همایش مدیریت نوین و کسب و کارهای نوپا در رونق تولید با حضور مالکین و فعالین حوزه استارتاپ استان فارس چهارشنبه در دانشگاه شیراز برگزار شد.

در این همایش مطالب مختلفی در حوزه کسب و کارهای نوپا و خصوصا استارتاپها و ملزومات توسعه این بخش مطرح و به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

شروع رقابت استارتاپ ها

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش مدیریت نوین و کسب و کارهای نوپا در رونق تولید،گفت: تصور اولیه از اینترنت در حوالی سال ۲۰۰۰ میلادی مانند ظرفی واحد بود که همه اطلاعات در آن وجود دارد.

سجاد همایونی افزود: در این دیدگاه نگرانی وجود داشت که انسان زیر این حجم اطلاعات مدفون خواهد شد.

وی ادامه داد: در آن زمان برنده اصلی بازی قدرت در فضای مجازی شرکت گوگل بود که اسم رمز خود را جست و جو گذاشت و به مرور زمان رقابت در حوزه استارتاپ ها شکل گرفت.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس تخمین موسسات بین المللی،در هر سال حدود ۳۰ درصد به حجم اطلاعات در فضای اینترنت افزوده خواهد شد و این آمار از سال ۲۰۲۳ به بعد نیز افزایش می یابد.

او اضافه کرد: تخمین زده می شود که در سال ۲۰۲۰میلادی هر کاربر بطور متوسط در هر ثانیه یک ممیز ۷ دهم اطلاعات در فضای مجازی تولید خواهد کرد.

مشاور معاون وزیر: استارتاپ ها به سمت استفاده از هوش مصنوعی بروند

وی  گفت: در دوره کنونی شاهد این موضوع هستیم که هوش مصنوعی در بسیاری از ابعاد زندگی افراد رخنه کرده و نقش آن روز به روز پررنگ تر خواهد شد.

همایونی با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارهای استارتاپی روز به روز در حال فزونی است گفت: پیش بینی می شود که در سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۵ ممیز ۷ تریلیون دلار تولید ناخالص هوش مصنوعی در جهان باشد که ۱۰ درصد آن سهم کشورهای توسعه یافته در آسیا است و تنها دو درصد آن نصیب خاورمیانه خواهد شد.

وی با بیان اینکه عربستان و امارات در حوزه هوش مصنوعی در خاورمیانه سرآمد هستند،افزود: این کشورها بیش از کشور ما به اهمیت هوش مصنوعی پی برده اند.

یا هوش مصنوعی یا شکست

وی هوش مصنوعی را برای استارتاپ ها اولویت دانست و گفت: اگر استارتاپ ها به سمت استفاده از هوش مصنوعی نروند قطعا در آینده نزدیک با شکست مواجه خواهند شد.

وی شیراز را در حوزه هوش مصنوعی سرآمد کشور عنوان کرد و گفت: استان فارس و شیراز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر دارد و این خطه در حوزه پزشکی ،گردشگری و کشاورزی نیز بصورت سنتی سرآمد ایران است و به جز این ظرفیت ها فارس فارغ التحصیلان و  هیات علمی خبره و کارآزموده ای در حوزه هوش مصنوعی و فناوری دارد که باید از این پتانسیل ها حداکثر استفاده برده شود.

مدیران با هوش مصنوعی بیگانه اند

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چالش های حوزه هوش مصنوعی را برشمرد و گفت: فرهنگ سازی لازم در بین مدیران بخش دولتی و غیر دولتی درباره هوش مصنوعی و الزامات این بخش وجود ندارد و این قشر هنوز به اهمیت این موضوع پی نبرده اند.

وی بر اینکه شرکت های خصوصی و استارتاپ ها باید از هوش مصنوعی بهره ببرند تاکید کرد و اظهار داشت: شهرداری ها نیز باید اطلاعات و دیتاهای خود را در اختیار استارتاپ ها قرار دهند و زمانی که این امر محقق شود بسیاری از مشکلات استارتاپ ها برطرف خواهد شد و در این حوزه پیشرفت حاصل می شود.

همایونی به مهاجرت نخبگان اشاره کرد و گفت: اگر فکری برای این مشکل مهم اندیشیده نشود این موضوع به مرور زمان باعث عقب ماندگی ایران خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای دنیا از جمله چین اکنون برای جذب متخصصین هوش مصنوعی وارد عمل شده اند و این درحالی است که ما فارغ التحصیلان بسیاری در این حوزه داریم که باید از خروج آنها از کشور جلوگیری کنیم.

نگذاریم استارتاپ ها به سرنوشت پیام رسان های بومی دچار شوند

او با بیان اینکه در حال حاضر شبکه های اجتماعی داخلی ما نمی توانند با نمونه های مشابه خارجی رقابت کنند زیرا دیر به صحنه رقابت وارد شدند،اضافه کرد: در حوزه هوش مصنوعی نیز اگر هم اکنون با قدرت وارد نشویم در آینده همین مشکل بوجود خواهد آمد که توان رقابت با مدل های خارجی را نخواهیم داشت.

وی گفت: استارتاپ ها نباید از بازارهای کشورهای همسایه نظیر افغانستان،عمان و تاجیکستان غافل شوند و باید دامنه فعالیت خود را در این کشورها نیز توسعه دهند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس ایده استارتاپ در منزل را
در این استان مطرح کرد

استارتاپ ها و مشکل مالی 

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در ادامه این همایش گفت: اغلب شرکت های استارتاپی در ابتدای فعالیت از توان مالی کافی برخوردار نیستند و لازم است از این شرکت ها حمایت صورت گیرد.

مهرداد سهرابی افزود: اخیرا تفاهم نامه ای در تهران منعقد شده که براساس آن استارتاپ ها می توانند در منزل فعالیت خود را دنبال کنند که امیدواریم این موضوع در شیراز و استان فارس نیز محقق شود تا دغدغه مهمی از فعالان این بخش رفع شود.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس گفت:فارس بعد از استان تهران بیشترین تعداد ثبت نامی در تارنمای ایران نو آفرین را داشته و از شرکت هایی که تاکنون در این سامانه ثبت نام نکرده اند درخواست دارم با هدف استفاده از بسته های حمایتی سریعا نسبت به این کار اقدام کنند.

فرهنگ سازی استارتاپی

استاد بخش مهندسی دانشگاه شیراز نیز در این جلسه گفت: فرهنگ سازی در حوزه استارتاپ ها امر مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود.

علی اکبر صفوی افزود: تعامل و همکاری در بین استارتاپ ها و فعالین این حوزه نیز از دیگر مواردی است که مورد اهمیت قرار دارد و باید در بکارگیری افراد کسانی انتخاب شوند که پایه تیم را مستحکم سازند.

وی ادامه داد: افرادی باید در این حوزه بیایند که در پی شکست، ناامید و ناتوان نشوند و دوباره راهی دیگر با خطایی کمتر را پیگیری کنند.

صفوی اظهار داشت: موضوع پژوهش هنوز در سطح دانشگاه های ایران و استان فارس درست دیده نشده است و این یکی از چالش های اصلی این حوزه است.

شکست استارتاپی

مدیر فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه شیراز در این همایش گفت: آمار استارتاپ های شکست خورده در دنیا زیاد است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فخرالدین افضلی افزود: روندی یکپارچه در جهان در خصوص شکست استارتاپ ها وجود دارد که باید با رویکرد و راهکارهای درست از ایجاد این شکست ها و کاهش آن جلوگیری کرد.

وی آسیب شناسی در حوزه استارتاپ را مهم دانست و گفت: مطالعات مدرسه بازرگانی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که ۷۵ درصد کسب و کارهای نوپا که کارشان را بدون تجربه قبلی آغاز کرده ناکام مانده اند.

افضلی عنوان کرد: سند تحول ارتباط دانشگاه با صنعت را وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری به تمام دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری ابلاغ کرده و براساس آن آموزش در دانشگاه ها باید به سمت کارآفرینی بعنوان یک الزام پیش برود.

وی  گفت: ایجاد درس استارتاپ در کمیته آموزشی و برنامه ریزی دانشگاه شیراز مطرح و مصوب شده است.

از سرقت ایده نهراسید

وی از لزوم ایجاد کارورزی در استارتاپ ها سخن گفت و افزود: استارتاپ ها باید کارآموز بپذیرند و از به سرقت رفتن ایده هراسی نداشته باشند زیرا براساس قانون ثبت مالکیت فکری و معنوی این موضوع نمی تواند مشکلی ایجاد کند و برای جلب حمایت باید ایده مطرح و عرضه شود.

افضلی ادامه داد: ترمیم ایده ها نیز امر مهمی ست که باید مورد توجه شرکت های استارتاپی قرار گیرد تا به رشد آنها کمک کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.