کتاب پیرمرد و حوری در بردارنده ۲۲ داستان کوتاه درباره جنگ تحمیلی است که برای گروه سنی جوان نوشته شده است. 
ناشر این مجموعه داستان، «به نشر» وابسته به انتشارات آستان قدس رضوی است. 
داستان‌های کتاب پیرمرد و حوری در فضای شهری و جبهه رخ می‌دهد و در برخی داستان‌ها طنز دیده می‌شود اما این اثر به گفته نویسنده اش کاری جدی است.
مجموعه داستان «سنگر علاف‌ها»، روایتگر ۵۵ داستان با موضوع دفاع مقدس است که بیانگر شوخ طبعی رزمندگان است که می کوشیدند با ابتکارات و لطیفه هایی خود را در سنگر سرگرم کنند.
ناشر این کتاب نیر به نشر است. 
مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس در نشست نقد و بررسی این دو کتاب گفت: همه باید در حفظ و ترویج تلاش های ایثارگران و شهدا در طول دفاع مقدس بکوشیم؛ امثال اکبر صحرایی افتخارات فارس و آثار او در زمینه ادبیات پایداری و دفاع مقدس دارای ارزش والایی هستند. 
روح الله منوچهری بیان کرد: اداره کل کتابخانه های عمومی فارس از سال گذشته برای معرفی آثار نویسندگان و شاعران استان برنامه ریزی کرده و تاکنون چندین نشست نقد و رونمایی کتاب در استان برگزار شده است.
سندی مومنی، منتقد ادبی در این نشست گفت:درکتاب پیرمرد و حوری نقش زنان برجسته است و زنان حضوری کنشگر دارند. همچنین بیشتر شخصیت هایی که در داستان خلق شده‌اند با دیگر آثار صحرایی در اشتراک هستند.
 وی با بیان اینکه بسیاری از سوژه ها و داستان های این دو کتاب جدید نیستند و در مجموعه داستان های دیگر آمده است، گفت: مجموعه داستان پیرمرد و حوری، اثری دست اول نیست و پیش از این در آثار دیگر اکبر صحرایی دیده می شود اما این مرسوم است که نویسندگان کارهای گذشته خود را دوباره با تغییرات جدیدی منتشر کند.
او با تأکید بر اینکه  زبان در مجموعه، چندان قوی نیست، استفاده از تک گویی را از جمله ضعف کتاب ها دانست و گفت: در برخی از  موارد استفاده از حدیث نفس به داستان آسیب زده است.
در این نشست عبدالرضا قیصری دیگر منتقد ادبی درباره کتاب سنگر علاف ها گفت: اگر توان ذاتی و شوق اکبر صحرایی در کنار یکدیگر قرار نمی گرفت شاهد آثاری به ارزشمندی کتاب های او نبودیم. صحرایی فرصت مغتنمی در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس به ویژه به زبان طنز است.
وی با اشاره به مقوله طنز در ادبیات دفاع مقدس افزود: در ادبیات دفاع مقدس در حوزه خاطره نویسی آثار طنز بسیاری داریم اما در حوزه داستان و شعر آثار طنز کم است. برای اینکه به سمت تولید داستان های طنز برویم نیاز به توانمندی هایی داریم. خاطرات طنزآمیز دفاع مقدس بر اساس تاریخ شفاهی شکل می گیرد که اصل بر استناد است.
وی گفت: در کتاب سنگر علاف ها از تکنیک روایت بیرونی استفاده شده که این یکی از نکات آثار طنز است. همچنین عناوین و اسامی انتخاب شده توسط نویسنده در کتاب به خوبی انجام پذیرفته است، استفاده از اصطلاحات شیرازی از دیگر نقاط قوت اثر است. 
 سوژه های دفاع مقدس باید در ادبیات تکرار شود
در این نشست، اکبر صحرایی نویسنده کتاب ها، شرایط کشوری شدن برای نویسندگان شهرستان ها را بسیار سخت برشمرد و گفت: ناشر و نظام نشر در فضای امروز حرفه ای نیستند و اگر یک نویسنده بخواهد حرفه ای باشد محکوم به شکست است.
 
۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.