به گزارش ایرنا مسعود برومند، دوشنبه در نشستی با روسای دانشگاه‌ها و موسسه های آموزش عالی استان فارس در شیراز، تاکید کرد: جذب دانش آموختگان دکترا و کارشناسی ارشد، شرایط خود را می طلبد و در این زمینه ‌مراکز باید با توجه به مزیت های منطقه خود طرح دهند.
وی اظهار داشت: درصورتی که دانشگاه‌ها دانش آموختگان حوزه‌های مزیت دار را جذب کنند، جذب منابع هم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز آسان تر خواهد بود.


** تجهیز آزمایشگاه های همه دانشگاه ها ممکن نیست
دبیر کل شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) در مورد تجهیز دانشگاه‌های کشور گفت: در سال 97 یک میلیارد دلار برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد، دانشگاه ها نیز طرح هایی ارایه کردند اما فقط 2 طرح فاینانسور (حامی مالی) داشتند.
برومند با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند با اخذ وام از بانک‌های عامل برای تامین تجهیزات اقدام کنند، افزود: در عین حال، تجهیز کامل همه آزمایشگاه‌ها میسر نیست.
وی افزود: تهیه برخی تجهیزات توجیه‌پذیر نیست چرا که قیمت بسیاری دارد و در صورت خراب شدن، تعمیر نمی‌شود.
برومند بیان داشت: 40 میلیون یورو برای تجهیز دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است اما با این مبلغ نمی‌توان همه لوازم را با توجه به قیمت روز خریداری کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید در این حوزه همکاری کنند تا به روش‌هایی متفاوت از گذشته دست یابیم و در این زمینه ایجاد آزمایشگاه‌های موضوعی در هر استان می‌تواند راهگشا باشد.
وی ادامه داد: با این حال حتی ممکن است نتوان این آزمایشگاه‌های موضوعی را به صورت کامل در کشور ایجاد کرد و بودجه موجود پاسخگوی نیازها نیست.

** توسعه رشته‌های دانشگاهی منوط به جذب سرمایه‌گذار است
برومند، همچنین با اشاره به توسعه رشته‌ها و آموزش های بیشتر توسط مراکز آموزش عالی گفت: مساله اصلی در این زمینه سرمایه گذاری است، دانشگاه ها می‌توانند در این حوزه‌ها ورود کنند و اعضای هیات علمی نیز طرح‌هایی برای سرمایه گذاری با هدف توسعه استان ارایه دهند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان داشت: در این حوزه می‌توان از بخش خصوصی نیز یاری گرفت تا سرمایه‌های سرگردان این بخش به جای روانه‌ شدن به بازار ارز، طلا و مسکن با هدف ایجاد ارزش افزوده در راه توسعه استان‌ها به کار گرفته شود.


**دانشگاه‌ها در زمینه سیل اخیر تحقیق کنند
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بروز سیل در بیشتر نقاط کشور ظرف یک ماه گذشته، گفت: از هفته دوم بعد از تعطیلات، نامه‌ای در باره وظیفه دانشگاه‌ها برای همه استان‌ها ارسال شد و وزیر تاکید کرد که دانشگاهیان در این زمینه برای پیشگیری و ارایه طرح‌ها مسئول هستند.
وی افزود: مراکز آموزش عالی موظف شده‌اند از طریق دانشگاه‌های معین در هر استان مسایل مربوط به سیل را به صورت علمی رصد و نتیجه را اعلام کنند.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.