مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان فارس سه‌شنبه، در آیین آغاز به کار طرح سفیران کتاب، هدف از اجرای این برنامه را تسهیل در رساندن کتاب‌ به مناطق عشایری استان فارس عنوان کرد.

روح‌الله منوچهری با اشاره به اینکه عشایر تاکنون کمتر در حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار گرفته‌اند، گفت: برای رفع این نقیصه در سه سال گذشته برنامه‌های گوناگونی اجرا شده است که از جمله آنها می‌توان به "ایل هم می‌خواند" اشاره کرد.

وی افزود: با آنکه این طرح بسیار مورد توجه قرار گرفت، اشکالاتی به آن وارد بود که مهم‌ترین آن مشخص نبودن متولی طرح بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به اینکه مطالعه بر روی طرح سفیران کتاب از سال گذشته صورت گرفت، گفت: این طرح هم‌اکنون در استان فارس به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و امیداریم تجربه فارس به‌زودی به سراسر کشور تسری یابد.

۳۱ سفیر کتاب به مناطق عشایری اعزام می‌شوند

منوچهری اضافه کرد: در مرحله نخست این طرح ۳۱ نفر سفیر کتاب که در زمینه کتاب و کتابخوانی از دانش برخوردارند، به ۲۰ منطقه عشایری فارس اعزام می‌شوند.

وی، تعداد دانش‌آموزان مناطق عشایری زیر پوشش این طرح را بیش از هفت هزار نفر برشمرد که در ۴۷۶ مدرسه عشایری درس می‌خوانند.

منوچهری، استمرار و امکان انتخاب کتاب را از ویژگی‌های این برنامه برشمرد و بیان داشت: امکان جست‌ و جوی کتاب مورد نیاز در این طرح بر اساس منابع کتابخانه‌هاست که ۲میلیون و ۵۰۰هزار کتاب را در استان فارس در بر می‌گیرد.

وی، همچنین در باره چگونگی عضویت در این طرح نیز گفت: همه افراد بدون محدودیت سنی با صدور کارتی از مزیت‌های سفیر کتاب بهره‌مند می‌شوند و خدمات نیز به‌ صورت رایگان در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت.

منوچهری ادامه داد: عملکرد این طرح در سال ۹۹ بررسی می‌شود و فعالان طرح سفیران کتاب نیز در جشن کتاب سال آینده تقدیر خواهند شد.

سه هزار جلد کتاب به مناطق روستایی و عشایری اهدا شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این آیین با یادکرد از محمد بهمن‌بیگی، بنیانگذار تعلیم و تربیت عشایری، اجرای طرح سفیران کتاب را در مناطق عشایری ستود.

صابر سهرابی، با بیان اینکه رشد و توسعه هر ملتی نسبتی مستقیم با میزان کتاب و کتابخوانی دارد، افزود: تمدن‌سازی با ایجاد تسهیلات برای کتابخوانی فراهم می‌شود و در سال‌های اخیر  با وجود رشد روز افزون رسانه‌های گوناگون، هیچ چیز جای کتاب را نگرفته است.

وی، با اشاره به تلاش فارس برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال ۹۸،‌ اظهار داشت: این طرح موجب رشد فعالیت‌های کتابخوانی شده است و در این چند سال اتفاقاتی افتاده است که در طول ۴۰ سال اخیر برای اولین بار مشاهده می‌شود.

سهرابی اضافه کرد: در همین زمینه و با حمایت از طرح سفیران کتاب، سه هزار جلد کتاب به مناطق روستایی و عشایری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اهدا شده است.

مدیر کل امور عشایری استان فارس نیز در این آیین با بیان اینکه ضریب نفوذ کتاب در جامعه روستایی و عشایر پنج درصد است، ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح سفیران کتاب این رقم به ۳۰ درصد برسد و تا پایان برنامه ششم به‌ آمار صددرصد افزایش یابد.

روح الله بهرامی افزود: فارس با برخورداری از ۵. ۱۲ درصد از جمعیت عشایر کشور که ۱۵۰ هزار نفر را شامل می‌شود، ظرفیتی بزرگ برای خانواده عشایر به‌ شمار می‌رود.

وی، با اشاره به نقش تاثیرگذار عشایر در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد: در این زمینه ایجاد کتابخانه‌های سیار به آموزش عشایر کمک شایان‌ توجهی کرد همچنین طرح سفیران کتاب می‌تواند دشواری‌های دسترسی به کتاب را در این مناطق تسهیل بخشد.

بیست و چهارم آبان ماه هر سال با عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است و برنامه‌های مرتبط با آن به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.