معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یک هزار خانه بهداشت، پانصد مرکز خدمات جامع سلامت و یک هزار مطب پزشک عمومی به عنوان پایگاه پزشک خانواده و حدود ۲۳۰ مرکز نیز به صورت پایگاه موقت طرح ملی کنترل فشار خون را اجرا می‌کنند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز عبدالرسول همتی افزود: همزمان با روز جهانی فشارخون، بسیج ملی کنترل فشارخون در استان فارس و در شبکه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز شد که از روز بیست و هفتم اردیبهشت تا عید سعید فطر به مرحله اطلاع‌رسانی و آموزش این بسیج ملی اختصاص یافته است.

وی افزود: پس از ماه مبارک رمضان، به مدت چهار هفته تا پانزدهم تیر ماه، مرحله اندازه‌گیری و ثبت فشارخون افراد بالای30 سال انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حال‌حاضر سامانه ثبت فشارخون به روش خوداظهاری با آدرس salamat.gov.ir راه‌اندازی و فعال شده است که تمامی افراد بالای 30 سال، مادران باردار و بیماران کلیوی در هر سنی می‌توانند وارد این سایت شده و پس از مطالعه راهنما، فشارخون خود را در سامانه ثبت کنند.

همتی بیان کرد: از هفدهم خرداد امسال، یک هزار خانه بهداشت، پانصد مرکز خدمات جامع سلامت و یک هزار مطب پزشک عمومی به عنوان پایگاه پزشک خانواده، پذیرای افراد برای اندازه‌گیری فشارخون هستند، علاوه بر این پایگاه‌های موقت در هفتاد درمانگاه خصوصی، پنجاه بیمارستان و 112 ایستگاه موقت ثبت سیار نیز راه‌اندازی می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه افزود: ارتقای آگاهی مردم در مورد عوامل زمینه‌ساز ابتلا به فشارخون و عوارض درمان نشدن و کنترل نکردن فشارخون، از اهداف دیگر طرح است، به همین دلیل تمامی کارکنان ارائه‌دهنده خدمت و نیروهای سنجش‌گر در ایستگاه‌های موقت ثابت و سیار، آموزش‌های لازم را به گروه‌های هدف برنامه منتقل می‌کنند.

وی بیان کرد: بیمار مبتلا به فشارخون بالا ممکن است هیچ علامت خاصی نداشته باشد یا علائمی چون سردرد در پشت سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، خستگی زودرس و تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت داشته باشد.

دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون در دانشگاه بیان کرد: در صورت توجه نکردن به درمان، فرد در معرض خطر بالای سکته قلبی و سکته مغزی، نارسایی و آسیب به چشم قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: با تغییر شیوه زندگی مانند داشتن رژیم غذایی مناسب، داشتن فعالیت بدنی مناسب و منظم، حذف نمک از سر سفره و کاهش نمک در هنگام پخت مواد غذایی و پرهیز از مصرف غذاهای شور، می‌توان از ابتلا به فشارخون بالا جلوگیری کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.