به گزارش ایرنا، این تئاتر به طراحی و کارگردانی روبن بَصلیٰ از جمله برنامه‌های جامعه کلیمیان و خانه جوانان یهودی شیراز و نیز سازمان دانشجویان یهودی این شهر است.
نخستین اجرای این گروه هنری، شامگاه یکشنبه 12 اسفندماه جاری بود. این نمایش روزهای 15،16 و 18 اسفندماه جاری نیز در مجموعه فرهنگی هنری بامداد شیراز واقع در خیابان حافظ برای علاقه مندان اجرا می شود.
حدیث ایمان نمایشی منظوم با خوانش اشعار 'شاهین' شاعر ایرانی یهودی قرن هفتم هجری است که در دو بخش به آفرینش آدم و نیز زندگی حضرت ایوب (ع) و شکیبایی وی با استمداد از ایمان می‌پردازد.
روبن بصلیٰ کارگردان این نمایش در گفت و گو با ایرنا درخصوص این شاعر ایرانی یهودی گفت: نام واقعی و محل تولد این شاعر در تذکره‌ها یاد نشده است؛ اما به احتمال زیاد شاهین تخلص او بوده است.
وی شاهین را بزرگترین و بنام‌ترین شاعر ایرانی یهودی خواند و افزود: شاهین در نظر یهودیان ایران همچون فردوسی سراینده شاهنامه است.
بصلی ادامه داد: از این شاعر ایرانی یهودی سه اثر برجای مانده است؛ اولین کتاب، موسی‌نامه نام دارد که چهار سفر آخر از اسفار پنجگانه تورات را در بیانی منظوم شرح می‌کند و بالغ بر 10 هزار بیت است که در سال 1327 میلادی جمع آوری شده است، دومین اثر شاهین اردشیرنامه یا تفسیر کتاب استر است که یک مثنوی 6000 بیتی است و سومین اثر نیز باعنوان برشیت نامه اولین سفر از پنج کتاب عهد عتیق و تورات را دربر می‌گیرد که بیش از 10هزار بیت دارد و در سال 1359 میلادی جمع آوری شده است
این هنرمند ابراز داشت: بیشتر پژوهشگران معتقدند شاهین شاعری شیرازی است؛ هرچند از کاشان نیز باعنوان محل زندگی او نام برده شده است و کاتبان یهودی در نسخه‌های خطی از او با عنوان مولانا شاهین یاد کرده اند.

** فرهنگ ایران کلیمی آمیزه ای از فرهنگ غنی ایرانی و فرهنگ مذهبی یهودی است
بصلی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فرهنگ ایرانیان کلیمی برگرفته از فرهنگ غنی ایرانی و بخش دیگر برگرفته از فرهنگ مذهبی یهودی است، خاطرنشان کرد: این درهم‌تنیدگی فرهنگی را می توان به نحوی مطلوب در اشعار شاهین مشاهده کرد.
وی ادامه داد: در بخشی از تئاتر حدیث ایمان، جایی که حضرت ایوب (ع) درباره آینده نوید بهبودی می دهد، شاهین در بیتی سروده است 'شب تاریک من چون روز گردد، همه ایام من نوروز گردد'، در می‌یابیم که چه زیبا در داستان حضرت ایوب که یک داستان مذهبی است از نوروز که بخش مهمی از فرهنگ ایرانی است با عنوان بهترین ایام یاد می‌شود.
بصلی افزود: نقاط مشترک فرهنگی بسیاری بین دو هویت یهودی و هویت ایرانی وجود دارد که می توان با زبان هنر به این نقاط مشترک دست یافت و زندگی مسالمت آمیزی را که در طول تاریخ سه هزار ساله حضور یهودیان در ایران داشته ایم، برجسته کنیم.
این کارگردان عنوان کرد: تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز، معرفی شخصیت‌های فرهنگی همچون مولانا شاهین و استاد ابراهیم سعیدیان از شاعران معاصر در این راه به ما کمک خواهد کرد.

** نمایش حدیث ایمان
این کارگردان درخصوص نمایش حدیث ایمان نیز گفت: این تئاتر برگرفته از کتاب برشیت نامه بود که به روایت داستان آفرینش، سجده نکردن شیطان به آدم، سرپیچی از فرمان خدا و رانده شدن از درگاه خداوند و نیز سوگند شیطان برای منحرف کردن نسل آدم باز‌می گردد و بخش دوم داستان حضرت ایوب (ع) را به نمایش کشید که نمونه‌ای از تلاش شیطان برای منحرف کردن نسل آدم بود؛ اما ایوب (ع) با صبر خود مقرب به درگاه خداوند شد و به جاه و جلال رسید.
بصلی عنوان کرد: حدیث ما حدیث حدیث صبر نبود، حدیث ایمان بود. با قدرت ایمان می توان از میان تلاطم ها گذشت می توان از میان طوفان‌های ویرانگر جان سالم به در برد، می‌توان آن آتش را چون گلستان دید و می توان از میان حیوانات درنده جان سالم به در برد.
این هنرمند یهودی ابراز امیدواری کرد که بتواند گروه نمایشی از اقلیت های مذهبی تشکیل داد و فعالیت هایی در سطح ملی ارائه داد.
این نمایش در 60 دقیقه و با بازی ادلیا یاقار، دانیال شدایی، الی فیض زاده، احسان صیفی کهن، شمیم بهمنش فرد، پدرام نورپرور و ارالی بنت یعقوب، بر روی صحنه می رود؛ همچنین ادلیا لولی حییم، یونا گلستانی، سورنا ساسانفر، یونینا گمزه و کیمیا کامیاب فر نیز در این نمایش به ایفای نقش می پردازند. مدیریت اجرایی این نمایش بر عهده یوسف بصلی است، الناز پریزاده طراحی و دوخت لباس را بر عهده داشته است و پدرام نورپرور طراح پوستر و بروشور بوده است.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.