در این میزگرد رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه، رئیس و نایب رئیس انجمن کلیمیان، نائب رئیس انجمن زرتشتیان شیراز و کارشناس امور اقلیت های دینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس حضور داشتند.
'اقلیت بودن در طول چهار دهه انقلاب باعث ایجاد محدودیت برای ما نشد و در کمال امنیت، برنامه های مذهبی خود را دنبال کرده ایم'؛ این جملات پیروان ادیان الهی است که می گویند با طلیعه فجر انقلاب اسلامی، بستر حیات و فعالیت های آنها به میزان بسیار زیادی بهبود یافته است.
آنها در این میزگرد بر این نکته تاکید کردند که پیروان سایر ادیان الهی نیز همچون مسلمانان ایران، این انقلاب را از آن خود می‌دانند زیرا در شکل‌گیریش سهیم بوده‌اند و ایثارگری ها و جانفشانی ها داشته اند.

** نقش اقلیتهای دینی در پیروزی انقلاب
نائب رئیس انجمن زرتشتیان شیراز در بخش نخست میزگرد ایرنا با عنوان بررسی وضعیت اقلیت‌های دینی در چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی از ابعاد مختلف، گفت: اکثریت ایرانیان صرف نظر از دین، عقیده و افکار در پیروزی انقلاب نقش داشته‌اند همانگونه که زرتشتیان ایرانی نیز در زمانی که ندای آزادی توسط امام خمینی(ره) سرداده شد به آن پاسخ مثبت دادند و به نسبت جمعیت خود، یک شهید نیز تقدیم انقلاب کردند.
خسرو قدس افزود: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 من در سنین نوجوانی بودم که در مدرسه آگاهی‌هایی درباره امام خمینی(ره) و حکومت اسلامی کسب کردم.
وی ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی نیز با توجه به اینکه پیامبر ما ایرانی الاصل است طبیعتا عرق ملی در میان زرتشتیان نیز مانند اغلب ایرانیان زیاد است این قشر در جبهه ها حضور پیدا و از خاک کشورشان دفاع کردند.

**رابطه نزدیک امام خمینی(ره) و اسقف اعظم ارامنه
رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز در ادامه بخش نخست این میزگرد گفت: در زمان انقلاب ارامنه در جهت آگاه‌سازی هم‌کیشان خود و دانشجویان نقش بسزا و فعالی ایفا کردند و تلاش‌های بسیاری برای پیروزی انقلاب اسلامی انجام دادند و همچنین بعد از آن نیز در دوران هشت سال جنگ تحمیلی با غیرت حضور یافتند چون این کار را وظیفه ملی و میهنی خود می‌دانستند.
هرموند آراطونیان اظهار داشت:در مقطع پیروزی انقلاب، رابطه نزدیکی بین امام خمینی(ره) و اسقف اعظم ارامنه وجود داشت و پس از آن، همواره همسویی با اکثریت ملت ایران مورد توجه ارامنه بوده است و با وجود مشکلات اقتصادی، بیشترین حضور را ارامنه در کنار انقلاب اسلامی داشته‌اند.
آراطونیان ادامه داد: ارامنه شیراز هیچ زمان خود را اقلیت فرض نکرده اند و خوشبختانه از سوی اکثریت جامعه نیز این نگاه به ما تحمیل نشده است؛ به گونه‌ای که اکنون هیچ تفاوتی بین خودمان و سایر شهروندان شیرازی نمی‌بینیم.

** خود را ایرانی کلیمی می دانیم
رئیس انجمن کلیمیان شیراز نیز در این جلسه گفت: جامعه کلیمیان همیشه و در همه برهه‌ها در کنار سایر هموطنان خود بوده و بعد انقلاب اسلامی نیز سازمان روشنفکران یهودی در ایران ایجاد شده است که رویداد بسیار مهمی است و ریشه در ژرف اندیشی مسئولان نظام دارد.
یوشا باشی افزود: خاخام اعظم کلیمیان ایران قبل و بعد انقلاب با امام خمینی(ره) و پس از آن، رهبر معظم انقلاب ارتباطی نزدیک داشته است.
وی ادامه داد: ما خود را ایرانیان کلیمی می‌دانیم و هیچ زمان در طول چهار دهه گذشته خودمان را از انقلاب اسلامی جدا ندانسته‌ایم چون بخشی از ملت ایران هستیم.
رئیس انجمن کلیمیان شیراز گفت: در زمان جنگ تحمیلی پزشکان کلیمی در جبهه‌ها حضور مداوم داشتند و کلیمیان ایران در این دوران 11 شهید تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع از کیان کشور کردند.

** ایران وجه اشتراک همه ما است
کارشناس امور اقلیت های دینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه این میزگرد گفت: از گذشته تا به امروز، اقلیت مذهبی و پیروان دیگر ادیان توحیدی از جامعه ما منفک نبوده و ایران و ایرانی بودن نشانه مشترک همگی ما است. سید مجتبی میردهقان افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز به عنوان متولی امور مرتبط با پیروان ادیان الهی در این استان سعی دارد زمینه ایجاد ارتباط بیشتر این قشر با بدنه نظام و عموم جامعه را توسعه دهد.
وی ادامه داد: حضور نمایندگان پیروان ادیان الهی شیراز در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی می‌تواند زمینه آگاهی بخشی بیشتر جامعه نسبت به رشادتهای پیروان این ادیان الهی دوشادوش مردم ایران در رخدادهای تاریخی نظیر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را فراهم کند.
مقام مسئول در حوزه ادیان الهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: 12 بهمن سال 57 بیش از 12 هزار کلیمی در مراسم استقبال از امام خمینی(ره) شرکت کردند و قطعا سایر ادیان توحیدی دیگر نیز در این مراسم و دیگر رخدادهای مربوط به انقلاب حضور پررنگی داشته اند.
او ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی رعایت حقوق شهروندی و حق دینی پیروان سایر ادیان الهی را تا حدی که در حد توان داشته انجام داده و در ادامه نیز تلاش خواهد شد که در این زمینه دستاوردهای بیشتری حاصل شود.
میردهقان اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری مسئولان استان فارس، اولین شورای حل اختلاف ویژه ادیان توحیدی در شیراز ایجاد شده است.

** آزادی عمل در برگزاری آیین های مذهبی
رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز در بخش دوم میزگرد ایرنا با موضوع 'پیروان ادیان الهی در چهار دهه انقلاب اسلامی' گفت: ارامنه شیرازی مراسم مذهبی خود را در قالب یک چارچوب خاص برگزار می‌کنند و تاکنون نیز دچار هیچ مشکلی نشده‌اند.
هرموند آراطونیان افزود: قرار نیست برگزاری مراسم ارامنه بازتابی در جامعه داشته باشد و البته این روند از لحاظی نیز به نفع ما است،اما این آزادی برای برگزاری مراسمات و فرهنگ ارمنی و ایرانی که داریم وجود دارد.
وی با بیان اینکه انقلاب یک رویداد ثابت نیست و در طول دوران گذشته رفته رفته پخته تر شده است، گفت: شاید ایراداتی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص وضعیت اقلیتهای دینی وجود داشت اما اکنون وضعیت بهتر شده و پیروان ادیان توحیدی در خصوص برگزاری مراسم های مذهبی آزادی کامل دارند و حتی در بسیاری موارد اگر برای برگزاری آیین های مذهبی خود از ارگان‌هایی نظیر نیروی انتظامی کمک بخواهیم این درخواست سریعا پاسخ داده می شود.
رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز اظهار داشت: در حال حاضر مراسم اصلی ارامنه آئین غسل تعمید و عید پاک است که در شیراز با آزادی کامل در کلیسا و یا محل انجمن ارامنه برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: شمار اندک جمعیت ارامنه ساکن در شیراز سبب شده است که روحانی در این شهر مستقر نباشد و برای مراسم مهم کشیش از اصفهان به شیراز می‌آید.

**امام در اولین سخنرانی های خود به دغدغه اقلیتها پایان داد
نائب رئیس انجمن زرتشتیان شیراز نیز در ادامه میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: امام خمینی در اولین سخنرانی‌های خود به دغدغه جمعیت اقلیت‌های دینی خاتمه داد و ادیان توحیدی را به رسمیت شناخت و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز همیشه یک نفر نماینده اقلیت‌های دینی در مجلس خبرگان حضور داشت و همچنین در قانون اساسی هم از اقلیت‌های مذهبی نام برده شده و به رسمیت شناخته شده‌اند.
قدس ادامه داد: آگاهی یافتن اذهان عمومی در مسیر انقلاب اسلامی نیز جالب توجه است و اینکه توجه‌ها به این جهت جلب شد که اقلیت‌ها نیز می توانند در جامعه نقش آفرین باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت پیروان ادیان الهی در ایران قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: در مدارس دوران پهلوی در مقابل وضعیت و نمره دهی به درس دینی و در کارنامه دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی مُهرِ (ندارد) درج می‌شد که این مساله تاثیرات مخربی در ذهن دانش آموزان به جا می‌گذاشت.
** پس از انقلاب، توجه به اقلیت‌های دینی صدچندان شد
نائب رئیس انجمن زرتشتیان شیراز اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به دین و آئین اقلیت‌های مذهبی صدچندان شد به شکلی که فرامین مذهبی ادیان توحیدی مانند ازدواج و تقسیم ارث به رسمیت شناخته شد و این موارد نیز کماکان با آزادی کامل در محاکم قضایی اجرا می‌شود.
قدس گفت: بعد از انقلاب در همه قوانین مربوط به اقلیت‌های مذهبی طبق مواردی که در کتاب دینی هریک از مذاهب آمده عمل می شود و خوشبختانه این مسائل در محاکم قضایی نیز به رسمیت شناخته شده است.
** در انقلاب سهیم هستیم
وی اظهار داشت: زرتشتیان شیراز از پیروزی انقلاب تاکنون در برگزاری جشن‌های مذهبی خود کاملا آزاد هستند و در طول سال جشن‌های بزرگی مانند سده و مهرگان را با آزادی کامل برگزار می کنند و در خصوص تامین امنیت این مراسم نیز کاملا با ما همکاری می شود و ما نیز مانند بقیه اقشار ایرانی در آیین ها و مراسم های انقلاب همراه هستیم و خود را سهیم می‌دانیم.
قدس که سابقه هشت ماه حضور در جبهه‌ها را در کارنامه خود دارد، ادامه داد: زرتشتیان ایران یک شهید در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و 17 شهید نیز در جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کرده اند که اگر با ظریب جمعیتی که داریم مقایسه شود آمار بالایی است.
وی اظهار داشت: زرتشتیان ایران به همراهی امام خمینی(ره) و دفاع از خاک کشور خود در دوران جنگ تحمیلی افتخار می کنند که توانسته‌اند از آزادی که با انقلاب اسلامی ایجاد شده بود حراست کنند و من نیز از سنین نوجوانی افتخار همراهی انقلاب را داشته و در آینده نیز خواهم داشت.

** تاکید رهبری، گره گشای مشکل کنیسه یهودیان
نائب رئیس انجمن کلیمیان شیراز نیز در بخش دیگری از این میزگرد گفت: کلیمیان شیراز به لحاظ برگزاری مراسمات مذهبی مشکلی ندارند و برای ذبح شرعی آنها نیز سالنی در کشتارگاه این شهر احداث شده وهمچنین نیروی انتظامی در برگزاری مراسم ها، حمایت کاملی از اقلیت‌های دینی این شهر دارد.
امیر دوستان افزود: مسئولان استان و کشور در راستای حل مشکلات کلیمیان همکاری خوبی دارند.
نائب رئیس انجمن کلیمیان شیراز اظهار داشت: در سالهای اخیر مشکلی در ارتباط با مالکیت کنیسه ربی‌زاده در شیراز ایجاد شد که خوشبختانه با تاکید آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب این مساله به خوبی برطرف و مشکل حل شد.
دوستان با اشاره به اینکه اکنون 17 کنیسا در سطح شیراز وجود دارد که پنج کنیسه در نقاط مختلف این کلانشهر و مابقی در محله کلیمیان شیراز قرار دارد، اظهار داشت: علاوه بر قانون اساسی که در بدو پیروزی انقلاب اسلامی نوشته و اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته شدند در موارد بعدی نیز قوانینی مانند قانون حمایت از خانواده اقلیت‌های دینی تدوین شد که در آن احکام شخصی مذاهب رسمی شناخته شده در دادگاه ها بدون رعایت تشریفات به اجرا گذاشته شد.
نائب رئیس انجمن کلیمیان شیراز تصریح کرد: قانون احوال شخصیه از ابتدای انقلاب تصویب شده بود اما تسریع در اجرای آن که در سالهای اخیر انجام شد برای اقلیت‌های دینی جای خوشحالی دارد.
وی گفت: زمینه آزادی عمل کلیمیان ایران، ریشه در سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ذات ایرانیان دارد.
دوستان ادامه داد: تجربه زندگی اقلیت‌های مذهبی در کنار سایر اقشار در دهه‌های گذشته در ایران و شهر شیراز نشان دهنده این مساله است که اکنون تمام ایرانیان فارغ از دین و آئین به خوبی در کنار یکدیگر در حال زندگی کردن هستند.
نائب رئیس انجمن کلیمیان شیراز گفت: اکنون که همه اقشار و اقلیت‌های دینی در کنار یکدیگر به راحتی زندگی می کنند در آستانه چهل سالگی انقلاب نیز قرار داریم ای کاش رسانه‌های رسمی کشور و استان فارس برنامه های یهودیان ایران و شیراز را پوشش خبری بیشتری بدهند که این حسن همزیستی مسالمت‌آمیز، انعکاس بیشتری داشته باشد.

**اقلیت بودن باعث محدودیت نشد
رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز در بخش دیگری از این میزگرد با بیان اینکه اقلیت بودن موجب محدویت وی نشده است، گفت: تاکنون هیچ مساله و چالشی برای من پیش نیامده که ناشی از اقلیت دینی بودن، دین و آئین من باشد به گونه ای که در بهترین مدارس شیراز تحصیل کردم و از بهترین دانشگاه های کشور نیز فارغ التحصیل شدم.
آراطونیان در عین حال نسبت به حل اندک مشکلات اقلیت های دینی در برخی مدارس خصوصی و غیرانتفاعی ابراز امیدواری کرد. وی در این باره، توضیح بیشتری نداد.
وی در ادامه گفت: در خصوص ازدواج، اعتقاد داریم که این پیوند زندگی با هم‌کیشان باشد و در این باره نیز هیچ گاه، مشکلی برای ارامنه شیراز ایجاد نشده است.
رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز ادامه داد: در خصوص خرید ملک هم هیچ مشکلی برای پیروان ادیان الهی در شیراز وجود ندارد و برای این کار تنها از ما کارت ملی می خواهند و هیچ تفاوتی با سایر شهروندان نیست.
آراطونیان می گوید که هر زمان شهروندان دیگر در مراودات اجتماعی از اسم و فامیل من دانسته‌اند که اقلیت دینی هستم، مورد توجه و لطف آنها قرار گرفته ام و حتی کارم نیز تسهیل شده است.
وی در ادامه با اشاره به تلاش برخی رسانه های غربی برای به تصویر کشیدن وضعیت نامطلوب پیروان ادیان الهی در ایران گفت: این مطالب خلاف واقع است و این گزارش ها بیشتر به شیطنت شباهت دارد؛ به نظر من، بیان این مسائل خلاف واقع همانگونه که تاکنون به نتیجه ای نرسیده در آینده نیز دستاوردی برای آنها نخواهد داشت.

** برگزاری کنگره بزرگ زرتشتیان جهان در ایران
نائب رئیس انجمن زرتشتیان شیراز در ادامه این میزگرد گفت: یکی از بزرگترین کنگره های زرتشتیان جهان در ایران برگزار شد به گونه ای که هیچکدام از هم‌کیشان من در سایر کشورهای دنیا باور نمی کردند که چنین کنگره‌ای با این عظمت بتواند در ایران برگزار شود که خوشبختانه این اقدام صورت گرفت.
وی ادامه داد: رهبر انقلاب و دیگر مسئولان ارشد کشور نیز پیام هایی به این کنگره ارسال کردند و رهبری در آن پیام، خوشحالی خود را از اینکه زادگاه زرتشت در ایران بوده است، را بیان فرمودند.
قدس با بیان اینکه زرتشتیان در حکومت اسلامی ایران از جایگاه خوبی برخوردار هستند،گفت: بسیاری از رویدادهای اجتماعی و ورزشی که برگزارکننده آن انجمن زرتشتیان شیراز است به راحتی و چه بسا سهل‌تر از سایر رویدادها مجوز دریافت می کنند.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال، جام دوسالانه ورزشی زرتشتیان شیراز چندین سال است که برگزار می شود و اطلاع دارم که رویدادهای مشابه که در میان مسلمانها برگزار می شود باید مجوزهای متنوعی را اخذ کنند اما از آنجایی که لطف جمهوری اسلامی شامل حال اقلیتهای دینی است به راحتی و با کمترین تشریفات اداری اینگونه رویدادها در میان ادیان توحیدی این شهر دایر می شود.
قدس ادامه داد: سه کمیسیون دینی، ورزشی و بانوان در انجمن زرتشتیان شیراز وجود دارد که به راحتی براساس سرفصل‌ها در کمیسیون دینی دروس دانش آموزان تدریس و نمرات نیز به سرعت وارد سیستم آموزش و پرورش می شود.
وی در ادامه صحبتهای خود می گوید که اقلیت، نه تنها باعث نشده که این قشر از بعضی خدمات و امکانات محروم بماند بلکه هر جا که فهمیدند زرتشتی هستم مردم بیشتر هوای ما را داشتند و کارمان را نیز سریعتر راه افتاد.
**امنیت داریم تا افکارمان را حفظ کنیم
نائب رئیس انجمن زرتشتیان شیراز ادامه داد: از لحاظ آموزشی، دینی و امنیتی این فرصت برای پیروان اقلیتهای دینی وجود دارد که افکارمان را برای خودمان حفظ کنیم هرچند که فرهنگ و تمدن ایرانی ریشه در وجود همه ما دارد و بسیاری از بیگانگان آرزوی بهره مندی از چنین داشته‌هایی را دارند.
زمانی که از وی در خصوص داشتن آزادی شغلی و حق انتخاب در زمینه انتخاب کار سوال شد؛ قدس این گونه پاسخ داد: در اوایل انقلاب در سازمان جهاد سازندگی مشغول به کار شدم و اکنون نیز چندین سال است که در زیرمجموعه جهاد کشاورزی مشغول خدمت هستم و تاکون نیز با هیچ مشکلی در زمینه شغلی روبه رو نشده ام.

**زندگی آزادانه پیروان اقلیت‌های مذهبی
رئیس انجمن کلیمیان شیراز نیز در بخش پایانی سخنان خود در این میزگرد گفت: خوشبختانه هیچگونه محدودیت و مشکلی در زمینه زندگی آزادانه اقلیت های دینی و پیروان ادیان توحیدی در جامعه نظیر تحصیل و اشتغال وجود ندارد.
یوشا باشی اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی برخی اشخاص، کلیمیان شیرازی که بیشتر در محله‌هایی مشخص زندگی می کردند را مورد آزار و اذیت قرار می دادند در صورتی که اکنون اینگونه نیست.
وی ادامه داد: زندگی کلیمیان شیراز در دوران قبل از انقلاب اسلامی در محله‌ای مشخص ناشی از ترس غالبی بود که در آن زمان وجود داشت اما اکنون کلیمیان در سراسر سطح این شهر پراکنده شده و محله قدیمی خود را رها کرده اند و این وضعیت به گونه‌ای شده که اکنون نگرانی از نابودی میراث تاریخی در محله‌های قدیمی کلیمیان وجود دارد.
رئیس انجمن کلیمیان شیراز نیز مانند سایر پیروان اقلیت‌های دینی حاضر در این میزگرد معتقد است که آیین آنها هیچ زمان موجب محدود کردن و یا تاثیرات منفی در کار و مراودات او نداشته بلکه در بعضی موارد نیز این مساله باعث شده کار او سریعترانجام شود.
باشی افزود: در طول چهل سال گذشته، هم‌کیشان من در شیراز در مراسم های ملی و مذهبی کم نگذاشته‌اند و امسال نیز همانند سالهای گذشته برای گرامی داشت دهه فجر 97 برنامه های متنوعی پیش بینی کرده‌اند.
وی اضافه کرد: ما ایرانی هستیم و به واسطه دین و آیین مان، از سایر اقشار جامعه ایران جدا نخواهیم شد.
رئیس انجمن کلیمیان شیراز ادامه داد: جامعه کلیمیان در طول چهل سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد موفقیت‌های بسیاری کسب کرده‌اند که مهمترین آن تغییر دیدگاه مردم نسبت به اقلیت‌های دینی و پیروان ادیان الهی بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انجمن کلیمیان شیراز به طور مستمر در نمایشگاه‌ کتاب شرکت می‌کند، گفت: تعطیلی شنبه ها برای شرکت در مراسم های مذهبی و آیینی ما امر بسیار مهمی است.
باشی گفت: با پیگیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکنون دستگاه‌های مرتبطی نظیر آموزش و پرورش فارس همکاری لازم را در این باره با جامعه کلیمی انجام می دهند تا دانش آموزان ما بتوانند در این روز مراسم های مذهبی خود را انجام دهند و حتی در بسیاری موارد امتحاناتی که در این روز باید برگزار شود را به خاطر دانش آموزان کلیمی به روز دیگری موکول می‌کنند.
باشی اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی، سالنی برای برگزاری آیین های مذهبی و ازدواج کلیمیان شیراز وجود نداشت در صورتی که اکنون سالن و جایگاهی ویژه به اضافه رستوران و کشتارگاه مخصوص برای این قشر احداث شده است و او این وضعیت را از برکات انقلاب اسلامی می داند.

**ایجاد شورای حل اختلاف ویژه کلیمیان
نائب رئیس انجمن کلیمیان شیراز نیز در ادامه گفت: در پی دیدار نمایندگان کلیمیان شیراز با رئیس دادگستری استان فارس،اخیرا شورای حل اختلاف ویژه‌ای برای جامعه کلیمیان این شهر ایجاد شده است.
امیر دوستان در پایان تاکید کرد: با توجه به عنایت رهبری نظام و همچنین پویایی فقه شیعه، این امیدواری در میان پیروان ادیان توحیدی وجود دارد که پیشرفتهای بیشتری در حوزه پیروان دیگر ادیان دینی در ایران حاصل شود.
9873 / 6113/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.