به ویژه از این جهت آشکار که کمترین امنیت شغلی را دارند و بیشتر از همه در نوک پیکان اتهام قرار می‌گیرند که فلان اطلاعات‌شان نادرست بوده و غیر فنی بوده و خبرش باید تکذیب شود یا بهمان گزارش را نباید منتشر می‌کردند چون «به صلاح» نیست و یا اینکه چون برخی مطالب به مذاق برخی‌ها خوش نیست، و این در حالی است که مشکلات درونی جامعه خبرنگاری هم کم نیست

 خبرنگاران لابی‌گر، خبرنگاران دلال و واسطه، خبرنگاران خریدنی و قلم‌فروشان ، بی‌سوادهای مدعی، غیرحرفه‌ای‌های حرفه‌ای‌نما و... جملات دُرباری است که همکاران را مورد بذل و بخشش قرار می‌دهند اما اگر از منظر فرضیه قدیمی و بارها تشریح شده نگارنده مبنی بر اینکه «آدمی اصیل‌تر است که بدی‌های قوم و قطار خود را بشناسد» به کار هم صنفان عزیزم بنگرم، باید عرض یا اقرار کنم که چیزی تحت عنوان «ارزش خبری» این سال‌ها و در فراوانی منابع مجازی و رسانه‌های گوناگون کمتر به یاد می‌آید.

مساله دیگر اخلاق رسانه‌ای است؛ اخلاق رسانه‌ای حلقه مفقوده فعالیت امروزی ماست و همین امر باعث شده تا ارزش رسانه‌ها نزد افکار عمومی و صاحبان قدرت نزول پیدا کنند و حتی مساله‌دار شوند. از یادمان رفته است که چه هستیم و چه کار قرار است بکنیم!

عمر رسانه در هر جامعه‌ای، دامنه اخلاق آن رسانه را تعریف می‌کند. چارچوب اخلاقی در حرفه رسانه و اطلاع‌رسانی در جامعه ما روایت می‌کند؛ نباید مرزهایی را بشکنیم و زیرپا بگذاریم که ممکن است به شهروندی، چهره‌ای، نهادی، مسئولی و در نهایت به جامعه آسیب برساند.

می‌گوید نباید تشویش و هیجان برپا کرد و باید در چارچوب قانون پرسشگر بود و به دنبال حقوق واقعی و قانونی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم. این چارچوب اخلاقی مرزهای ما است، چارچوبی که در امتداد خطوط کلی اخلاق حرفه‌ای اطلاع رسانی و حوزه رسانه که شامل درست انگاری، دقت و امانت‌داری است، تعریف می‌شود.

اهل رسانه در کشور ما، نمی‌تواند و نباید دروغ بگوید، نمی‌تواند راست‌آزمایی نکند، نمی‌تواند همراه با اخلاق عمومی حاکم بر جامعه نباشد یا از امنیت ملی صرفنظر کند و امنیت روانی جامعه را به مشوش سازد. اصل اخلاق رسانه‌ای ما رعایت حق زندگی فردی افراد است و اینکه آسیبی تولید نکنیم. ما اهالی رسانه می‌توانیم روی افکار عمومی تاثیر بگذاریم و باید مدافع منافع و حفظ حریم افراد باشیم.

امید است رسانه‌ها به شکاف موجود بین اخلاق رسانه‌ای با ذات فعالیت‌ و تعاریف رسانه خاتمه داده و سعی در حرکت در مسیر انصاف و مروت حرکت کرده و خدای ناکرده برای لحظاتی کاسه داغ تر از آش این گروه و آن گروه نشویم و از انتشار مطالب جهت‌دار و دو پهلو خودداری نمایند.

ضمن امیدواری برای از میان رفتن هرگونه سستی از جانِ قلم، اهل قلم و رسانه، برای همه همکاران رسانه‌ای آرزوی روزگاری خرم و قلم‌فرساییِ گهربارتر از پیش دارم.

احمد بهار : خبرنگار ایرنا 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.