طرح پلاک‌گذاری حدود ۷۵ میلیون دام سبک و سنگین کشور در حال انجام است، طرحی که با اجرای آن زمان تولد و جنسیت دام و همچنین در هر زمان جمعیت دامی کشور ثبت می‌شود.

پلاک گذاری  این امکان را فراهم می‌کند که در صورت قاچاق دام به خارج از مرزها، رهگیری و رصد متخلفان به راحتی امکان پذیر باشد. 

این طرح سالیان سال روی زمین مانده بود و در اواسط سال گذشته با ایجاد نوسانات اقتصادی و افزایش قاچاق دام، دولت مصمم به اجرای این طرح شد.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان فسا  گفت: با توجه به کنترل بازار برای دسترسی به میزان واقعی عرضه و تقاضای تولیدات دامی، دولت اقدام به اجرای طرح پلاک کوبی دام‌ سبک و سنگین در سراسر کشور کرده است.

محمد جواد جمالزاده روز چهارشنبه به ایرنا اظهار داشت:نوسانات اخیر ارزی در بازارهای داخلی موجب شد که افراد سودجو و دلال‌ها برای کسب سودهای کلان، دام مولد را به کشورهای همسایه قاچاق کنند و همین موضوع سبب شد تا بازارهای داخلی با کمبود و افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه شود.

 به گفته وی قاچاق دام موجب شد تا دستورالعمل‌های مبارزه با قاچاق و برخورد با قاچاقچیان ابلاغ شود و هم اکنون همه دستگاه‌های مسئول با تمام توان در راه کنترل، مبارزه و پیشگیری از قاچاق دام هستند. 

جمالزاده اضافه کرد:در این طرح هویت گذاری دام که از ۲ماه پیش در شهرستان فسا شروع شده است، تاکنون سه هزار راس دام هویت گذاری و صاحب پلاک شده اند .

وی اظهار داشت: در  این طرح، در گوش دام‌ها شماره‌های ۱۵ رقمی نصب می شود و روی سیستم سامانه هویت‌گذاری دام کشور برای آن‌ها شناسنامه تشکیل و صادر میشود  شد که فقط مختص دام‌های داخلی است، دام‌های وارداتی فقط به منظور کشتار وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد:این مدیریت در نظر دارد با برگزاری کلاس های آموزشی ترویجی با موضوع اهمیت پلاک گذاری دام در مراکز جهاد کشاورزی بخش با همکاری شبکه دامپزشکی واداره امور عشایر بر انجام این طرح در میان دامداران سرعت بخشد.

جمالزاده  گفت: دستیابی به آمار واقعی دام جهت برنامه ریزی صحیح در این حوزه و استقرار صحیح نظام بهداشتی در سطح کشور جهت ارتقاء کیفی تولیدات دامی وکاهش ضایعات ازمهمترین مزایای این طرح است.

 یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح، برآورد دقیق جمعیت دامی کشور و استان‌ها برای برنامه‌ریزی توسعه مدیریت و بهبود بهره‌وری در دام سبک و سنگین دامداری‌های سنتی و نیمه صنعتی است تا به این صورت از قاچاق دام نیز جلوگیری شود

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان فسا  اضافه کرد: در آینده هرگونه خدمات دهی به دامداران مانند توزیع نهاده‌ها، تسهیلات بانکی، واکسیناسیون و دیگر طرح‌های حمایتی منوط به انجام عملیات هویت گذاری دام می باشد.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. 

۹۶۵۳ / ۲۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.