از جمله سدهای استان فارس که به ویژه در سال‌هایی که تداوم خشکسالی در آن صدمات جبران ناپذیر به اراضی زیر دست زده ، سد درود زن در شمال شیراز است ، چگونگی تامین آب شرب ، کشاورزی و صنعت و تامین حقابه دریاچه های بختگان  طشک و تالاب کمجان و برخی مناطق تالابی زیر دست از آب این سد همواره مورد بحث بوده ، برخی مواقع مصارف کشاورزی بعد از شرب در اولویت قرار می‌گیرد ، گاه نیز پس از تامین همه اولویت‌ها قدری حقابه برای تالابهای یاد شده رها می شود ، امسال برای مصارف کشاورزی مقداری آب از سد درود زن تامین شده است اما برای رها شدن حقابه تالابها و دریاچه ها هنوز تصمیمی اجرایی نشده است.

عنایت الله رحیمی استاندار فارس در نشست روز چهارشنبه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس با تاکید بر اینکه موضوعات مربوط به حوزه آب باید با دقت و فرصت مناسب بررسی شود گفت: میزان مصرف آب در بخش های مختلف شرب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست تا حدودی مشخص است ، تدوین اولویت ها در این حوزه ها مورد تاکید است ، بی شک تامین آب شرب نخستین اولویت در این زمینه است و پس از آن باید به سراغ اولویت بندی سایر بخش ها برویم.

استاندار فارس افزود: تعیین حقابه های کشاورزی در حوزه های آبریز مختلف استان و ارائه گزارش دانشگاه شیراز در خصوص مطالعات انجام شده جزء دستور کار این نشست است.

 رحیمی به اهمیت توجه به جزییات و دقیق این امر تاکید کرد و افزود: توزیع حقابه ها باید بر مبنای مستندات قانونی انجام شود و همواره این موضوع مد نظر قرار بگیرد که حقابه بران اصلی اراضی هستند که پیش از احداث سدها آب مورد نیاز آنها از رودخانه های مورد نظر تامین می شده.

وی به برخی انتقادها از احداث سدها نیز پاسخ داد و افزود: ایجاد سدها در راستای بهینه  شدن مصرف آب رودخانه ها از سوی دولت انجام شده است.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان فارس ضمن تاکید بر لزوم توجه به مستندات تاریخی، اسناد دولتی ، حقوقی و تعداد حق اشتراک های واگذار شده  به عنوان یک روند که انجام می شده یادآور شد: توجه به اینکه در دوره های زمانی مختلف به وسعت اراضی زیر کشت افزوده شده و از میزان حجم سدها کاسته شده و همچنین کاهش میزان بارش  نیز باید در تدوین روند تخصیص حقابه ها مد نظر قرار گیرد.

رحیمی با بیان اینکه نحوه تخصیص حقابه ها باید با هماهنگی جهاد کشاورزی و سازمان آب مشخص شود ، عنوان کرد: این تخصیص ها می تواند به عنوان یکی از اهرم های تشویقی در راستای رعایت الگوی کشت و کاشت گیاهان کم آب بر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه مناسباتی از گذشته وجود دارد که امروز نیز کارها بر مبنای آن انجام می شود اصلاح این مناسبات و دستیابی به روشی صحیح، عادلانه و بر پایه اصول کارشناسی را نیازمند تدوین برنامه و خط مشی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دانست.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند مطالعه عمیق علمی و عملیاتی به منظور دستیابی به برنامه مشخصی برای تخصیص حقابه ها هستیم ، اظهار کرد: پس از مشخص شدن نتایج جمع بندی های لازم انجام شده و به ملاک عمل تبدیل می شوند.

استاندار فارس همچنین تحقق طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی را منوط به اقداماتی دانست که  باید از سوی وزارت نیرو انجام شود.

رحیمی با اشاره به محدودیت های موجود به ویژه در تامین منابع مالی، خاطرنشان کرد: در این شرایط واردات کنتورهای هوشمند و همچنین تولید آنها در کشور با محدودیت هایی مواجه شده است از این رو وزارت نیرو باید با انجام یک اولویت بندی صحیح ابتدا چاه های دارای پروانه را به سمت استفاده مناسب هدایت کرده و پس از آن به سراغ پر کردن چاه های غیر مجاز در فرایندی محدود و منطقی پیش رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.