رئیس اتحادیه دامداران ایران با بیان اینکه استان فارس پیشرو در زمینه اصلاح نژاد دام سبک و سنگین است؛ گفت: هویت گذاری از اهمیت خاصی برخوردار است. از سال های گذشته از اتحادیه مرکزی درخواست کرده بودیم این روند صورت گیرد. قاچاق دام به خارج از کشور منجر شد که مسوولین به این مورد بیشتر توجه کنند.

  به گزارش ایلنا، سعید سلطانی در همایش هویت گذاری دام‌های استان فارس با اشاره به اینکه طرح پلاک کوبی دام های سبک و سنگین در فارس همزمان با سراسر کشور آغاز شده است، تصریح کرد: در این طرح ظرف مدت 6 ماه  دام های سنگین و طی یکسال دام های سبک باید پلاک کوبی و تعیین هویت شوند.

وی افزود: همچنین واردات بی رویه دام در سال های ۹۰ و ۹۱ باعث ورود تب برفکی به کشور شد تا جایی که به تهران هم آمد لذا اگر پلاک گذاری از قبل شده بود علاوه براینکه جایگاه بهتری داشتیم جلوی خیلی از این موارد گرفته می شد.

 رئیس اتحادیه دامداران ایران با بیان اینکه فعالیت اصلاح نژاد دام در ۲۲ استان از سال ۶۶  آغاز شده است، خاطرنشان کرد: استان فارس در زمینه اصلاح نژاد دام سبک و سنگین در کشور پیشرو بوده است.

سلطانی ادامه داد: اولین نژاد اصلاح شده بز در شهرستان های مرودشت، داراب و استهبان آغاز شد و همچنین انتقال جنین یکی از کارهای اصلاح جنین است که استارت آن از فارس زده شد و به کل کشور تعمیم داده شد.

سلطانی خاطرنشان کرد: با پلاک کوبی اهمیت هویت گذاری دام اصلاح شده مشخص می شود و همچنین پلاک کوبی دام با شماره ۱۶ رقمی مختص یک دام است و وقتی در گوش دام زده می شود موقعیت محلی و صاحب دام مشخص می شود.

وی با بیان اینکه با پلاک کوبی میزان تولیدات دامی در سامانه به صورت دقیق مشخص می شود؛ افزود: نبود آمار مانع برنامه ریزی صحیح شده است و با پلاک کوبی و هویت گذاری دولت می تواند آمار تولیدات گوشت و نیاز به واردات را مشخص کند.

سلطانی افزود:  در خصوص وزن لاشه دامی اگر متوسط دنیا را در نظر بگیریم از نظر بهره وری ۳۰ درصد پاییین تر از رقمی هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.