آیین سنتی و ملی برپایی خیمه‌های عاشورایی در زرقان، از منحصر به فردترین آیین‌های محرم در کشور است که قدمت آن به دوران صفویه و بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد.
زرقانی‌ها ۲۷ ذی الحجه هر سال در آستانه ماه محرم آیین برپایی خیمه‌های عاشورایی را برگزار می‌کنند که این آیین با نوای "یا حسین(ع)"، "یا اباالفضل(ع)" و "یا زینب(س)" همراه است.
خیمه‌های عاشورایی در سه حسینیه قدیمی شهر زرقان برافراشته می‌شود که آیین برافراشتن خیمه‌ها حسینی با ساز و کرنای عزا همراه با مدیحه‌سرایی و ذکر اشعار در رثای اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش همراه است.

پس از انجام این مراسم همه مردم به خوردن شله مخصوص زرقان می‌نشینند. این غذا از گوشت گوساله، برنج، سبزی و حبوبات درست می‌شود و از چند قبل از مراسم بانوان زرقانی مشغول آماده و پاک کردن مواد آن می‌شوند تا اینکه در ۲۷ ذی‌الحجه توسط مردان در حسینیه‌ها پخت شده و در میان مردم توزیع می‌شود.
این خیمه‌ها که ۲۷ ذی الحجه برپا شده است تا پایان هفته جاری دایر خواهد بود، در طول دهه اول محرم صبح ها مراسم قرائت زیارت عاشورا و روضه خوانی، ظهرها مراسم تعزیه و شامگاه مراسم زنجیر زنی و سینه زنی در این خیمه‌های عاشورایی دایر بود.
یک خطیب دینی در این زمینه گفت: آیین برپایی خیمه و چادر حسینی در محله‌های قدیمی شهر زرقان برگزار می شود که در این مراسم تمام حیاط حسینیه با چادر مسقف می‌کنند.
حجت‌الاسلام حسین کارگر افزود: این خیمه‌ها به اندازه‌ای بزرگ هستند که برای برپایی آن حدود ۳۰۰ نفر باید حضور داشته باشند که الحمدالله مردم و به خصوص جوانان مشارکت خوبی در این زمینه دارند.
وی ادامه داد: پس از برافراشتن خیمه‌ها تمام مردم شهر در حسینیه دعوت می‌شود و شله مخصوص زرقان که هزینه آن توسط خیرین تامین می‌شود در بین آن‌ها توزیع می شود و این بهانه‌ای است تا مردم این شهر خود را برای عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آماده کنند.
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان همچنین گفت: دانشجویان از جمله افراد در حال تحصیل در این دانشگاه نیز براساس اعتقادی که دارند هر ساله در مراسم برافراشتن خیمه‌های حسینی مشارکت دارند و علاوه بر این مشارکت برنامه‌های ویژه‌ای را نیز در درون دانشگاه در ایام محرم و صفر برگزار می‌کنند.
کارگر در ادامه به فعالیت تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی زرقان در سوگواری ایام محرم اشاره کرد و گفت: هیات دانشجویی عاشقان ثارالله (ع) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان هر سال در سطح دانشگاه موکبی را برپا می‌کنند که در این موکب تراکت‌های مذهبی، چای و نواهای مداحی به مدت ۲ ماه(ماه‌های محرم و صفر) پخش ‌می‌شود.
وی یادآور شد: هر ساله به مناسبت ایام محرم و صفر مسابقه‌های دانشجویی را برگزار می‌کنیم که امساله مسابقه دلنوشته و خاطره را با موضوع جوانان و محرم برگزار کرده‌ایم که در پایان نفرات برتر انتخاب می‌شوند و نمایشگاهی از این آثار در سطح دانشگاه برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان گفت: در روز هشتم محرم که به نام حضرت علی اکبر(ع) نامگذاری شده هر ساله یک برنامه عمومی عزاداری در دانشگاه برگزار می‌شود که امسال این مراسم با حضور حجت ‌الاسلام حبیب حدادیان استاد حوزه و دانشگاه از قم و مسئولان بخش زرقان برگزار شد.
کارگر افزود: یکی دیگر از برنامه‌های شاخص هیات دانشجویی دانشگاه زرقان که چند روز قبل از مراسم اربعین حسینی انجام می‌شود پخت شله مخصوص زرقان است که این کار با مشارکت دانشجویان انجام می‌شود.
شهر زرقان در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شیراز واقع است. 
۹۲۵۴/ 2027

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.