استاندار فارس سه‌شنبه در این مراسم اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی بناست در قالب طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن تعداد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را ظرف مدت ۲ سال در کشور احداث کند.

عنایت الله رحیمی گفت: بر این اساس در استان فارس نیز بنا است ۲۵ هزار واحد در شهر صدرا، پنج هزار و ۵۰۰ واحد توسط بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و یک هزار و ۱۸۵ واحد نیز در بافت‌های ناکارآمد شهری احداث شود.

رحیمی اضافه کرد: با توجه به تجربه‌های گذشته باید در اجرای این طرح از افراد و پیمانکاران توانمند و دارای توان فنی و مالی مناسب برای همکاری و اجرا دعوت شود.

او گفت: نرخ تسهیلات در نظر گرفته شده برای این وام که مبلغ آن  ۸۰ میلیون تومان و قابل افزایش تا ۱۱۰ میلیون تومان است ۱۸ درصد و مدت زمان بارپرداخت آن ۱۰ سال است.

استاندار فارس گفت: در بافت فرسوده هم سه هزار و ۳۸۵ مورد تسهیلات پرداخت خواهد شد که عدد آن در کلانشهر شیراز ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد است که این نیز فرصت مناسبی برای تداوم روند بازآفرینی شهری است.

او ادامه داد: در دولت تدبیر و امید در استان فارس یک میلیون و ۳۳۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شود هرچند دولت‌های گذشته از این طرح بهره‌برداری سیاسی بردند اما بار آن در نهایت بر دوش دولت تدبیر و امید افتاد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش مسکن از ابتدای انقلاب تاکنون افزود: از ابتدای انقلاب این کار با واگذاری زمین به اقشار مستضعف آغاز شد و پس از آن طرح‌های اجاره به شرط تملیک، مسکن مهر، مسکن امید و امروز هم که شاهد انجام طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن هستیم.

رحیمی افزود: مسکن علاوه بر اینکه در تمام جوامع به عنوان سرپناه و محل سکونت و یک کالای مصرفی و بادوام شناخته می‌شود در کشور ما به آن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و یک نوع سرمایه‌گذاری نگاه می‌شود که این خود دارای جنبه‌های مثبت و منفی است.

وی ادامه داد: فعالیت در این زمینه طی سال‌ها سبب شده که تجارب ارزشمندی در زمینه مسکن به دست آوریم و امروز باید این تجارب را مدون کنیم و ضمن تقویت نقاط مثبت کار، نقاط منفی و آسیب‌زا را نیز شناسایی و رفع کنیم.

استاندار فارس با بیان اینکه مسکن مهر طرحی بود که بار آن بر دوش دولت تدبیر و امید گذاشته شد گفت: این طرح به رغم اینکه یک هدف خوب را مطرح و دنبال می‌کرد اما برخی اقدامات نامناسب در زمینه مکان یابی‌ها و شفاف نبودن قرارداده‌ها زمینه ساز بروز مشکلات فراوانی در جریان اجرای این طرح شد.

۶۱۲۲ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.