آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه ۶ دی‌ماه با اشاره به ولادت حضرت زینب (س) و در پیش بودن روز پرستار، گفت: در امور پرستاری و سایر امور پزشکی نیاز داریم اخلاق را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به رواج اخلاق پزشکی در چهل سال گذشته، بیان کرد: تمدن غربی در راستای پیشبرد اخلاق پزشکی و پرستاری گام‌های بسیاری برداشته‌ است که باعث تعجب است؛ البته آنها در تحلیل‌های جامعه‌شناسانه خود متوجه شده‌اند برخی کارها قداستی دارد و اگر از قداست خارج شد، به خیانت بدل می‌شود.
وی افزود: در کل، برای تغییر و تحول آموزش پزشکی و پرستاری برنامه‌هایی دیده شده است؛  اما مسأله تحول اخلاقی دستوری نیست، بلکه محور اخلاق، انتخابگری است. 
آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود نهم دی‌ماه را یادآور حماسه بزرگ مردم بصیر ایران در حفظ و حراست از انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: این حرکت عظیمی که مردم برای حفظ انقلاب اسلامی از خود نشان دادند، مبدا تاریخی برای حرکت مبتنی بر بصیرت مردم است.
وی افزود: دشمن برای ما نقشه کشیده است و چیزی که مهم است این است که تلاش خود را ضایع نکنیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار داشت: در  دویست سال گذشته، غیر از انقلاب اسلامی که آن را حفظ کردیم و تا زمان ظهور هم حفظش خواهیم کرد، سایر انقلاب ها ناکام بوده است و دیگر نباید در تاریخ تکرار شود.
تهدید می‌تواند به فرصت بدل شود
وی لازمه حفظ انقلاب را استقامت، بردباری و بصیرت عنوان کرد و گفت: دشمن برای درهم شکستن مقاومت ما تحریم‌های بسیار سنگینی روا داشته است؛ اما تحریم می‌تواند به جای اینکه ما را از پای درآورد و تهدید باشد به فرصتی برای رشد و رونق تولید و اقتصاد داخلی بدل شود.
وی خاطرنشان کرد: برخی توکل ندارند و مرتب بر طبل مذاکره و تسلیم می‌کوبند و در این مسیر هرچه برویم پشیمانی اش بیشتر می‌شود.
امام جمعه شیراز اظهار کرد: ملت‌هایی که از این مسیر رفته‌اند چیزی به دست نیاوردند؛ اما تجربه چین نشان می‌دهد می‌توان با اتکا به خود حرکت را آغاز کرد.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در طول چهار دهه گذشته که مومنان خواستند در این دنیا حکومت داشته باشند افراد فاقد توکل جا زدند، به راهپیمایی های سال ۵۷ اشاره کرد و گفت: در آن زمان فرق آنکه به خیابان می‌آمد و آنکه پنهان میشد، در توکل بود؛ همچنین در جنگ، اهل توکل ایستادگی کردند و افراد فاقد توکل طرفدار تسلیم بودند.
وی افزود: این وضعیت تا امروز در صحنه‌هایی که برای انقلاب پیش آمده است، ادامه دارد و براساس آن، آنها که توکل دارند می‌گویند در مسأله اقتصادی می‌ایستم و آنکه توکل ندارد می‌گوید قرارداد بنویسیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه نگرانی از نقشه کشیدن دشمن  با رسیدن به مقام رضایت الهی معنا ندارد، گفت: در این میان، مقام رضایت از صبر بالاتر است.
آیت‌الله دژکام بیان داشت: خدا دستور داده از ولی امر خود اطاعت کنید و تلاش دشمن این است که از ولی امر خود اطاعت نکنیم. گاه ممکن است ندانیم چرا این امر صادر شده اما میدانیم اطاعت از ولی امر واجب است؛ پس  مدتی اطاعت کنید و بعد حکمتش را می‌فهمید.
امام جمعه شیراز عنوان کرد: مقام تسلیم مقام فرمانبرداری از کسی است که خدا اطاعتش را واجب کرده؛ ولو اینکه گاهی اوقات سرّ آن را ندانیم.
وی ادامه داد: ولایت به معنای تسلیم امر الهی بودن است که پیشبرد اهداف دینی و انقلابی و انسانی است و ستون ایمان است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در بحران‌ها و صحنه‌هایی که کار سخت می‌شود، مومن باید باوقار و متین باشد. آنکه ایمانش مشکل دارد، بی‌حوصلگی می‌کند و از جا در می‌رود.
 قوم‌گرایی و رفیق گرایی  در انتخابات مذموم است
وی با مذموم شمردن قوم‌گرایی و رفیق گرایی  در انتخابات، بیان داشت: رفتارهای مبتنی بر این دو عنصر، حتی درصورتیکه نامزدی رای بیاورد نشان‌دهنده آن است که فرد مومن نیست.
امام جمعه شیراز اضافه کرد: برخی مدعی هستند که ولایتی اند؛ اما در عمل مومنانه رفتار نمی‌کنند و برای آنکه دوستانشان و آنها که به او رأی دادند خشنود شوند، حق دیگران را پایمال می‌کنند.
آیت‌الله دژکام اظهار کرد: نماینده‌ای که برای خدا کار می‌کند، اجازه می‌دهد شایستگان کار کنند؛ در این صورت برای همه آنها که کار گیر نمی‌آید، کار پیدا می‌شود؛ اما انسان ناباب به میز می‌چسبد چون لیاقت آن میز را ندارد؛ اما آنکه لیاقت دارد پشت میز هم نباشد خدمت می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.