به گزارش خبرنگار ایرنا، فرج الله رجبی شنبه در نشست خبری در شیراز افزود:دولت رقمی معادل 15 هزار میلیارد تومان را برای خسارت ناشی از سیل در کشور در نظر گرفته است که اگر علت سیل شیراز به قصور انسانی خلاصه شود، سهم شیراز از اعتبارات ملی محدود خواهد شد.
وی با بیان اینکه اصلاح، بهسازی و تاب آور ساختن شیراز و خصوصا محلاتی مانند سعدی نیازمند اعتبارات ملی است،گفت: با اعتبارات ملی ناشی از خسارات سیل می توان محلات آسیب پذیری مانند محله سعدی و منطقه دروازه قرآن را متحول کرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: محله سعدی شیراز با حدود 120 هزار نفر سکنه،حدود سه برابر پلدختر در استان لرستان جمعیت دارد و شیراز هم که دچار سیل و خسارت شده نباید از اعتبارات ملی محروم بماند.
رجبی افزود: جاری شدن 450 هزار متر مکعب سیلاب نمی تواند بر اثر خطای انسانی رخ دهد و با شرایطی که اکنون بعضی در پیش گرفته اند ریالی از اعتبارات ملی به سمت بازسازی شیراز گسیل نمی شود.

** بارش در دروازه قرآن در 250 سال گذشته بی سابقه بوده
معاون فنی شهرداری شیراز در این نشست به نتایج مطالعات سازمان زمین شناسی در خصوص سیل شیراز اشاره کرد و گفت: دلایل بروز سیل در محل دروازه قرآن بسیار فراتر از عامل انسانی است.
آرش فرج زاده افزود: براساس مطالعات سازمان زمین شناسی، میزان بارش روز پنجم فروردین در 27 کیلومتر مربع حوزه آبریز دروازه قرآن شیراز، حدود 450 هزار مترمکعب بوده که با این حجم بارش که طی 16 دقیقه باریده حدود 74 میلمتر در ساعت بوده در حالی که آمارهای درازمدت نشان می دهد بیشترین حجم بارندگی در این حوزه آبریز 9 میلیمتر در ساعت بوده است.
وی ادامه داد: میزان بارندگی در محل دروازه قرآن حدود هشت تا 9 برابر میانگین کوتاه مدت بوده و بنا به نظر متخصصین امر، بارندگی شدید کوتاه مدت همواره آثار مخرب بسیاری در پی دارد.
وی اضافه کرد: طراحی و لوله‌گذاری آب دروازه قرآن براساس براساس یک دوره 100 ساله انجام شده در صورتی که حجم بارش پنجم فروردین 98 در حوضه آبریز دروازه قرآن طی بیش از 250 سال گذشته رخ نداده است.
معاون فنی شهرداری شیراز در ادامه با تاکید بر اینکه نباید سطح این موضوع را به یک عامل انسانی تنزل داد،اظهار داشت: اگر سطح داخلی لوله های تعبیه شده در محل دروازه قرآن کاملا لایروبی شده باشد و هیچ مانعی در این مسیر نباشد، قطعا باز هم چنین حجم آبی سیلاب را به دنبال دارد.
سیل پنجم فروردین 98 در محل دروزاره قرآن شیراز موجب کشته شدن 21 نفر و مصدوم شدن صدها نفر شد.
سیل ششم فروردین 98 بیشترین خسارت را به محله سعدی وارد کرد که خانه ها و اماکن اداری و آموزشی صدمه دیدند.
9873 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.