توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با کشورهای همسایه طی سال‌های گذشته مد نظر مسئولان ارشد استان فارس بوده است.

این سیاست با سفر هیاتی به سرپرستی استاندار فارس به کشور قطر چندی پیش بیش از گذشته  تقویت و پیگیری شد.

حضور تیمی ۱۲ نفره از کشور عراق متشکل از اعضای اتاق بازرگانی کشور عراق در آیین گشایش نخستین نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط در استان فارس و معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه های مختلف فرصت مناسبی را فراهم آورد تا بتوان در شرایط کنونی چرخ رونق اقتصادی را با پیوند با کشورهای منطقه چرخاند.

نزدیکی کشور عراق به ایران، علاقه‌مندی بازرگانان و تجار عراقی برای گسترش روابط با فارس و شیراز، برخورداری از منافع مشترک در منطقه و سیاست‌های مشترک در زمینه‌های گوناگون باعث شده است سالانه تعداد بسیاری از عراقیان برای رسیدگی به امور مختلف همچون مسائل اقتصادی و پزشکی و فرهنگی به این استان سفر کنند.

از همین رو گسترش روابط به‌ویژه در حوزه اقتصادی با این کشور می‌تواند روابطی راهبردی و استراتژیک را برای استان فارس رقم زند.

رئیس اتاق بازرگانی عراق نیز در حاشیه نخستین نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط فارس که عصر سه‌شنبه ۲۲ مردادماه در نمایشگاه بین‌المللی فارس برگزار شد از شرکت‌های بزرگ و صاحب صنایع بزرگ ایرانی دعوت کرد که برای انجام پروژه‌های اقتصادی کشور عراق را برگزینند.

علی هادی علی، عراق را کشوری برخوردار از فرصت‌های اشتغالزایی دانست و افزود: امکان فعالیت اقتصادی در حوزه صنایع کوچک و متوسط در این کشور فراهم است و به‌ویژه شهرهای نجف و بغداد وضعیت مطلوبی از این منظر دارند؛‌ همچنین دیدارها و ملاقات‌هایی نیز بین بازرگانان ایرانی مخصوصاً بازرگانان شیراز و نجف صورت گرفته است که تاکنون مطلوب بوده است.  

وی بر ضرورت معرفی صنایع مختلف به بازرگانان و سیاسیون تاکید کرد و افزود: آگاهی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عراق  و امکان حضور شرکت‌های بزرگ برای ساخت و ساز چه در طرح‌های دولتی و چه در طرح‌های خصوصی فراهم است.

رئیس اتاق بازرگانی عراق، این کشور را  سرزمینی بکر خواند که به سرمایه گذاری در طرح‌های مختلف اقتصادی نیازمند است.

هادی علی که به همراه تیمی اقتصادی برای گسترش روابط تجاری به ایران آمده است، فارس را استانی مناسب برای گسترش مناسبات دانست و از امکاناتی مختلف در حوزه‌های مشترکی همچون گردشگری، اقتصاد خرد و کلان و پزشکی یاد کرد که می‌تواند نقطه اتکای هر دو کشور باشد.

این هیات عراقی دوشادوش استاندار فارس از نمایشگاه صنایع خرد و متوسط فارس بازدید کردند و از توانمندی‌های فعالان اقتصادی آگاه شدند.

چهار سالن سرو، بهار، نرگس و ملاصدرا پذیرای ۱۷۰ شرکت در قالب ۳۰۰ غرفه در فضایی بالغ بر ۸۵۰۰ متر مربع فضای مسقف است که به ارائه آخرین دستاوردها، محصولات و خدمات خود می‌پردازند.

زمینه فعالیت مشارکت کنندگان صنایع غذایی و کشاورزی، صنایع شیمیایی، صنایع فلزی، صنایع کانی غیر فلزی، صنایع نساجی و سلولزی و صنایع برق و الکترونیک است.

علاقه‌مندان، متخصصان و عموم مردم می‌توانند به منظور بازدید از این نمایشگاه تا جمعه ۲۵ مرداد ۹۸ همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ به محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس واقع در شهرک گلستان مراجعه  کنند.

۹۸۸۵ /۱۸۷۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.