رمز توفیق امامان شیعه را در صید دلهای پاک و مستعد می توان جستجو کرد. چرا که امامان معصوم (ع) جامع فضائل و مناقب و شایسته ترین انسان های عصر خود بوده اند و حقیقت جویان و سعادت طلبان عالم که وجدانی آگاه و عقلی پویا دارند  بدون در نظر گرفتن آئین و اعتقادات خود  با مطالعه زندگی، رفتار و سیره ائمّه اطهار(ع) از عمق جان شیفته آنان می شوند و در موارد بسیاری مطالعه همین سیره و اخلاق، آنان را به سوی حق و حقیقت رهنمون می شود.

امام نهم (ع) در مقابل مصائب و گرفتاری های روزگار به شدّت شکیبا و بردبار بود. آن حضرت در مقابل حوادث سخت و پیشآمدهای ناگوار هیچ گاه برآشفته و مضطرب نمی شد بلکه با اتکال به خدای متعال به صبر و تحمّل روی می آورد. 

امام جواد(ع) همانند دیگر امامان معصوم(ع) دارای کمالات علمی و اندیشه های سیاسی در مرتبه اعلی است که بعد از شهادت پدر بزرگوارش، در کودکی، امامت و رهبری شیعیان را به عهده گرفت و به رغم مشکلات حادّ جامعه مسلمین نقش شایسته ای در راه گسترش دانش و فرهنگ حیات بخش اسلام ایفا نمود.

یکی از القاب آن حضرت "تقی " است و این به خاطره جلوه و ظهور خاصی است که تقوای الهی آن امام همام در اجتماع آن روز نموده و جهانی از پاکی و عفاف و تقوا را فرا راه دیدگان قرار داده بود وگرنه تمامی معصومین بر خوردار از صفت تقوا و عصمت الهی هستند چنانکه همه  صادق راستگو و کاظم فرو برنده خشم و زین العابدین  زیباترین روح پرستنده هستند.

پیشوای نهم شیعیان حضرت امام محمد تقی (ع) نخستین رهبر الهی است که در میان امامان شیعه در خردسالی مسؤولیت مقام رفیع امامت را عهده دار گردید.

آن امام گرامی در سال ۲۰۳ قمری و در سن هفت سالگی بعد از شهادت پدر بزرگوارش این مسؤولیت را پذیرفته و عملاً به هدایت و ارشاد مردم پرداخت.

آیت الله دکتر احمد بهشتی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تسلیت سالروز شهادت امام جواد (ع) بر لزوم بهره گیری نسل جوان از فضایل و سیره آن امام (ع) تاکید کرد و ابراز داشت : امام جواد (ع) چراغ هدایت را به خوبی در جامعه اسلامی روشن ساخت و این نیاز امروز جامعه ماست که در مسیر روشن ائمه هدی گام بردارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اظهار نیازمندی به درگاه ایزد متعال خصوصیت ویژه همه امامان و از جمله امام جواد (ع) بود افزود: دعاهای فراوانی از امام جواد در کتب ادعیه نقل شده از جمله دعای ایشان در طلب توبه، طلب خیر، طلب روزی و ... حاکی از اظهار نیاز پیوسته ایشان به قادر متعال است.

آیت الله دکتر بهشتی اضافه کرد : زهد امام جواد (ع) نیز مانند دیگرفضایل ایشان نمود بسیار داشت. با اینکه مدتی در کاخ مامون زندگی می کرد و خلیفه نیز سعی داشت او را به سوی مظاهر مادی جلب کند ولی ایشان به هیچ وجه به آنها دلبستگی نداشت.

شیراز در شب شهادت امام جواد (ع) با برگزاری مراسم سوگ و مویه غرق در  ماتم و عزا بود ، روز جمعه نیز مراسم عزاداری آن امام (ع) در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی برقرار است.

هیات های عزاداری شیراز در شب شهادت امام جواد (ع) در آستان مقدس احمد ابن موسی(ع) شاهچراغ گرد هم آمدند ، شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت شاهچراغ به عنوان کانون اصلی برگزاری آیین های مذهبی میزبان هزاران نفر از محبان اهلبیت و دوستداران خاندان عصمت و طهارت بود.

این مراسم همزمان با نماز مغرب و عشا با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کفیل و مداحی حاج محمد شریف زاده برگزار شد.

هیات درب شازده  و هیات کف العباس شیراز ، هیات محبان ثارالله ، هیات مصباح الهدی، هیات مدینه النبی (ص) و هیات شهدای گمنام نیز در شیراز  با برگزاری آیین های سوگواری سالروز شهادت امام جواد (ع) را گرامی داشتند.

گزارش های رسیده از سایر شهرستان های استان فارس نیز حاکیست مساجد ، بقاع متبرک و حرم قدسی امام زادگان در این مناطق دیشب و امروز شاهد برگزاری آیین های سوگواری سالروز شهادت امام جواد(ع) است.

۶۱۱۳ / ۲۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.