به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیده معصومه دستغیب سه شنبه در کنگره پریناتالوژی و نئوناتالوژی در شیراز افزود:برخی مادران سرپرست خانوار هستند و برای تامین معیشت خانواده، مشکل دارند که برای رفع و رسیدگی به این مشکلات عزم همگانی لازم است و باید از فعالیت های جزیره ای پرهیز کرد.
وی ادامه داد: مادران بسیاری در جامعه با مشکلات زیادی نظیر طلاق، اعتیاد همسر و مسایل ناشی از آن مواجه ‌اند که نیاز است برای حل این موارد، اقدامات مناسبی انجام شود.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس گفت: مادران کودک همسر در سنین پایین ازدواج کرده اند و صاحب فرزند شده اند و این در حالی است که خود هنوز نوجوان محسوب می‌شوند و به رشد و تکامل ذهنی و جسمی نرسیده اند.
دستغیب، همچنین سپردن مادران به خانه سالمندان را زیبنده جامعه ایرانی ندانست و بیان کرد: نهاد خانواده به وجود مادر بستگی دارد و نباید پای مادران به خانه سالمندان برسد.
دستغیب در ادامه به تشکل ها و انجمن های خیریه مردمی و غیر دولتی توصیه کرد تا مکان ها، امکانات و خدماتی برای زنان باردار و مادران شیرده فراهم آورند تا مادران با نهایت آرامش به پرورش و تربیت فرزند خود بپردازند.
او به راه اندازی و فعالیت شورای سلامت زنان در استانداری و تشکیل این شورا با هدف برنامه ریزی برای سلامت بانوان استان اشاره کرد و گفت: دفتر بانوان و خانواده و همچنین دفتر مرتبط با امور بانوان ریاست جمهوری به تهیه محتوایی با هدف آگاه سازی برای سلامت بانوان با عنوان آنچه زنان باید بدانند اقدام کرده تا اطلاعات علمی موردنیاز برای سلامت بانوان در اختیار بانوان استان قرار گیرد.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به اینکه استان فارس پس از تهران، بیشترین دانش آموختگان در حوزه های علمی دارد که باید از این ظرفیت ها و توانمندی ها علمی برای سلامت کشور استفاده شود، عنوان کرد: با استفاده از فکر، اندیشه جدید و مقالات ارایه شده در این کنگره و در اختیار قرار دادن آن به مراجع تصمیم گیری استان می توان تصمیم های جدی را به صورت دستورالعمل های اجرایی تدوین کرد و در دستور کار قرار داد و به سلامت جامعه کمک کرد تا از جامعه ای سالم برخودار باشیم.
دستغیب گفت: اگر چه این کنگره ها در افزایش دانش متخصصان و پزشکان بسیار تاثیرگذار است، در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های کلان مسئولان و برای عامه مردم که مخاطب اصلی تاثیرپذیر این عوامل هستند نیز باید تاثیرگذار باشد.
پریناتولوژی و نئوناتالوژی تخصص نوزاد شناسی و طب مادران باردار است که قبل و بعد از تولد نوزاد و مادر را تحت پایش ، غربالگری و کنترل بیماری های قرار می دهد.
اهمیت سلامت مادر و جنین ، چند قلو زایی ، مشاوره ژنتیک و برخورد با مرده زایی ، تغذیه در دوران بارداری ، اخلاق و مسایل قانونی طب مادر و کودک ، کنترل عفونت داخل رحمی و مداخلات جنینی از جمله محورهای اصلی این کنگره سه روزه است.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.