احمد اکبرپور، در آیینی که سه‌شنبه با حضور کتابداران و اهالی قلم شیراز به میزبانی کتابخانه‌های عمومی فارس و با عنوان "روایت امروز" برگزار شد از دشواری‌های فعالیت فرهنگی در عرصه کتاب سخن گفت.

وی با تاکید بر ضرورت عادت دادن کودکان به خواندن رمان و شعر، اضافه کرد: اصل مشکل ما، عدم آگاهی است. مسوولان باید توجه داشته باشند که ادبیات سرچشمه تخیل و تخیل سرچشمه علم است و در همین زمینه هر جا که این ارتباط با مدارس شکل گرفته، نتیجه گرفتیم.

نویسنده کتاب «شب‌بخیر فرمانده» با انتقاد از اینکه مسوولان فرهنگی در این گونه دورهمی‌ها حضور ندارند، از جای خالی نمایندگانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، آموزش و پرورش و دیگر سازمان‌ها یاد کرد.

وی، به نقد جامعه نویسندگان و شاعران پرداخت و گفت: هیچ قشری مغرورتر از شاعران و نویسندگان نیست در حالیکه بیشترین نیاز به نقدپذیری و آموزش در این جامعه است.

نویسندگان برای تکمیل بانک اطلاعاتی به میدان بیایند 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این نشست، ارائه خدمات به عموم را وظیفه کتابخانه‌های عمومی برشمرد و گفت: کتابخانه عمومی زمینه مناسبی را برای در اختیار قرار دادن منابع به مردم فراهم می‌کند و در تمام دنیا از صاحبان اثر حمایت می‌کند و آثارشان را به دست مردم می‌رساند.

روح‌الله منوچهری با بیان اینکه از چند سال پیش برای ارتباط نویسندگان با کتابخانه‌های عمومی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است، سرآغاز این طرح را برنامه مسیر کودکی در سال ۹۷ عنوان کرد و در ادامه از نشست‌های هم‌اندیشی کتابداران با نویسندگان استانی یاد کرد.

او افزود: کمیته خرید منابع استانی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس تشکیل شده و از سال ۹۷ هدایای این اداره کل منحصرا آثار نویسندگان استانی بوده است.

این مقام فرهنگی از تصمیم کتابخانه‌های عمومی برای تهیه بانک اطلاعاتی جامع از فعالان ادبیات در استان سخن گفت و اظهار داشت: در برنامه مسیر کودکی، بانکی اطلاعاتی از فعالان حوزه ادبیات کودک را جمع آوری کردیم که کامل نیست و لازم است با همراهی نویسندگان و فعالان این حوزه کامل شود.

منوجهری، شمار کتابخانه‌های عمومی فعال در این استان را ۲۴۱ کتابخانه برشمرد و گفت: هم اینک بیش از ۱۶۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و در سال ۹۸ میزان استفاده مردم از کتابخانه‌های عمومی بیشتر شده و آمار امانت کتابخانه‌های فارس ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه سامانه مدیریت کتابخانه‌ها راهنمای خوبی برای نویسندگان است، افزود: با استفاده از آمار کتابخانه می‌توان مشخص کرد کدام کتاب‌ها پُر طرفدارترند و نویسندگان از این طریق می‌توانند ذائقه مخاطب را در باره آثارشان محک بزنند.

 منوچهری، همچنین مشکلات مالی و کمبود فضای کتابخانه‌ها را محدودیت‌های مجموعه  برای خرید تمام آثار نویسندگان استانی دانست و گفت: اهالی قلم در استان فارس بسیارند و همگی آنها انتظار دارند که کتاب‌هایشان در کتابخانه‌های عمومی موجود باشد اما متاسفانه این امکان فراهم نیست، زیرا بخش عمده اعتبارات کتابخانه‌های عمومی سهم نیم درصد شهرداری‌هاست که آن هم به تمامی محقق نمی‌شود.

نظام تعلیم و تربیت، برنامه‌ای برای افزایش مطالعه نداشته است

بهمن پگاه‌راد، دیگر نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و روزنامه نگار شیرازی نیز گفت: نظام آموزش با آنکه خاستگاه کتاب به شمار می‌رود، در طول سال‌های اخیر برنامه شاخصی برای افزایش میزان مطالعه دانش‌آموزان نداشته است.

این نویسنده که آثار پُر شماری در معرفی مفاخر استان دارد، میزان مطالعه مردم به ویژه دانش‌آموزان را در حد فاجعه عنوان کرد و اظهار داشت: نهاد تعلیم و تربیت کشور باید نگاهی تازه و توجهی ویژه به کتاب داشته باشد؛اما تا کنون یک ریال برای تهیه کتاب هزینه نکرده است.

برنامه‌های هفته کتاب در سال ۹۸ با شعار "حال خوش خواندن" از بیست و سوم آبان‌ماه آغاز شد و تا امروز (پنجم آذرماه) ادامه یافت. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.