به گزارش ایرنا، نادر مشایخی شامگاه پنجشنبه در آیین گرامیداشت جمشید مشایخی هنرمند فقید در خانه هنر شیراز همچنین اظهار داشت: پدرم پیش از هر چیز بهترین دوست و سرمشق زندگی من بود.
فرزند زنده یاد جمشید مشایخی افزود: پدرم در دوره‌ای که در پی آموختن چندین هنر بودم، به من نصیحت کرد که تنها بر روی یک رشته تمرکز کنم؛ البته برای او انتخاب کدام رشته هنری مهم نبود، بلکه پیگیری تنها یک رشته اهمیت داشت.
وی اظهار داشت: با این سخن مسیر زندگی من تغییر کرد و بعد از این بود که تصمیم گرفتم موسیقی‌ را دنبال کنم.
مشایخی با اشاره به عشق پدرش به ایران گفت: وطن پرستی و ایرانی‌بودن آموزه‌هایی است که از او به یادگار دارم.
او در ادامه با بیان خاطره‌ای از پدرش در این باره گفت: زمانی تصمیم گرفته بودم برای ادامه تحصیلات در سفری بی بازگشت به خارج از کشور بروم؛ اما پدرم به من اطمینان داد که دوباره به سرزمین مادری‌ام باز خواهم گشت و تاکید کرد که زیبایی نهال فرهنگ ایران مرا را به این بوم و بر باز می گرداند.
این هنرمند عرصه موسیقی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مرحوم مشایخی خود را متعلق به فرهنگ و مردم ایران می دانست و برای غنای این فرهنگ تلاش می کرد.
مشایخی همت بلند پدر خود را برای آشنایی مردم با ظرافت های فرهنگ ایرانی ستود و گفت: ردپای این دلدادگی در علاقه او به حافظ هم پیدا بود، ردپایی که در نهایت توانست مرا نیز اسیر این شاعر شیرازی کند.

** فیلمی که مشایخی را به مردم معرفی کرد
در ادامه این آیین، مدرس و منتقد سینمای فارس درباره پرونده سینمایی مشایخی سخن گفت. عباس بیاتی عنوان کرد: مشایخی با بازی در فیلم 'قیصر' در اذهان مردم جای گرفت، فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی که در سال 1348 ساخته شد و در ایجاد موجی نو در سینمای ایران نقشی بسزا داشت.
وی با بیان اینکه قیصر نقطه عطف سینمای ایران است، اظهار داشت: با آنکه فیلم‌های گاو و قیصر با هنرمندی و بازیگری مشایخی در یک زمان ساخته شد؛ اما آنچه مشایخی را برای نخستین‌بار به عنوان بازیگر در دل مردم نشاند، همین فیلم قیصر بود.
بیاتی افزود: مشایخی در این فیلم تنها اندکی بیش از 30 سال سن دارد؛ در حالیکه به عنوان یک مرد 70 ساله، نقش خود را برای همیشه در خاطر سینما ثبت کرد.
وی از جشید مشایخی باعنوان پهلوانی یاد کرد که با چهره‌ای مثبت و ملایم از صحنه تئاتر به سینما آمد و در دوران طلایی بیست ساله‌ای، از1349 تا 1369 در 45 فیلم سینمایی به ایفای نقش‌های ماندگار پرداخت.
در ادامه این مراسم، مستندی درباره جمشید مشایخی به کارگردانی مهرتاش مهدوی و الهام قره‌خانی محصول سال 1385 پخش شد.
در این آیین که با حضور هنرمندان و فرهنگوران شیراز برگزار شد، از جمشید مشایخی باعنوان هنرمندی متعهد و وطن‌دوست یاد شد.
جمشید مشایخی هنرمند مشهور تئاتر، سینما و تلویزیون بود که 6 آذر 1313 در تهران متولد شد و 13 فروردین ماه سال جاری دار فانی را وداع گفت. وی برگزیده ششمین دوره همایش چهره‌های ماندگار و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.