مجتبی زوربخش سه‌شنبه در نشست خبری افزود: براساس الگویی که در تهران نیز اجرا شده بانوان نیز می توانند از دوچرخه های اشتراکی اتفاده کنند . همانند آقایان از سه‌شنبه هفته آینده ۲۸ آبان ۹۸ با استفاده از اپلیکیشن بیدود برای ثبت نام و استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز اقدام کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار داشت: مبلغ ثبت نام برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی شیراز ۲۰ هزار تومان است که شامل بیمه سرنشین نیز می‌شود و هیچ محدودیتی برای تعداد ثبت نام کننده نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ۲۹ و ۳۰ آبان ماه امسال نشست دو روزه معاونین حمل و نقل و ترافیک کلانشهرهای کشور در شیراز برگزار خواهد شد.گفت: به موازات این نشست از دوچرخه های اشتراکی شیراز نیز رونمایی خواهد شد و بر مبنای آن و در قالب برنامه پنج ساله ،هر سال دو هزار دستگاه دوچرخه جدید به این ناوگان افزوده خواهد شد.

زوربخش ادامه داد: در حال حاضر با ۲۰۰ دوچرخه این طرح آغاز و تا پایان سال ۹۸ بصورت تدریجی ۲ هزار دستگاه دوچرخه به این ناوگان تزریق می شود و در پایان برنامه پنج ساله تعداد دوچرخه‌های مورد استفاده شهروندان در این طرح به ده هزار دستگاه در شیراز افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۶ ایستگاه دوچرخه در شیراز راه اندازی شده و تا پایان سال جاری این تعداد به ۵۷ ایستگاه و تا پایان برنامه پنج ساله به ۲۵۷ ایستگاه افزایش داده می شود.

وی هزینه تامین هر دستگاه دوچرخه اشتراکی را حدود یک و نیم میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این دوچرخه ها نسل چهارمی است و منتسب به یک ایستگاه مشخص نیست و شهروندان می‌توانند در هر ایستگاهی قفل دوچرخه را باز کنند و در ایستگاهی دیگر در مناطق مختلف شیراز آن را تحویل دهند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه سخنان خود گفت: این طرح کل شهر شیراز را در بر می‌گیرد و منحصر به زمان خاصی نیست و در ایام تعطیل و غیر تعطیل در ۲۴ ساعت شبانه روز این دوچرخه‌ها قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه ۲۳۸ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شیراز مطالعه شده که براساس برنامه پنج ساله توسعه در این کلانشهر ایجاد خواهد شد،گفت: تاکنون ۱۸ کیلومتر از این مسیر در شیراز ایجاد شده که در سال ۹۹ نیز حدود سی و شش کیلومتر دیگر و در سال ۱۴۰۰ نیز پنجاه کیلومتر مسیر جدید ایجاد خواهد شد.

زوربخش عنوان کرد: این دوچرخه ها مجهز به ردیاب هستند و در سطح و عمق محلات نیز قابل استفاده است و شهروندان می‌توانند از آنها بهره ببرند.

وی هزینه استفاده از این دوچرخه‌ها را براساس مصوبه شورا شهرشیراز به ازای هر نیم ساعت هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد و افزود: همه سرنشینان و شهروندانی که از این دوچرخه‌ها استفاده می کنند از بیمه حوادث و بیمه تمام خطرات و تصادف و ... بهره مند هستند و ثبت نام هر شهروند تا ۵ سال اعتبار خواهد داشت.

زوربخش با اشاره به انتقادهایی که در خصوص ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز ایجاد شده گفت: ایجاد این مسیرها کاری سلیقه ای نبود بلکه وزارت کشور برای همه شهرداری‌ها این موضوع را تکلیف کرده که تا پایان برنامه ششم توسعه باید سهم دوچرخه در انتقال شهروندان در سفرهای درون شهری به ۶ درصد برسد.

وی ادامه داد: براساس تکلیفی که وزارت کشور تعیین کرده و اگر بخواهیم شیراز را بعنوان تنها کلانشهر دارای هوای پاک کشور باقی بماند باید مقطع خیابان کامل شامل پیاده‌رو،مسیر دوچرخه و محل گذر برای وسایل نقلیه عمومی و در نهایت وسایل شخصی احیا شود که عبور و مرور وسایل و خودروهای شخصی اولویت آخر آن تعیین شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.