به گزارش ایرنا ، روابط عمومی آب منطقه ای فارس پنجشنبه به نقل از حمیدرضا دهقانی اعلام کرد: بر اساس نتایج حاصل ازبررسی ها و مطالعات ، منشاء شوری آب رودخانه جره وجود گنبد نمکی رمقان در منطقه است که در طولی حدود ٦ کیلومتر با رودخانه در تماس است و احداث باغ و آبیاری غرقابی بر شوری آب رودخانه افزوده است.
رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای فارس در جریان بازدید اخیر بهرام پارسایی نمایده شیراز در مجلس شورای اسلامی از طرح شیرین سازی آب این رودخانه اعلام کرد: طی 10 سال اخیر بر شوری آب رودخانه افزوده شده است.
دهقانی اضافه کرد: ظاهر شدن آب شور از چشمه ای در حاشیه ساحل سمت چپ رودخانه و تداخل با آب رودخانه، تداخل آب شیرین رودخانه به صورت زیرسطحی و برخورد با لایه های نمکی گنبد، منجر به افزایش شوری آب رودخانه می شود، همچنین خشکسالی های چند سال اخیر نیز بر شدت آن افزوده است .
وی درباره کلیات پروژه کنترل شوری آب رودخانه گفت: با توجه به تامین اعتبار سال ١٣٩٥ شرکت آب منطقه ای نسبت به انجام مطالعات اولیه و برداشت داده ها و اندازه گیری های مربوط اقدام کرده ، دراین رابطه انجام مطالعات و حفاریهای ژئوتکنیک شامل ١٢ گمانه با عمقه ای ٢٠ تا ٦٥ متری در بستر و حریم رودخانه انجام شده و آزمایش های مورد نیاز و تهیه طرح اضطراری در قالب فاز اول عملیات اجرایی شروع شده است.
مدیر عامل آب منطقه ای فارس اضافه کرد: کارگاه این پروژه از خرداد ماه سال جاری با انتخاب پیمانکار فعال شده و پیشرفت فیزیکی فاز اول طرح حدود ٥٠ درصد است.
محسن فرصت کار مدیر مشارکت های مردمی و طرح های زودبازده شرکت آب منطقه ای فارس نیز در جریان این بازدید راهکارهای حل مشکل شوری آب رودخانه جره را بیان کرد و گفت: باید آب شور ورودی به بستر رودخانه جمع آوری شود، برای جلوگیری از تماس زیر سطحی آب شیرین با گنبد نمکی نیاز به اصلاح مسیر و احداث سازه های مهار سیلاب است، آب شور جمع آوری شده نیز می بایست به پایین دست منتقل و از بستر رودخانه خارج شود.
وی گفت: عملیات اجرایی فاز اول این طرح با استفاده از اعتبارات استانی در حال انجام است و به علت هزینه زیاد فازهای دوم و سوم لازم است برای تامین اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات ملی موضوع پی گیری شود.
فرصت کار اضافه کرد: پس از انجام مطالعات تکمیلی و برداشت و اندازه گیری داده های مورد نیاز نسبت به ارائه طرح فازهای دوم و سوم اقدام می شود.
بهرام پارسایی نمایده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن اشاره به ضرورت تسریع در انجام فاز یک تا قبل از شروع فصل آبیاری آتی، بر به حق بودن خواسته ها و مطالبات مردم و اهالی منطقه و اجرای فازهای بعدی تاکید کرد.
مردم روستای بگدانه در پایین دست رودخانه جره از جمله مناطقی است که آسیب فراوان از شوری آب رودخانه جره دیده اند ، کاهش محصولات باغی و آسیب دیدن کشاورزی منطقه و افزایش مهاجرت های ناخواسته و همچنین ایجاد مشاغل کاذب از جمله پیامدهای این رخداد در روستای بگدانه است.
این روستا که در سالهایی نه چندان دور مرکز تولید انار در منطقه کهمره سرخی شیراز بود اکنون با مشکل تامین آب مواجه شده و اغلب ساکنان آن به مهاجرت های ناخواسته روی آورده اند.
منطقه کهمره سرخی در فاصله 35 کیلومتری جنوب غرب شیراز دراستان فارس قرار دارد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.