در این بین خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نقش مهم و تعیین کننده‌ای در پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله داشتند که علاوه بر انجام عملیات‌های آفندی و پدافندی نقش دیگری از جمله انتقال مجروحان، انتقال ادوات و تجهیزات به مناطق جنگی، اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتکش‌ها و انجام عملیات‌های شناسایی و تجسس را برعهده داشتند.
عملیات ۱۴۰ فروندی و انهدام تجهیزات و تاسیسات نیروی هوایی عراق، عکس‌برداری هوایی از مناطق دشمن، بمباران پایگاه هوایی کرکوک، عملیات قطع صدور نفت عراق، انهدام بندرها و تاسیسات عراق، پشتیبانی از عملیات مروارید، حمله به پایگاه هوایی الولید(H۳)، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات طریق القدس، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات فتح‌المبین، پشتیبانی از عملیات بیتالمقدس و آزادسازی خرمشهر، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات والفجر ۸، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات کربلای پنج و جلوگیری از برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد تنها بخشی از فعالیت‌های تیزپروازان آسمانی در دوران دفاع مقدس است.
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس تعداد ۲۱۰ خلبان شهید، ۸۹ خلبان جانباز و ۵۲ خلبان آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که همگی از افسران ارشد و فرماندهان این یگان بودند.
از جمله شهدای خلبان می‌توان به شهیدان سرلشکر عباس بابایی، سرلشکر حسین لشکری، سرلشکر عباس دوران، سرلشکر سید علیرضا یاسینی ، سرلشکر مصطفی اردستانی، سرلشکر حسین خلعتبری و سرتیپ جواد فکوری اشاره کرد.

خلبانان به رسالتشان می‌اندیشیدند نه جانشان
خبرنگار ایرنا برای اطلاع بیشتر از رشادت‌های تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس گفت و گوی کوتاهی با امیر سرتیپ خلبان عباس رمضانی جانباز و خلبان نیروی هوایی ارتش داشت.

این پیشکسوت نیروی هوایی از سال ۱۳۵۲ در این نیرو حضور داشته و در دوران دفاع مقدس نیز در جبهه‌های نبرد علیه دشمن فعالیت کرده است.
وی در این گفت و گو با اشاره لحظه‌های آغازین حمله نیروهای صدام به خاک ایران گفت: اگر یک سفر کوتاهی به سال ۱۳۵۹ داشته باشیم، می‌بینیم که بعداز ظهر ۳۱ شهریور ۱۳۵۹  صدام اشتباه و حماقت کرد و به خاطر اطلاعات غلطی که از توان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به او دادند دستور حمله را داد.
این پیشکسوت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به اعدام‌ سران جنایتکار، پاکسازی‌های نیروهای مسلح و بازنشستگی برخی فرماندهان به صدام گفته بودند نیروی هوایی ایران کاملا ناکارآمد است و براین اساس صدام تصمیم به حمله گرفت.
امیر سرتیپ خلبان رمضانی ادامه داد: ژنرال‌های صدام اشتباه نکرده بودند و روی کاغذ و نقشه به تمام اهدافشان می‌رسیدند اما چیزی که محاسبه نکرده بودند توان نیروی هوایی بود و صدام چون روی توان نیروی هوایی حساب نکرده بود گفت سه روزه خوزستان را می‌گیرد و یک هفته‌ای در تهران ناهار می‌خورد.
وی اضافه کرد: این نیروی هوایی قهرمان بود که با امکاناتی که در اختیار داشت بلافاصله در پایگاه چهارم شکاری مستقر شدند و توانستند نیروهای صدام را دوباره به سنگرها ببرند، نیروهای صدام نیامده بودند تا پشت دروازه‌های خرمشهر چند روز معطل شوند، آن‌ها آمده بودند تا سه روزه خوزستان را بگیرد اما نیروی هوایی جلو تانک‌های آنان را گرفت.

تصویر امیر سرتیپ خلبان عباس رمضانی و ۲ نفر از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار هواپیمای جت شکاری بمب افکن F۵ نشان می دهد 

این خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بیان کرد: سردار محمدجعفر اسدی فرمانده اسبق نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک سخنرانی در ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود ۳۵ روز طول کشید تا نخستین یگان به منطقه جنگی برسد، نیروهای سپاه، ارتش و نیروی انتظامی و مردم در منطقه حضور داشتند اما تعداد آن‌ها به اندازه‌ای نبود که بتوانند جلو لشکر یکم مکانیزه عراق را بگیرند.
امیر سرتیپ خلبان رمضانی بیان کرد: در آغاز جنگ هواپیماهای نیروی هوایی که باید مناطق استراتژیک و مهم را در داخل عراق می‌زدند با توجه به شرایط شروع به جنگ با تانک‌ها کردند و نیروهای صدام را به سنگرها کشاندند، هرچند که بیشترین صدمه را در این زمان داشتیم.
وی اظهارکرد: اول مهرماه سال ۱۳۵۹ عملیات کمان از سوی نیروی هوایی اجرا شد که این عملیات یکی از بزرگترین عملیات نظامی نیروی هوایی محسوب می‌شود؛ در این عملیات، ۳۰۰ هواپیمای جنگنده ایرانی حضور داشتند که ۱۴۰ فروند از آن‌ها از مرز عبور کردند و اهداف نظامی، فرودگاه‌ها و آشیانه‌های نظامی متعلق به ارتش عراق مورد هدف قرار دادند به طوری که نیروهای صدام تا چند ماه نتوانستد از پایگاه‌ها استفاده کنند.
این رزمنده و خلبان دوران دفاع مقدس گفت: در روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بعد از اینکه عراقی‌ها ساعت حدود ۲ بعد از ظهر به ایران حمله کردند، ۲ جنگنده نیروی هوایی ایران حدود ساعت چهار بعداز ظهر از بوشهر و همدان پرواز کردند و به عنوان اولین پاسخ یک سیلی به نیروهای صدام زدند که صدام بیدار و متوجه شد که نیروی هوایی نخوابیده است.
امیر سرتیپ خلبان رمضانی افزود: اطلاعات غلطی از بیرون و داخل کشور به صدام داده شده بود و گفته بودند نیروی هوایی جنازه است و نمی‌تواند یک پرنده آن پرواز کند اما نیروی هوایی قهرمان با پرسنل فنی قهرمان ۳۰۰ فروند هواپیمای جنگنده را راهی راهی عراق کرد که ۱۴۰ فروند آن از مرز عبور کردند.
وی گفت:‌ نیروهای فنی نیروی هوایی با چنگ و دندان این ۳۰۰ پرنده را آماده کردند و خلبانان نیز به سمت عراق رفتند و اهداف مهم را منهدم کردند که این حماسه اولین پاسخ بود.
این جانباز دوران دفاع مقدس گفت: نیروی هوایی عراق چیزی حدود ۲ هزار و ۸۰ بار جزیره خارک را بمباران کرد اما نفت ایران برای یک روز نیز قطع نشد اما نیروی هوایی ایران با هواپیماهای جنگنده، نفت عراق را در ابتدای جنگ متوقف کرد که این برای صدام بسیار مهم بود و باعث شد از کویت و دیگر کشورها برای آن‌ها با تانکر بنزین بیاورند که ما کاروان تانکرها را نیز منهدم می‌کردیم.
امیر سرتیپ خلبان رمضانی افزود: این اقدامات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران باعث شد که آن‌ها درخواست صلح را نیز بدهند که امام راحل فرمودند شما خاک ما را ترک کنید بعد ما صلح می‌کنیم.
وی ادامه داد: عملیات‌های بیت المقدس، طریق القدس، فتح المبین، ثامن‌الائمه و والفجر از جمله عملیات‌های مهمی بود که نیروی هوایی در آن حضور داشت، نیروی هوایی در این عملیات‌ها آسمان منطقه را امن می‌کرد تا نیروهای زمینی بتوانند کارشان را با امنیت کامل انجام دهند.
این خلبان دوران دفاع مقدس گفت: جلوگیری از برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد از دیگر عملیات‌های مهم نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس بود که شهید خلبان عباس دوران با اجرای این عملیات محل برگزی این اجلاس را از بعداد به دهلی نو منتقل کرد.
امیر سرتیپ خلبان رمضانی اظهارکرد: عملیات اچ۳ از دیگر عملیات‌های مهم نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس بود که در این عملیات نیروی هوایی در ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ پایگاه هوایی الولید را در غربی‌ترین نقطه عراق، در مرز مشترک عراق و اردن بمباران و آن را منهدم کرد.
وی ادامه داد: در این عملیات حدود ۶۰ هواپیمای عراقی از بین رفتند و به ۲۰ هواپیما نیز صدمه وارد شد.
این پیشکسوت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در زمان دفاع مقدس هر کسی در صحنه بود، شجاعانه کار کرد و بسیج، ارتش و نیروهای مردم همه با چنگ و دندان آمدند تا جلو عراق را بگیرند.
امیر سرتیپ خلبان رمضانی افزود:در دوران جنگ تحمیلی خلبانان وقتی برای ماموریت می‌رفتند به جانشان فکر نمی‌کردند بلکه به ماموریت و رسالتی که بر عهده داشتند می‌اندیشیدند.

کار باورنکردنی متخصصان داخلی در تامین قطعات موردنیاز هواپیماها
امیر سرتیپ دوم خلبان صمد ابراهیمی بازنشسته نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دیگر پیشکسوت دوران دفاع مقدس بود که خبرنگار ایرنا در مورد محدودیت ها در تامین سلاح و هواپیما به گفت و گو با پرداخت.
این خلبان پیشکسوت، فرمانده گردان‌های هوایی بسیاری همچون گردانF۱۴ اصفهان، تیپ شکاری اصفهان و تیپ شکاری پایگاه هوایی شیراز بوده است.
وی در این گفت و گو با اشاره به محدودیت‌ها و تحریم‌هایی در حوزه صنعت هوایی و دفاعی در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس وجود داشت، گفت: انسان ها یک نیروی نهفته در وجودشان است که ما از آن خبر نداریم، این نیروی نهفته در سختی و مشکلات نمایان می‌شود.

امیر سرتیپ دوم خلبان ابراهیمی در دوران دفاع مقدس

امیر سرتیپ دوم خلبان ابراهیمی افزود: در دوران دفاع مقدس که بدترین شرایط برای تامین تجهیزات مورد نیاز نیروی هوایی بود با تکیه بر توان داخلی کارهایی انجام دادیم که خودمان نیز باورمان نمی‌شد توانسته‌ایم به این ظرفیت دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: کارهایی کردیم که اصلا فکرش را نمی‌کردیم و نمی دانستیم قدرت و توانمان چقدر است اما تحت فشار و سختی نیروی‌های نهفته را بیدار کردیم.
این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی گفت: در ابتدای جنگ چون تازه انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده بود و همه با تلاش‌های زیاد به فکر ساختن کشور بودند، انگیزه‌ها و توانمندی‌ها برای برخورد با دشمن زیاد بود و همین امر باعث شد نیروهای نهفته را بیدار کنیم.
امیر سرتیپ دوم ابراهیمی با بیان اینکه وقتی با خدا باشی و صاف باشی و بخواهی خدمتگزاری کنی خدا قدرت و توان را می‌دهد، افزود: وقتی در پایگاه هوایی اصفهان نیاز به تعمیرات اساسی هواپیماهای F۱۴ داشتیم، آن زمان برای تعمیر هواپیماها جز ارتباط با کارخانه راه دیگری وجود نداشت و با توجه وضعیت تحریمی ایران امکان ارتباط با کارخانه سازنده میسر نبود.
وی ادامه داد: آن زمان خودمان تصمیم گرفتیم اورهال(تعمیر) را در پایگاه هوایی اصفهان راه‌اندازی کنیم و فکر نمی‌کردیم بتوانیم اورهال را انجام دهیم اما در این زمینه موفق شدیم و تمام هواپیماها را تعمیر کردیم، شهید ستاری از خوشحالی این اقدام گریه می‌کرد.
این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: صداقت و پاکی متخصصان نیروی هوایی و اراده آنان باعث شد خداوند نیز کمک کند تا نیروی نهفته آنان بیدار شود و کارهایی انجام دهند که گاهی پذیرش آن باور کردنی نبود.
امیر سرتیپ دوم خلبان ابراهیمی اظهارکرد: تلاش در حوزه تامین تجهیزات مورد نیاز هواپیماها به جایی رسید که بعضی از قطعات را خودمان می‌ساختیم که برای خودمان نیز باور کردنی نبود، با استفاده از مهندسی معکوس قطعات را ساختیم و این چیزی جز توکل به خدا نبود.
وی ادامه داد: جرقه ورود ایران به صنعت دفاعی بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی خورد، قبل از انقلاب اسلامی حتی به ما اجازه نگاه کردن به یک قطعه را نمی‌دادند و اگر کسی این کار را می‌کرد به عنوان جاسوس با او برخورد می‌شد.
وی اضافه کرد: ورود به صنعت دفاعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و با شروع جنگ این اقدام بیش از پیش تقویت شد به نحوی که بسیاری از قطعاتی که ایران تحریم بود توسط متخصصان داخلی تامین شود و این روند توسعه صنعت دفاعی امروز همچنان ادامه دارد.
۹۲۵۴ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.