام شود و از درج کلمه رایگان برای آن‌ها خودداری شود؛ زیرا برداشتی که مسئولان از رایگان دارند این است که آموزش اولیه رایگان باشد و اگر دانشجو نتوانست واحدی را بگذراند و در آن رد شد یا آن را حذف کرد، مشمول آموزش رایگان نمی‌شود. 
افراشته بیان داشت: مورد دیگر درباره اخذ مجدد دروس برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) است؛ بدین‌معنا اگر دانشجویی درسی را حتی در سنوات مجاز بیفتد، در سنوات مجاز باید هزینه آن را معادل ۱۵۸هزار و ۴۰۰تومان پرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه دانشجویان در اعتراض به موارد یاد شده جمعه گذشته بیانیه مشترکی صادر کردند، گفت: شوراهای صنفی، انجمن‌های اسلامی، تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های صنعتی شیراز، فسا و کازرون نیز این بیانیه را امضا کردند.
افراشته ادامه داد: این بیانیه مشترک به صورت توماری درآمد و در ۸ دی ماه جاری به امضای دانشجویان رسید. در روز دوشنبه جمعی از دانشجویان قصد داشتند  در اعتراض به روند پولی شدن دانشگاه‌ تجمع کنند؛ اما چون ریاست دانشگاه از نماینده دانشجویان برای شرکت در جلسه‌ای به همین مناسبت دعوت کرده بود، به تجمع منجر نشد.
وی با بیان اینکه در جلسه یادشده عنوان شد که مساله اخذ وجه بابت گرفتن مجدد دروس اشتباه سیستم و برداشت اشتباه بوده است، گفت: همچنین اعلام شد دو مورد بعدی، یعنی اخذ وجه بابت درخواست کمیسیون موارد خاص و اخذ جریمه بعد از سه ماه از دفاع پایان‌نامه و اتمام آخرین ترم، نیز مشمول اصلاحیه خواهد شد؛ اما تغییر نمی‌کند. در ادامه موضوع اخذ وجه بابت دروس افتاده یا حذف شده ترم ۹ و ۵ نیز بی‌نتیجه ماند.

دانشجویان قانع نشدند
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز ابراز داشت: این مسائل را با دانشجویان مطرح کردیم و چون در جلسه با حضور رییس دانشگاه شرکت داشتیم،‌تمایلی به اصرار بر بقیه موارد نداشتیم؛ اما دانشجویان این مساله را نپذیرفتند و طی یک جلسه خوابگاهی همه مسائل مطرح و تصمیم گرفته شد معاون ‌آموزشی دانشگاه در سالن آمفی تئاتر پاسخگوی سوالات دانشجویان باشد.
افراشته عنوان کرد: دانشجویان از صحبت‌های یادشده قانع نشدند و تصمیم گرفتند که این مساله را در تجمعی مطرح کنند تا حداقل سخنشان شنیده شود. ابتدا تجمعی شکل گرفت و بعد به تحصن بدل شد. معاون آموزشی دانشگاه در سالن آمفی‌تئاتر حضور یافت و مساله راه به جایی نبرد، در آخر نیز دانشجویان پاسخ درخوری ازوی دریافت نکردند. وی مسئولیت برخی موارد را نپذیرفت و همین عدم پذیرش موجب شد که به نتیجه نرسیم. و در پایان نیز خواسته دانشجویان آن بود که حتما جلسه‌ای فوری با حضور هیات امنا برگزار شود و تا آن زمان اجرای این مصوبات به تعویق بیفتد.

اصل پذیرفته شده در سایر دانشگاه‌ها
شایان رحیمی نیا عضو انجمن صنفی دانشگاه صنعتی شیراز نیز ضمن تایید موارد یادشده عنوان کرد: مسئولان دانشگاه ادعا کردند که  مصوبات جلسه هیات امنا در جلسه بعدی که در اسفندماه برگزار می‌شود، بررسی می شود.
وی افزود: دانشگاهی که مدعی است اخذ دروس ترم ۵ و ۹ مجاز است قاعدتا نباید بابت آن هزینه ای دریافت کند؛ این در حالی است که این موضوع در ۴۱ دانشگاه کشور پذیرفته شده است و ترم ۹ و ۵ کاملا رایگان است فارغ از اینکه دانشجو درسی را افتاده باشد یا نه.
این فعال دانشجویی ابراز داشت: دانشجویان در حال حاضر منتظر جلسه بعدی هیات امنا هستند تا از نتیجه تصمیم گیری درباره این خواسته ها مطلع شوند.

اعتراض‌ها فقط به شهریه است
از سوی دیگر، یک فرد مسوول در روابط عمومی دانشگاه صنعتی شیراز در گفت‌وگو با ایرنا درباره وقایع رخ داده گفت: اعتراض دانشجویان به مصوبات هیات امنای دانشگاه‌ها بوده است که مربوط به اخذ شهریه از دانشجویان خارج از سنوات بود که توسط معاونت آموزشی دانشگاه توضیح داده شد، این موارد نیز تازه نیست و تنها، مربوط به اخذ شهریه سنوات خارج از عرف بوده که در همه دانشگاه‌های دیگر نیز مرسوم است.

اعتراض‌ها فقط به شهریه نیست
اما یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز معتقد است: پلاکاردهای استفاده شده در جریان اعتراضات دانشجویی نشان می‌دهد دانشجویان از فضای دانشگاه نیز ناراضی هستند؛ چراکه چندی پیش در پی برگزاری تریبون آزاد دانشجویی که حدود ۱۵ نفر در آن صحبت کردند، ۶ نفر به کمیته انضباطی فراخوانده شدند و یک نفر هم شاکی خصوصی یافت و مدعی همه این‌ها حراست دانشگاه بود.
افراشته عنوان کرد: عملا دانشگاه نسبت به نظر دانشجویان گارد می‌گیرد و این عملکرد باعث می‌شود خشم‌ دانشجویان درباره موارد مختلف برانگیخته شود و چنانچه این روند ادامه یابد، به ضرر دانشگاه خواهد بود و با آنکه تشکل‌های دانشجویی چندین بار بر این مهم تاکید کردند، گوش شنوایی از سوی مسوولان وجود ندارد.

دغدغه‌های دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز درباره فضای حاکم بر این دانشگاه در حالی است که استاندار فارس در مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو در شیراز گفت: هیچ یک از ما به دنبال امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که دانشجویان ما در یک فضای امن به تحصیل بپردازند.
عنایت‌الله رحیمی افزود: به همین دلیل به روسا و استادان دانشگاه‌ها توصیه کرده‌ایم که اجازه دهند دانشجویان فعالیت تشکیلاتی خود را انجام دهند و مطالب صنفی خود را بیان کنند و تشکل‌های صنفی، سیاسی، علمی و فرهنگی دانشجویان نیز جایگاه خاص خود را داشته باشند و بدون دغدغه فعالیت‌های خود را انجام دهند.

با وجود تلاش‌های خبرنگار ایرنا و تماس‌های مکرر طی روزهای گذشته، مسوولان دانشگاه صنعتی شیراز حاضر به گفت‌وگو در این باره نشدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.