رئیس اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر ضروت اصلاح نظام بانکی کشور گفت: نظام بانکی امروز تامین کننده سفته بازی و قاچاق در کشور است .

به گزارش ایسنا منطقه فارس، جمال رازقی عصر چهارشنبه ۱۶ مرداد در یک کنفرانس خبری ضمن تبریک روز خبرنگار با بیان اینکه امروز نظام مالیاتی کشور تمام فشار را روی نظام تولید گذاشته است، افزود: امروز تولید بیش از ٦٥ درصد مالیات کشور را می‌پردازد .

وی با این تاکید که نظام بانکداری به واسطه نحوه توزیع نامناسب منابع عملا به تولید ضربه می‌زند، گفت: به واسطه این عملکرد نامناسب نظام بانکی نقدینگی کشور با سرعت عجیب و غریبی در حال رشد است و تداوم چنین وضعیتی جز خرابی و ویرانی چیزی به دنبال نخواهد داشت .

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: تعجب می‌کنم که علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رونق تولید و بحث اصلاح نظام بانکی اما مسئولان به این امر توجه نمی‌کنند .

رازقی خواستار توجه رسانه‌ها به مباحث مرتبط با سود مرکب شد و گفت: همه مراجع و علما سود مرکب را حرام اعلام کردند، خبرنگاران دنبال کنند چه مرجعی مانع از تصویب این قانون در مجلس شد؟

وی خطاب به خبرنگاران عنوان کرد: با صدای بلند، صدای مردم را فریاد بزنید چون موانعی که نظام بانکی ایجاد کرده به حیات و معیشت مردم ارتباط دارد .

رئیس اتاق بازرگانی فارس با این اعتقاد که سازمان تامین اجتماعی و عملکرد و دخالت دولت در آن از مواردیست که باید ذهن خبرنگاران حوزه اقتصاد را به خود مشغول کند، گفت: سرمایه سازمان تامین اجتماعی را کارگران و کارفرمایان و پرداخت کنندگان سهم بیمه تامین می‌شود، مشخص نیست چرا دولت اداره آن را در دست دارد و آن را به ورشکستگی نزدیک کرده است؟ چرا این سازمان را به صاحبانش تحویل نمیدهند؟

رازقی با تصریح اینکه سازمان مالیاتی باید نورافکن‌های خود را به نقاط تاریکی که فرار مالیاتی از آن نقاط اتفاق می‌افتد بتاباند، خاطرنشان کرد: امروز به نظر می‌رسد عده‌ای به جد می‌خواهند تولید را تعطیل کنند، وظیفه مسئولان کشور، اصلاح نظام بانکی و جلوگیری از فساد است .

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان فارس افزود: نظام بانکی، تامین اجتماعی و نظام ناعادلانه مالیاتی مهمترین موانع رونق تولید در کشور به شمار می‌رود و آن قدر که سیاستگذاری اقتصادی داخلی بر اقتصادمان اثر گذاشته، تحریم اثر نداشته است.

وی اضافه کرد: امروز نقدینگی کشور از عدد دو هزار هزار میلیارد تومان فراتر رفته، آن هم در شرایطی که کشور چنین ثروتی تولید نمی‌کند و چنین پولی در واقعیت وجود ندارد .

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: این نقدینگی پول واهی و الکترونیکی بوده که نظام بانکی آن را تولید کرده و ٨٠ درصدش هم مربوط به سپرده‌های بلند مدت است .

رازقی ادامه داد: با فرض ١٥ درصد سود بانکی برای سپرده‌ها، نظام بانکی باید حداقل سالانه ٤٥٠ تا ٥٠٠ هزار میلیارد تومان سود پرداخت کند؛ این میزان با توجه به کارکرد پول در فعالیت‌های اقتصادی تولیدی و صادرات، سه تا چهار برابر کسری را نشان می‌دهد .

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با تاکید براینکه فرود آمدن پول الکترونیکی روی هر کالایی عملکردی شبیه بهمن دارد، گفت: این مشکلات در سطح استانی مطرح نیست، تمام این مسائل بعد ملی دارد. امروز در استان فارس شاهد همگرایی بسیار خوبی بین مسئولان ارشد در سطوح مختلف برای رونق تولید هستیم.  

رازقی با بیان اینکه امروز ارزش افزوده ساخت صنعتی در ایران حدود ٩٤ هزار میلیارد تومان است که از آن ٦١.٥ درصد مالیات گرفته می‌شود، گفت: بخش خدمات و بازرگانی نیز با ارزش افزوده ٢٩٩ هزار میلیارد تومانی ٢١ درصد را می‌پردازند در حالی که در کشورهای توسعه یافته مانند کره جنوبی برعکس است .

وی با اشاره به وظیفه بانک مرکزی در تامین منابع و چگونگی مصارف گفت: مشخص نیست که چرا از ابتدای برنامه توسعه سوم به بعد سهم تولید و صادرات به شدت کاهش یافته و منابع بانک‌ها به سمت بازرگانی و خدمات رفته است .

رئیس اتاق بازرگانی فارس یادآور شد: موسسات اعتباری پول مردم را می‌خورند و علاوه بر سوء استفاده،  موجب اختلال در نظام اقتصادی کشور می‌شوند اما هیچ برخوردی با آنها نمی‌شود، گفت: کدام عقل سلیمی می‌گوید که باید ٩٥ درصد از سپرده‌ها را فدای ٥ درصد کنند؟ این ٥ درصد چقدر ارزش دارد و چرا نظام بانکی اصلاح نمی‌شود؟


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.