با یکصد کودک بی سرپرست و بدسرپرست؛ از نوزاد شیرخواره ای که هنگام مک زدن به شیشه شیر، به چشمانت زل می زند تا کودک شش ساله ای که در بین شادی های کودکانه اش، مدام دستانش را برای یک بغل گرم از هم باز می کند و امیدوار است یکی از بازدیدکنندگان او را در آغوش بگیرد. کودکانی که نقاشی هایشان به جای کشیدن یک خانواده سه نفره با پدر و مادر، مملو از جمعیتی است که در شیرخوارگاه تجربه اش کرده اند.

مرکزی که همه نوع کودک در آن دور هم روزگار می گذرانند. نمی خواهم در اولین روزهای سال نو غمگینتان کنم اما در این مرکز  پرونده هر کودک را که باز کنی دردهایش پیش چشمت رژه می رود؛ یکی به دلیل استفاده مادر ازمواد مخدرانواع و اقسام بیماری هارا دارد و آن دیگری به دلیل بیماری ژنتیکی، کل صورتش نیاز به عمل جراحی دارد. دخترک زیبارویی هم از تهران به امید پیداشدن کبد برای پیوند، روزهایش را شب می کند. پسرکی با موهای فرفری طلایی اش که بخشی از بدنش فلج است و آن دیگری بیماری کوتاهی قامت دارد. یکی هم در این بین HIV مثبت دارد و کودک دیگری با بیماری قلبی دست و پنجه نرم می کند. درکنار همه این دردها باید نبود آغوش پدر و مادری را اضافه کرد که مأمنی برای دردهای این کودکان بی گناه نیستند و دردی را به دردهای بی شمار آنها اضافه کرده اند. کودکانی که تن نحیفشان بی محابا به دنبال آغوشی گرم است که به آنها اطمینان دهد در پس این شب های تاریک، صبح روشنی در انتظارشان است.

نمی دانم داستان کدام یک را تلخ تر بنامم؛ داستان پسرکی که در سوز سرمای آذرماه صدرا، کنار جوی جلوی شیرخوارگاه با ملحفه ای نازک رها شد و بعد از چند ساعت توسط پرسنل شیرخوارگاه پیدا شد و سه سال و نیم گذشت تا ذات‌الریه، عفونت خونی و نرمی استخوانش اندکی برطرف گردد یا آن پسرک زیبا با موهای فرفری که به خاطر مصرف مخدرهای صنعتی توسط مادرش، پاهایش بدون رشد باقی ماند. گرچه حالا همان پسرک سه ساله با قدرت روی دستانش می ایستد و قرار است در پارالمپیک قهرمان شود.

گرچه هیچ مرهمی نمی تواند گذشته آنها را پاک کند اما دستان یاریگر ما و شما می تواند آینده شان را روشن، زیبا و پربار نماید. کودکان موسسه سرای امید فارس- شیرخوارگاه حضرت ولی عصر(عج) در صدرا با شماره حساب ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۲۲۸۶۹ آماده دریافت کمک های خیرخواهانه شماست.
این مرکز دیروز و در اولین روز بهار سال ۹۸، یک روز شلوغ و پررفت و آمد را سپری کرد و استاندار فارس به همراه جمعی از مسئولین، اولین روز بهاری خود را در این مرکز گذراندند تا شاید این بازدیدشان، فتح بابی برای افزایش خدمات به شیرخوارگاه حضرت ولی عصر(عج) باشد.

عنایت ا... رحیمی صحبت هایش را با تقدیر از پرسنل زحمتکش این مرکز آغاز کرد و با ابراز امیدواری نسبت به آنکه در سال جدید تعداد مددجویان بهزیستی کمتر و آسیب های اجتماعی کاهش یابد، گفت: پدیده کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در همه جوامع وجود دارد اما مهم آن است که چگونه با این آسیب روبه رو و آن را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه نهاد خانواده بهترین مکان برای رشد و تعالی کودکان است، افزود: باید تلاش کرد اگر کودکان فاقد سرپرست هستند آنها را به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی سپرد و چنانچه بدسرپرست هستند با توانمندسازی خانواده ها، فضا را برای بازگشت کودکان به آغوش والدین مهیا ساخت.

وی با ابراز خرسندی از آنکه مجموعه شیرخوارگاه ولی عصر(عج)، مجموعه‌ای کامل و استاندارد است، گفت: این مرکز اولین مجموعه ای است که هیات امنایی اداره می شود و مورد کنترل، نظارت و پایش دولت قرار دارد و خوشبختانه خیرین هم کمک های بی دریغی دارند و جا دارد از آنها تشکر کنم.
وی ادامه داد: در مجموعه استانداری هم تلاش می کنیم براساس وظیفه انسانی و اداری برای افزایش ظرفیت و خدمات این مرکز، اقدامات لازم را به عمل آوریم.

رحیمی با اشاره به مدیریت این مجموعه به صورت هیات امنایی گفت: این مرکز نماد اعتماد به بخش خصوصی است و نشان می دهد هرجا به بخش خصوصی اعتماد شود، بهترین خدمات ارائه می گردد.

همچنین مدیرکل بهزیستی فارس نیز با اشاره به اینکه ۵۶۰ نفر از شیرخوارگی تا ۱۸ سالگی در ۲۸ مرکز تحت پوشش بهزیستی نگهداری می شوند، گفت: ۵۴۰ نفر از افراد بالای ۱۸ سال نیز از این مرکز ترخیص شده و حمایت لازم برای مسکن، معیشت، ازدواج و اشتغال آنها به عمل آمده است.

موسوی با ابراز خرسندی از آنکه به همت خیرین و موسسات خیریه، کمبود ظرفیتی برای نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در فارس وجود ندارد، افزود: به ازای نگهداری هر کودک، ۴۲۰ هزار تومان یارانه پرداخت می شود که در کل برای این ۵۶۰ کودک و نوجوان ماهیانه بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان صرف می گردد که البته به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه ها نیست و خیرین معادل و یا حتی بیش از این مبلغ به موسسات نگهداری کودکان کمک می کنند.

وی با اشاره به نظارت بر موسسات و آموزش پرسنل آنها، گفت: نظارت بسیار دقیق و مستمری به خصوص با استفاده از دوربین های مداربسته بر این موسسات صورت می گیرد.

مدیرکل بهزیستی فارس درخصوص واگذاری کودکان به خانواده های متقاضی فرزندخواندگی نیز اظهار کرد: کودکان بی سرپرست در کمتر از یک ماه به متقاضیان واگذار می شوند اما پروسه واگذاری کودکان بدسرپرست که ۹۰ درصد افراد نگهداری شده در این مراکز را شامل می شود بسیار طولانی و زمانبر است چرا که باید همه جوانب امر در نظر گرفته شود تا به کودکان و حتی خانواده‌های متقاضی به لحاظ روحی، صدمه ای وارد نشود.

به گفته وی، در حال حاضر یکهزار خانواده در فارس متقاضی فرزندخواندگی هستند.

موسوی درخصوص آمار کودکان واگذارشده به خانواده های متقاضی، گفت: از مجموع فرزندان شیرخوار تحویل شده به بهزیستی، ۹۵۶ کودک به فرزندخواندگی پذیرفته شدند و ۴۱۸ کودک نیز که دارای والدین بودند با احیای خانواده و حمایت از پدر و مادر، به آغوش خانواده بازگشتند و مابقی در مراکز تحت پوشش بهزیستی نگهداری می شوند.

اما حرف های حمیدرضا پورکریم، مدیر اجرایی و اداری شیرخوارگاه حضرت ولی عصر(ع) از جنس دیگری بود. وی در این بازدید از استاندار فارس درخواست کرد توجه ویژه ای به موضوع درمان کودکان این مرکز داشته باشد.

پورکریم در توضیح بیشتر گفت: عمده کودکان این مرکز فاقد هویت سجلی و یا همان شناسنامه هستند و به همین دلیل دفترچه بیمه نداشته و هزینه آنها آزاد حساب می شود.

وی با بیان اینکه عمده هزینه های کودکان این مرکز، درمانی است که گاها به ۸۰ میلیون تومان هم می رسد، ادامه داد: بنیه مالی موسسه سرای امید فارس محدود است و نمی توانیم هزینه ها را تقبل کنیم، این در حالی است که بیمارستان نمازی بدون دریافت تمام و یا بخشی از هزینه به صورت نقد و مابقی به صورت چک، اجازه ترخیص کودکان را نمی دهد.

مدیر اجرایی و اداری شیرخوارگاه حضرت ولی عصر(عج) بیان کرد: این اتفاق در حالی رخ می دهد که اتباع بیگانه با بدهی ۶۰ میلیون تومانی به راحتی از بیمارستان نمازی ترخیص می شوند اما فرزندان این آب و خاک بدون تسویه حساب، اجازه ترخیص از بیمارستان را پیدا نمی کنند.

وی با بیان اینکه کودکان این مرکز نسبت به کودکان عادی، هزینه های درمانی سنگینی دارند، افزود: برخی از کودکان به دلیل ضعف جسمانی و یا معلولیت از خانواده طرد شده اند و برخی نیز به دلیل اعتیاد مادر، گرچه به ظاهر سالم اند اما به دلیل تاثیر مواد مخدر مصرفی مادر برروی سیستم اعصاب، مغز و نخاع نوزاد، دچار تاخیر در رشد و تکامل هستند که اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرند، نمی توانند مراحل رشد را سپری کنند. این وضعیت باعث شده هزینه های درمانی به مراتب بالا برود و تامین آن از عهده موسسه خارج شود و مجبوریم با تماس مکرر با خیرین عزیز، آنها را برای تامین هزینه ها به یاری بطلبیم.

پورکریم در عین حال از پزشکان و اطبایی که به صورت رایگان و یا با هزینه های اندک به درمان کودکان موسسه می پردازند، تقدیر و تشکر کرد.
مدیر اجرایی شیرخوارگاه حضرت ولی عصر(عج) از تمامی خیرین نیک اندیش درخواست کرد با توجه به وضعیت اقتصادی، کمک های خود را به این موسسه دریغ نکنند چرا که علاوه بر کودکان، تعدادی از پرسنل نیز نیازمند حمایت ویژه هستند.

۱۷۱۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1206951
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.