اگر سیلاب ویرانگر و کوبنده است اما در این سرزمین دستان پرمهر و مهربان، شیفته کمک ‌رسانی و میهمان‌ نوازی هستند و اجازه نمی دهند که جای سیلی سیلاب دوام زیادی داشته باشد.
سیل دروازه قرآن تلخ‌ ترین رخداد سال 98 که منجر به فوت 21 نفر از هموطنان در شیراز شد، جلوه های دیگری را هم به یادگار گذاشت؛ از جمله انتشارعکس‌ها و پیام‌هایی در فضای مجازی که سیل کمک ها را جاری ساخت.
پیام هایی مبنی بر اسکان و پذیرایی رایگان که مردم شیراز در فضای مجازی انتشار دادند و این پویش مردمی، از تلخی سیل کاست.
درست در زمانی که همه شهروندان و مسافران با آسایش خاطر در حال لذت از شروع فصل بهار و گذران تعطیلات نوروزی و
شیرازی‌ها نیز مانند هر سال در حال پذیرایی از صدها هزار میهمان و مسافر که در این ایام به شیراز سفر می کنند بودند که یورش سیلاب به یکباره از بالای دروازه قرآن کام همگان را تلخ کرد.
روزی که در پی ده ها سال خشکسالی و کم بارشی به یکباره تصویری در این کلانشهر خلق کرد که جوانان شیرازی کمتر نمونه آن را در خاطر دارند زیرا در دو دهه گذشته میزان بارش‌ها در این حد نبوده که در پی آن سیل در این شهر ایجاد شود و حتی برخی کارشناسان نیز این میزان بارندگی در مدت زمان حدود ده دقیقه را در 250 سال گذشته در این شهر بی سابقه می دانند.
بارندگی شدید در مدت زمان کوتاه ظهر پنجم فروردین 98 و در پی آن طغیان آب از مسیل بالادست دروازه قرآن و جاری شدن آن به یک سمت بلوار،که شیب تندی هم دارد،مسافران و شهروندانی را که قصد ترک شیراز را از این مسیر داشتند را با صحنه های تلخی مواجه کرد.
با جاری شدن سیلاب افرادی که در محل و یا اطراف دروازه قرآن حضور داشتند عکس و فیلم هایی را همان لحظه در فضای مجازی منتشر کردند که در این فیلم‌ها خودروهایی که در این سیل مانند پر کاه روی آب شناور و به در و دیوار و خودروهای پایین دست برخورد می کردند مشاهده می شد،حجم و سرعت آب در این محل به حدی بود که در مدت زمان کوتاه و چند دقیقه‌ای کوهی از خودروهای عبوری را در روی هم تلنبار کرد،برخی با دیدن این صحنه در محل دروازه قرآن،خودروهای خود را رها کرده و به نقطه ای امن پناه بردند و عده ای نیز نتوانستند از این مهلکه جان سالم به در ببرند و درون خودروهای شناور باقی ماندند.
به دلیل شیب دار بودن این محل سریعا سیلاب از دروازه قرآن تخلیه و به محله های پایین دست راه یافت و از آنجا به رودخانه خشک شیراز ملحق شد.
با فروکش کردن سیلاب از دروازه قرآن تازه عمق فاجعه نمایان و رفته رفته بر تعداد فوتی ها و مصدومین این رخداد افزوده شد و همچنین دارایی و سرمایه های مردم که با تخریب زیاد مواجه و هر کدام به گوشه ای افتاده و نابود شده بود نیز مشاهده شد.
21 نفر در اثر سیل دروازه قرآن شیراز جان خود را از دست دادند و ده ها نفر نیز مصدوم شدند.
اما با این حجم مصیبت و تلخی که تاکنون دروازه قرآن به خود ندیده بود صحنه ها و عکس هایی نیز از هم دلی و نوع دوستی مردم شیراز به گوشه گوشه دنیا مخابره شد که اندکی این درد عظیم را تقلیل داد.

** سرلک، سررشته دار مهربانی
شاخص ترین عکسی که در فضای مجازی و در گستره‌ای جهانی منتشر و توانست به نماد نوع دوستی شیرازی‌ها در دنیا مبدل شود،عکس‌هایی متعلق به شخصی بود که بعدها فهمیدیم صاحب این عکس که مهربانی را منتشر کرده، مهدی(رضا) سرلک نام دارد.
خبرنگار ایرنا روزها به دنبال صاحب بی نام و نشان این عکس بود و بارها دروازه قرآن را با هدف پیدا کردن نشانی از او جست و جو کرد اما کسانی که در این محل اقدام به اجاره دادن منازل مبله به مسافران می کردند و کلیددار خطاب‌شان می کنند هیچ یک صاحب این عکس را نمی شناختند و جملگی آنها معتقد بودند که این فرد تنها در زمان سیلاب برای انجام کاری خیر به این محل آمده بوده و شغل او کلیدداری نیست.
در بعضی عکس هایی که از این فرد در فضای مجازی منتشر شده بود شماره تلفنی زیر مقوایی که در دست دارد پیدا بود اما آن شماره تلفن هم متعلق به فردی دیگری به نام جمشیدی بود که با پیگیری های انجام شده با واسطه این شخص،سرانجام خبرنگار ایرنا توانست با صاحب عکس معروف قرار ملاقات حضوری تنظیم کند.

** پیام مجازی، ماژیک و مقوا
مهدی(رضا) سرلک صاحب عکسی که در فضای مجازی نماد نوع دوستی و مهر شیرازی‌ها بعد از سیل در دروازه قرآن شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پیرامون شرح ماجرای پنجم فروردین 98 و بعد از جاری شدن سیلاب در ورودی شهر شیراز،گفت: منزل ما در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده و کمتر از حدود یکساعت از زمان وقوع این رخداد که فیلم های آن در فضای مجازی منتشر شد نگذشته بود که به تاکید پدرم برای اسکان رایگان مسافران نوروزی در منزلمان به محل دروازه قرآن رفتم.
او که 34 سال سن دارد و مجرد است،ادامه داد: با هدف اسکان دادن سریعتر مسافران با کمک اعضای خانواده پیام‌هایی در فضای مجازی منتشر کردیم و همچنین روی مقوایی با ماژیک آبی نوشتم که منزل رایگان برای رفاه حال مسافران... و خودم را نیز سریعا به دروازه قرآن رساندم.

** شیون و فغان در دروازه قرآن
این شهروند شیرازی که تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه داده و اکنون نیز شغلش ساخت تاسیسات ساختمانی است، اظهار داشت: به دلیل شیب تند دروازه قرآن سیلاب در این محل سریعا تخلیه شد و زمان اندکی بعد از بروز این رخداد نیز من به همراه خواهرزاده و همسر خواهرم به محل دروازه قرآن رسیدیم و با صحنه های بسیار دلخراشی در بعد از ظهر پنجم فروردین 98 در محل دروازه قرآن روبه رو شدیم.
او بیان کرد: در بدو ورود ماموران امنیتی و انتظامی به دلیل حفظ امنیت اموال آسیب دیدگان این سیل از ورود افراد و از جمله ما به نزدیکی این رخداد جلوگیری کردند اما با دیدن نوشته‌هایی که روی مقوایی که در دستم بود و روی آن درج شده بود اسکان رایگان مسافران، اجازه ورود به محل حادثه را دادند.
سرلک عنوان کرد: بعد از ظهر پنجم فروردین دروازه قرآن شیراز تلخ ترین لحظات تاریخی خود را می گذراند به گونه ای که از یک سو صدای ناله و شیون شنیده و از سوی دیگر مصدومین و فوتی های فراوانی در این محل مشاهده می شد.

** زود این محل را ترک کن
وی به خاطره ای دیگر از این روز اشاره کرد و گفت: عصر پنجم فروردین در محل دروازه قرآن و در کنار یکی از تانک های نظامی پارک شده در این محل با مقوایی در دست ایستاده بودم که یکی از ماموران بدون اینکه مقوا را بطور کامل بخواند احساس کرد که برای اجاره منزل مبله در این شرایط به محل دروازه قرآن آمده ام که مقوا را از دست من گرفت و به گوشه ای پرت کرد و با لحنی تند گفت که محل را سریعا ترک کن.
او ادامه داد: در این حین فردی دیگر به مامور که برخورد تندی با من داشت برخورد لفظی پیدا کرد و خطاب به آن مامور گفت: آیا مطلبی که روی مقوا نوشته شده بود را بطور کامل خواندی؟ روی این مقوا درج شده ارائه منزل رایگان به مسافرین نوروزی.
سرلک اضافه کرد: در این لحظه مامور با عذرخواهی از من طلب بخشش کرد و اتفاقا تا آخرین لحظاتی که در آن روز من در این محل بودم از من حمایت و دلجویی می کرد.

**عروسک مرده و گل‌ آلود
او اضافه کرد: در یکی از این صحنه های تلخ آن روز که در خاطر داریم، کودکی حدود سه ساله که در این رخداد جان خود را از دست داده بود را از زیر خروارها گل مانند عروسکی گل آلوده بیرون کشیدند و این تلخ ترین تصویری است که از آن روز هولناک در خاطر دارم.
سرلک عنوان کرد: طی آن روز اقداممان از سوی بسیاری از شهروندان شیرازی و کسانی که در این محل حضور داشتند مورد استقبال قرار گرفت و بسیاری افراد اقدام به گرفتن عکس یادگاری می‌کردند که این مساله سرمنشاء نشر عکس من در فضای مجازی شد.
سرلک به این مساله نیز اشاره کرد: روز پنجم فروردین بارها به محل دروازه قرآن رفتم و باز به دلیل خیس شدن البسه به منزل بازگشتم تا جایی که دیگر در آن روز لباس و کفش تمیزی برای استفاده کردن نداشتم و به ناچار دمپایی پوشیدم.

** انتشار سیل مهربانی
وی ادامه داد: چهار واحد مسکونی متعلق به خودمان و خواهر و بردارانم برای اسکان و پذیرایی از مسافرین اختصاص دادیم و در پی این موضوع و زمانی که آشنایان از این مساله مطلع شدند آنها نیز خانه‌هایشان را برای اسکان رایگان مسافران نوروزی در اختیار آسیب دیدگان قرار دادند.
او با بیان اینکه به دلیل نشر پیامی در فضای مجازی که شماره تماسم نیز زیر آن درج شده بود،بسیاری از شهروندان شیرازی در روز پنجم فروردین با من تماس گرفتند و اعلام آمادگی برای اسکان و پذیرایی از مسافران را مطرح کردند،گفت: از جمله این افراد شخصی به نام آقای جمشیدی بود که من شماره تلفن وی را نیز بعد از تکمیل شدن ظرفیت منازل خود و اقوام و آشنایان‌مان زیر مقوایی که در دستم گرفته بودم اضافه کردم.
وی ادامه داد: با کمک خانواده و آشنایان در مجموع 13 منزل در روز پنجم و ششم فروردین و بعد از سیلاب شیراز به اسکان رایگان مسافران اختصاص دادیم و در نهایت طی سه روز از 27 خانواده مسافر نوروزی در شیراز میزبانی کردیم.
این شهروند شیرازی اظهار داشت: تلنگر اجتماعی که در این رخداد تلخ زده و باعث ثبت تصویری ماندگار از این شهر در خاطر تاریخ شد و من خوشحالم که انتشار تصویر من در آن روز به ایجاد یک اتفاق زیبا که شاید توانست کمی از درد این حادثه تلخ بکاهد کمک کرد و همچنین موجب گسترش فرهنگ مهربانی که شیرازی‌ها از گذشته تاکنون با آن مانوس هستند شد.
وی عنوان کرد: شیرازی ها از جان و مال خود برای آسیب دیدگان و میهمانان نوروزی مایه گذاشتند.
سرلک عنوان کرد: تمام خانواده هایی که بعد از سیل در شیراز اسکان داده شده بودند هنوز از شهرهای مختلف ایران با من و خانواده ام تماس می گیرند و از میهمان نوازی شیرازی ها قدردانی می کنند.
اوعنوان کرد: در ایام نوروز امسال به دلیل بروز سیلاب شرمنده مسافران و گردشگران شدیم و امیدوارم که در سال های آینده بتوانیم این وضعیت را جبران و خاطره تلخ ایجاد شده را از ذهن هموطنان پاک کنیم.
سرلک در روز پنجم فروردین و در پی افزایش تقاضای اسکان مسافرین و با تکمیل ظرفیت منازلی که در اختیار داشته شماره تلفن یکی دیگر از نیک اندیشان شیرازی به نام جمشیدی را که متقاضی اسکان و پذیرایی رایگان از مسافرین بوده را زیر تابلویی که در دست داشته اضافه می کند.

** رستوران جمشیدی برای سیل زدگان
مهدی جمشیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با دیدن فیلم های سیل شیراز در فضای مجازی تحت تاثیر قرار گرفتم و طبقه بالای رستوران محل کارم را که تالار نسبتا بزرگی است تخلیه و فرش کردم تا از مسافران که در سیل مانده بودند و با بارندگی مواجه شده اند بصورت رایگان پذیرایی کنم.
جمشیدی با اشاره به اینکه ساعاتی بعد از سیلاب پنجم فروردین ،پیامهایی را حاوی اسکان رایگان مسافرین نوروزی در فضای مجازی منتشر کرد، افزود: بعد از اطلاع از حضور مهدی سرلک در محل دروازه قرآن به واسطه آشنایی او با یکی از اقوامم با او تماس و اعلام کردم که شماره تماس من را هم به مسافران بدهد تا بصورت رایگان میزبان آنها باشم.
وی ادامه داد: عکس آقای سرلک به یکباره و ظرف مدت زمانی کم، میلیون‌ها بار در فضای مجازی دیده و یا بین کاربران داخل و خارج کشور به اشتراک گذاشته شد.
او عنوان کرد: با انتشار پیام ها و عکس ها در فضای مجازی مسافران زیادی به من برای اسکان ضروری تماس گرفتند و با سازماندهی مردمی و افرادی که بطور افتخاری با من کار می کردند از این مسافران میزبانی کردیم.

**اسکان 1200 نفر مسافر نوروزی
جمشیدی با بیان اینکه در ادامه حدود 50 منزل شخصی از سوی شهروندان شیرازی و شش حسینیه و یک مدرسه در سطح این شهر با من تماس گرفند و متقاضی اسکان رایگان مسافرین بودند که در نهایت با برنامه ریزی حدود هزار و 200 نفر از مسافرین نوروزی طی روزهای پنجم،ششم و هفتم فروردین‌ماه 98 در سطح این تعداد واحد اقامتی اسکان داده شدند.
وی اضافه کرد: در ادامه این روند و افزایش تعداد متقاضیان،مسافرین با شماره تلفن من تماس می گرفتند و درخواست خود را ثبت می کردند و تا دقایقی بعد پیامکی به آنها حاوی آدرس و شماره تلفن محل اسکان رایگان که یا منازل شهروندان و یا حسینیه و مدرسه بود ارسال می شد.
او عنوان کرد: طی این سه روز به جز اسکان مسافران وظیفه تهیه غذای آنها نیز در رستوران شخصی من و یا با کمک اتحادیه رستوران داران شیراز و همچنین با کمک خیرین و تماما بصورت مردمی انجام شد.

**پیام‌ و اشک‌ هایی برای تشکر
وی عنوان کرد: هزاران تماس و پیامک از ایرانیان سراسر دنیا من جمله آمریکا،استرالیا،فرانسه،آلمان و همچنین اغلب شهرهای ایران به تلفن همراه من ارسال شده که همه این پیام ها حاوی تشکر و قدردانی مردم از میهمان نوازی و نوع دوستی شیرازی‌ها است و حتی برخی با من تماس گرفتند و از شدت تاثیرپذیری در مقابل مهربانی شیرازی ها گریستند.
این شهروند شیرازی ادامه داد: در زمان اسکان مسافران نوروزی ماموران نیروی انتظامی نیز بطور کامل در خصوص تامین امنیت خودروهای مسافرین که در خیابان پارک شده بود با ما همکاری کردند و گشت های شبانه بصورت ویژه در محل‌هایی که مسافران و یا خودروهای آنها قرار داشت مستقر کردند.
وی بیان کرد: بسیاری از شهروندان شیرازی در زمان سیل و بارندگی در روزهای پنجم تا هفتم فروردین به محل رستوران من می آمدند و با التماس متقاضی بودند که تعدادی مسافر را بصورت رایگان به منازل خود ببرند و از آنها پذیرایی کنند.
جمشیدی گفت: به عنوان مثال یکی از شهروندان شیرازی به نام آقای فیروزآبادی در طول مدت بارندگی و سیلاب شیراز بیش از 25 خانواده مسافرین را در منزل شخصی خود اسکان داد.
وی با بیان اینکه در آن زمان سه خط تلفن ثابت و چندین خط تلفن همراه برای اسکان مسافرین در سیل مانده اختصاص پیدا کرده بود، گفت: با این وجود بسیاری از مسافرین به دلیل مشغول بودن خطوط تلفن شاید نتوانسته‌اند از ما اسکان بگیرند که من شرمنده این افراد هستم.
وی گفت: با کمک بعضی افراد از کشورهای دیگر از جمله فرانسه و سایر هموطنان و شهروندان شیرازی به سیلزدگان محله سعدی نیز کمک هایی انجام شد و طی چهار مرحله تشک و لوازم بهداشتی برای بانوان و همچنین یک کامیون حاوی اقلام ضروری به پل دختر نیز ارسال شد.
جمشیدی بر این مطلب که اگر مردم بخواهند و در کنار هم قرار بگیرند از پس هر مشکلی بر خواهند آمد تاکید کرد.
جمشیدی 37 سال سن و متاهل است و یک پسر 9 ساله نیز دارد.

** کنسرت برای التیام
او گفت: دنبال برگزاری کنسرت موسیقی با مشارکت یکی از خوانندگان مطرح کشور در شیراز هستم که عواید مالی آن را برای کمک به سیلزدگان شیرازی و سایر نقاط کشور اختصاص می دهیم و امیدوارم مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برای این مساله کمک و از این برنامه حمایت کنند تا بتوانیم جلوه ای دیگر از نوع دوستی شیرازی ها و اهالی استان فارس را به جهانیان نشان دهیم.

** پیشنهاد جمشیدی و بی توقعی سرلک
جمشیدی بیان کرد: امیدوارم با کمک مردم و حمایت مسولان بتوانیم برای نخستین بار در کشور ستاد مدیریت بحران کاملا مردمی را در کنار فعالیت مسئولان فارس ایجاد کنیم تا در زمان بحران کمک های سازمان یافته و منسجم تری به آسیب دیدگان انجام گیرد.
سرلک گفت: از مسئولان توقع نداریم که از ما تشکر کنند زیرا ما برای رضای خدا و کاهش مصیبت و سختی هموطنان خودمان کار کردیم و از هیچ مسئولی هم هیچگونه توقعی نداریم.
9873 /1876
گزارش از محمدامین افشارپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.