یدالله رحمانی، پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از مجموع این 273 طرح که پس از ثبت نام در سامانه بهین یاب، برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده اند، 241 طرح مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت به میزان 874 میلیارد تومان، 29 طرح صنایع تبدیلی مربوط به جهاد کشاورزی به میزان 48 میلیارد تومان و سه طرح مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به میزان 18 میلیارد تومان است.
او ادامه داد: بررسی عملکرد سیستم بانکی نشان می دهد که از مجموع طرح های تصویبی و معرفی شده به سیستم بانکی، تاکنون به 125 طرح 229 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
وی بیان کرد: علاوه بر این، سیستم بانکی استان نیز تاکنون به 575 واحد تولیدی 694 میلیارد تومان تسهیلات (که عمدتا در قالب سرمایه در گردش بوده) پرداخت کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم دیگری که در جلسه کارگروه تبیین شد فرایند اعطای تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 97 در بخش صنعت بود.
رحمانی افزود: بر همین اساس، تفاهم نامه ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی با هدف حفظ و افزایش تولید و اشتغال در بنگاه های اقتصادی و توسعه واحدهای صنعتی و معدنی و صنوف تولیدی موجود منعقد گردیده و تسهیلاتی با مشارکت سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی برای تحقق این هدف پیش بینی شده است.
او گفت: این تسهیلات در سه حوزه تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجود، تکمیل طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و بازسازی و نوسازی صنایع موجود اختصاص داده می شود و ادامه پرداخت تسهیلات رونق تولید در بخش صنعت از محل این منابع و ساز و کار فراهم شده خواهد بود.
رحمانی افزود: اطلاعات متقاضیان دریافت این تسهیلات پس از ثبت در سامانه بهین یاب، توسط کمیته کارشناسی بررسی و پس از تایید این کارگروه برای بررسی توجیه فنی و اقتصادی نهایی و پرداخت به سیستم بانکی ارسال می شود.
وی ادامه داد: مجموعا برای اجرای این طرح در کشور بیش از 10 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی با نرخ سود 12 درصد برای مناطق محروم و 16 درصد برای مناطق غیر محروم و به همین میزان نیز از محل منابع سیستم بانکی با نرخ سود 18 درصد اختصاص پیدا خواهد کرد.
او افزود: این 10 هزار میلیارد تومان توسط بانک های عامل شامل تجارت، پست بانک، آینده، صنعت و معدن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملی، ملت، صادرات، سپه و توسعه تعاون تامین خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: علاوه بر این تسهیلات، دولت نیز به میزان بیش از یک هزار میلیارد تومان از محل منابع بودجه عمومی، به هر طرح به میزان سه درصد یارانه اختصاص می دهد.
رحمانی افزود: با احتساب این سه منبع در نهایت سود تسهیلات بند الف تبصره قانون بودجه سال 97 در مناطق محروم 12 درصد و در مناطق غیر محروم 14 درصد محاسبه می شود.
وی، سهم استان فارس از تسهیلات موضوع این بند از قانون را بیش از 971 میلیارد تومان برشمرد و تصریح کرد: همچنین 33 و 6 دهم میلیارد تومان از یارانه تسهیلات معادل 3/3 دهم یارانه کل تسهیلات به استان فارس اختصاص می یابد که با اختصاص این تسهیلات، تا پایان امسال حداقل باید هشت هزار و 590 فرصت شغلی ایجاد شود.
رحمانی، از واحدهای تولیدی موجود در بخش صنعت متقاضی دریافت این تسهیلات خواست که به فوریت نسبت به ثبت نام در سامانه بهین یاب اقدام و نسبت به تکمیل مدارک و مستندات اقدام کنند.
وی، با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: این نامگذاری قطعا مسئولیت همه ما را چه در بخش دولتی، چه در بخش خصوصی و چه در نهادهای عمومی غیر دولتی در ارتباط با ایجاد اشتغال و تولید دوچندان خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود: ضرورت دارد که همه ما از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم و با همدلی، همراهی و همفکری در جهت تحقق شعار سال گام برداریم.
رحمانی ادامه داد: بر همین اساس، سعی کردیم جلسات کارگروه تسهیل را از هفته ای یک جلسه به هفته ای حداقل 2 جلسه افزایش دهیم تا کار بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و حل مشکلات آنها در کوتاه تر زمین ممکن انجام شود.
وی گفت: بدیهی است علاوه بر جلسات اصلی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، جلسات کارشناسی نیز به موازات آن تشکیل خواهد شد.
6122 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.