دوازدهم خردادماه بود که این کارگردان تئاتر رسماً اعلام کرد که شیراز را به‌عنوان سومین مقصد نمایش آشپزخانه در ایران پس از تهران و رشت برگزیده است.
«آشپزخانه» نوشته آرنولد وسکر نمایشنامه‌نویس انگلیسی است که تاکنون در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده است و درونمایه آن به فضای اجتماعی ایران امروز بسیار نزدیک است.
این متن در زمان خود بسیار جذاب بوده است و توجه بسیاری از کارگردانان و منتقدان تئاتر را به خود جلب کرده بود. ترجمه این نمایشنامه در ایران فاقد نسخه چاپی است و در گروه لیو (Leev) به سرپرستی حسن معجونی برای اجرا ترجمه شده است.

حسن معجونی کارگردان و بازیگر تئاتر «آشپزخانه» از اردیبهشت ماه گذشته تا  در شیراز بود تا گروهی ۶۰ نفره را برای اجرای این نمایش مهیا کند


معجونیکه با هدف آموزش تئاتر به شیراز آمده بود، در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که نمایش آشپزخانه را از آن رو انتخاب کرده است که شخصیت‌های بسیاری داشت و براین اساس می‌توانست به گروهی از مشتاقان و افراد توانمند در تئاتر به‌صورت کارگاهی آموزش دهد.
این نمایش در شیراز با تیمی ۶۰ نفره بسته شد که تنها سه نفر از آن‌ها شیرازی نبودند. او همچنین درباره چرایی انتخاب این نوع اجرا در شهرهای مختلف بیان کرد: گروه تئاتر لیو یک شاخه حرفه‌ای و یک شاخه دانشجویی دارد، در شاخه دانشجویی هنرمندانی جوان فعالیت می‌کنند که زیر نظر ما آموزش می‌بینند، رفته‌رفته کسانی را از میانشان انتخاب می‌کنم که ممکن است در ادامه فعالیت‌هایمان نیز با ما همراه شوند، این موضوع به استعداد بازیگران بستگی دارد و اینکه بتوانند خواسته‌هایم را بر روی صحنه به‌خوبی اجرا کنند.
معجونی برای تدارک این تئاتر از اردیبهشت ماه گذشته در شیراز بود و ۱۰۰ نفر را آزمود تا گروه خود را تشکیل دهد.
اما با اینکه به پایان مردادماه نزدیک می‌شویم، خبری از اجرای پر سروصدا و پر بازیگر آشپزخانه نیست. اجرای این نمایش از آن رو برای شیراز اهمیت دارد که یکی از هنرمندان حرفه‌ای تئاتر مستقیماً به استعدادیابی و آموزش گروهی از هنرمندان شیرازی ‌پرداخته است، همچنین اثر متناسب با ویژگی‌های بومی دراماتورژی شده بود و قرار بود با نسخه‌های اجرا شده در تهران و نیز رشت متفاوت باشد.
دراماتورژی که ترجمه فارسی آن را می‌توان نمایش‌پردازی عنوان کرد، به معنای مطالعه، تحلیل و تفسیر نمایشنامه برای اجراهای جدید با توجه به مخاطب، زمان و مکان است.
از سوی دیگر، از منظر برخی دوستداران هنر نمایش، این نمایش پیش از این، تنها یک بار قبل از انقلاب در ایران اجرا شده بود و قرائت امروزین آن می‌تواند بسیار جذاب باشد.
 

صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:‌ هرچند این نمایش در تهران و رشت اجرا شده اما با توجه به تغییرات احتمالی در نحوه نمایش یا موسیقی آن باید مجدد توسط شورای بازخوانی و نظارت این اداره‌کل بررسی و تایید شود


مدیرکل ارشاد فارس:‌ مجوز نمایش «آشپزخانه» در دست بررسی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد علت اجرا نشدن نمایش آشپزخانه که قرار بود از ابتدای مردادماه در مجموعه هنر شهر آفتاب اجرا شود، گفت: این نمایش هنوز به تایید شورای بازخوانی و نظارت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نرسیده و در دست بررسی است.
صابر سهرابی افزود: هرچند این نمایش در تهران و رشت اجرا شده است اما با توجه به اینکه ممکن است تغییراتی در نحوه نمایش یا موسیقی آن ایجاد شده باشد باید مجدد توسط شورای بازخوانی و نظارت بررسی و تایید شود.
۹۸۸۵/ ۹۲۵۴/ ۲۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.