به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با توجه به اهمیت و شناساندن داشته های استان ادب پرور و فرهنگی فارس، دستاوردهای حوزه های مختلف این استان با حضور چهره های شاخص فرهنگی، ادبی و هنری در قالب برنامه‌ای با عنوان 'روز شیراز' در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شد.
در این مراسم که جمعه ششم اردیبهشت ماه جاری در طبقه دوم شبستان امام خمینی (ره) با نوای ساز و دهل شیرازی و ضرب زورخانه و اشعار مرشد، آغاز شد، هنرمندان شیرازی به اجرای برنامه پرداختند و نمایشگاه عکس های شیراز آثاری از پژمان ضیائیان عکاس شیرازی در معرض دید عموم قرار گرفت.
** دیار فارس شناسنامه ایران است
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در آیین گرامیداشت روز شیراز در نمایشگاه کتاب گفت: شیراز شهر علم، ادب، فرهنگ، عرفان و هنر است. این دیار چه در زمان قبل و بعد از اسلام شناسنامه ایران محسوب می شود.
محسن جوادی افزود: زمانی که اشعار شاعرانی همچون سعدی و حافظ را نگاه می کنیم به نکته های حکمت و معرفتی دست می یابیم که همه در درونش نهفته شده و نشان از این است که شیراز در آن زمان چقدر ارتباط با دنیای بیرون از خودش داشته و حکمت های دیگر کشورهایی همچون هند و چین نیز در اشعار او و دیگر شاعران خطه و دیار فارس آشکارا رخ می نماید.
وی خاطر نشان کرد: امیدوارم همه ایرانیان از آنچه شیرازی ها با نگاه فرهنگی عمیقشان کاشتند، بهره ببرند.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به منش مردم شیراز در سیل فروردین ماه گفت: عمق فرهنگ و نوع دوستی مردم شیراز در این حادثه نمایان شد که به محض وقوع، عقبه فرهنگی مردمانش همدلی و همدردی را به نمایش گذاشت و این همان ثمره تلاش حکیمان و فیلسوفان و بزرگانی است که قرنها در شیراز سخنسرایی کردند و حکمت گفتند و جان این مردم با فرهنگشان عجین شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه شیراز امروز، تنها شهر شیراز نیست، که یک استان سراسر فرهنگ و ادب و هنر است، گفت: در جای جای فارس، مردان و زنانی زندگی کرده اند و می کنند که فرهنگ ور، هنرمند و ادیبند.
صابر سهرابی افزود: از شیرازی سخن می‌گویم که نه اندازه استان فارس کنونی و نه اندازه ایران کنونی که اندازه تمام تاریخ ایران زمین است.
مدیرکل ارشاد فارس گفت: از کهن سالی تمدنی بگویم که این روزها تنها شیرازش را با کاوش های جدید باستان شناسی تا هشت هزار سال پیش، برآورد کرده اند. تمدنی که سرچشمه تمدن نوین ایرانی است که ریشه ای در دوران باستان دارد.
** فارس مهد سیاستمداران هنرور است
وی تمدن فارس را پر از حکمت، ادب، معرفت، فرهنگ، هنر، علم و سیاست مدارانی دانست که سیاست را از دریچه فرهنگ می نگریسته اند.
سهرابی ابراز داشت: مردم شیراز این روزها در سوگ هموطنانشان نشسته اند و خود درد سیلابی دارند که کوی سعدی شان را پر از گِل کرد؛ اما بوی عطر گُل ایثار و امدادشان جهان را معطر ساخت.
دبیر شورای فرهنگی عمومی فارس با بیان اینکه پویش های مردمی و نیروهای امدادی مردم فارس با وجود آسیب‌های سیل در این استان، در لرستان و خوزستان به یاری مردم برخواسته اند، اظهار داشت: می خواهم از سعدی و شیراز بگویم، اما نمی دانم از معلم والاگهر فرهنگ ایران زمین بگویم یا از سعدی نشینان این روزهای شیراز، یا از سعدی یاران امروز شیراز بگویم که کلام قاصر است.
در ادامه این مراسم از کتاب 'فرهنگ واژه ها و اصطلاحات شیراز ' که درباره اهمیت حفظ لهجه شیرازی است و به قلم محمود سپاسدار استاد دانشگاه شیراز نگاشته شده است، رونمایی شد.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.