در نشست خبری برنامه‌های یادروز حافظ، درخواست خبرنگاران درخصوص برگزاری برنامه‌ای در شأن شخصیت جهانی حافظ، نمکی بود که بر زخم مدیر مرکز حافظ‌شناسی ریخته شد.

کاووس حسنلی در پاسخ به این مطالبه همه‌ساله فرهنگوران از مدیران ملی و استانی درخواست کرد برای برگزاری بین‌المللی رویداد یادروز حافظ، منابع مالی مناسبی اختصاص دهند.

پیش از این درخواست اختصاص ردیف بودجه برای برگزاری یادروز حافظ و سعدی به‌عنوان نمادهای ادبیات ایران، از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده بود؛ اما هنوز به نتیجه نرسیده است و همه ساله شاهد برگزاری برنامه‌ای از پیش مشخص با مهمانانی ملی هستیم.

این استاد دانشگاه در همین باره عنوان کرد: اگر حافظ شخصیتی بین‌المللی است و نام او در تقویم ملی کشور ثبت شده است، باید مراسمی درخور او و با حضور همه دوستدارانش از سراسر جهان برگزار شود که برای گردشگری فارس و شیراز نیز آورده‌ای فرهنگی و اقتصادی داشته باشد؛ اما نخستین گام در این زمینه در اختیار داشتن منبع مالی مناسب است.

حسنلی گفت:مرکز حافظ‌شناسی یک موسسه خیریه فرهنگی است؛ نه دولتی است و نه خصوصی، همگان در این مجموعه رایگان کار می‌کنند و به اتکای پشتوانه علمی‌اش کرسی پژوهشی و دوره پسادکترا نیز دارد؛ بنابراین نباید از این مرکز توقع تأمین هزینه‌ها برای برگزاری بزرگداشتی جهانی را داشت.

زمین برای ساخت پژوهشکده حافظ تأمین شده است 

استاد بخش ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه برخورداری از پژوهشکده حافظ برای این مرکز با وجود تلاش‌های علمی‌اش همچنان در پیچ و خم‌های اداری مانده است، گفت: برخورداری از پژوهشکده حافظ یکی از مطالبات حافظ‌دوستان از مدیران استان بوده است.

او افزود: استانداری فارس در آبان ماه ۹۷ زمینی را به این مرکز اختصاص داد که در بلوار چهل‌مقام و نزدیکی مقبره حافظ قرار دارد و پس از چندین ماه پیگیری، موانع قانونی‌اش به‌تازگی حل شده است.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی با بیان اینکه هم‌اکنون چندین طراح برتر کشور در حال طراحی اولیه این پژوهشکده هستند، ابراز داشت: پس از این مرحله و با انتخاب طرح‌ برتر، با یاری خیران فرهنگی کار را آغاز خواهیم کرد.

حسنلی بیان کرد: پیش از این، یک نیکوکار برای ساخت این مرکز اعلام آمادگی کرده بود؛ اما از این کار منصرف شد و امیدواریم فردی برای ساخت این مجموعه پیشقدم شود.

وی ایجاد مکانی برای مرکز حافظ‌شناسی را منوط به اراده مدیران استانی دانست و گفت: استاندار فارس بر این امر تاکید کرده است و امیدواریم بتوانیم با اتکا به همین حمایت این طرح را کلنگ‌زنی کنیم.

حسنلی گفت: تمام فعالیت‌های صورت‌گرفته برای کسب زمین و ساخت و ساز بنا که تا امروز انجام شده است، در قالب کتابی صد صفحه‌ای گردآوری شده است  و دیگر مراحل را نیز مکتوب می‌کنیم تا زمانی که طرح به سامانی رسید رنج‌های ساخته‌شدن این بنا به‌عنوان پیشینه آن یادگار بماند.

 دبیر علمی یادروز حافظ با اشاره به اینکه موضوع نشست علمی امسال "حافظ و انسان" اعلام شده است، پرداختن به موضوعاتی همچون شناخت مفهوم انسان در شعر حافظ، تاثیر حافظ بر انسان معاصر و حافظ از دیدگاه فلاسفه و عرفا را در قالب این عنوان برشمرد.

وی ادامه داد: در نشست علمی بیست و سومین یادروز حافظ محمدعلی نعمت‌اللهی مقاله‌ای با عنوان انسان در نگاه حافظ و ملاصدرا، علی رجایی مترجم زبان آلمانی دیوان حافظ، تاریخ خلقت مفهوم انسان و انسان بودن نزد حافظ، امیرحسین ماحوزی حافظ و روانشناسی ترس، نصرالله امامی حافظ و جامعه انسانی پیرامونش، اصغر دادبه حافظ برای انسان امروز چه حرفی دارد، علیرضا نیکویی رهیافت فلسفی به شعر حافظ و کاوه بهبهانی حافظ دیگری و دگرپذیری را صبح بیستم مهرماه در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی فاس ارائه می‌کنند.

حسنلی اعلام کرد: دانشنامه ۱۱ جلدی باعنوان دو سده سخنوری در آیین افتتاحیه مراسم یادروز حافظ رونمایی خواهد شد و از برگزیده کتاب سال حافظ نیز تقدیر می‌شود.

برنامه مدون لازم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس انتظارات فرهنگوران را از برگزاری یادروز شاعران بزرگ شیراز، بجا دانست و گفت با توجه به اینکه شیراز از دو ستاره درخشان در عرصه ادبیات جهان برخوردار است، باید برنامه‌ریزی‌های مدونی برای برگزاری آیین گرامیداشت آنان صورت گیرد.

صابر سهرابی گفت: نمایشگاهی از آثار نگارگری رضوان کریمی، هنرمند خطاط تهرانی با موضوع حافظ در  ۱۸ مهرماه ۹۸ در تالار حافظ برگزار می‌شود؛ همچنین نمایشگاه خوشنویسی مهدی فلاح حافظ‌نویس برجسته کشور در گالری تاروپود ۲۰ مهرماه برپا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میهمان ویژه این مراسم است، گفت: از سفیران هفت کشور برای حضور در این مراسم دعوت شده؛ اما تاکنون حضور هیچ یک از آنان مسجل نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: افزون بر این از سه استاد برجسته ادبیات جلال‌الدین کزازی، حسین الهی قمشه‌ای و غلامحسین ابراهیمی دعوت شده‌اند که طی سه روز نشست‌هایی تخصصی درباره حافظ را برگزار کنند.

۲۰مهرماه هر سال با عنوان یادروز حافظ در تقویم ملی کشور ثبت شده است و در ۳۰ کشور جهان برنامه‌هایی به پاسداشت این شاعر بزرگ برگزار می‌شود.

۹۸۸۵ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.