به گزارش ایرنا عنایت الله رحیمی، شامگاه چهارشنبه در کارگروه حفاظت از منابع آب استان در شیراز افزود: بی شک داشتن برنامه در این زمینه کمک می کند تا بتوانیم یک سال بعد این ارزیابی را داشته باشیم که از کجا به کجا رسیده ایم و اشکال های کار را شناسایی کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه حجم ورود آب به مخازن زیرزمینی استان کمتر از حجم برداشت آب است و در این زمینه با بیلان منفی مواجه هستیم، ضرورت دارد که برای این شرایط تدبیری اندیشیده شود.
او اظهار داشت: به نظر می رسد که در تهیه برنامه سازگاری با کم آبی استان نیز بیشتر به وضع موجود و تجزیه و تحلیل پرداخته ایم و نتوانسته ایم وضعیت مطلوب را به خوبی ترسیم کنیم.
استاندار فارس، هدف اصلی از تدوین برنامه سازگاری با کم آبی را کنترل و کاهش مصرف آب در استان دانست و افزود: در کنار این هدف اصلی، اهداف خُرد دیگری را هم تعریف کرده ایم اما چگونگی رسیدن به این اهداف فقط در قالب راهبرد بیان شده است.
رحیمی گفت: در این برنامه باید مشخص شود که بناست ظرف چه مدت به این اهداف و سیاست ها دست یابیم و برای این منظور چه میزان اعتبار نیاز داریم.
وی بیان کرد: هرچند برنامه سازگاری با کم آبی استان دارای نواقصی است اما در سطح کشور بیش از این اقدامی انجام نشده و به نظر می رسد برنامه تهیه شده در استان را می توان به عنوان مقدمه یک برنامه خوب در سطح وزارت نیرو مطرح کرد.
وی، بر اجرایی کردن برنامه های کنترل و کاهش مصرف آب نیز تاکید کرد و گفت: اقداماتی مانند نصب کنتور هوشمند، بهینه کردن الگوهای کشت و توسعه کشت های گلخانه ای و دارویی تا حد قابل توجهی می تواند به کاهش حجم برداشت از آب های زیر زمینی کمک کند.
رحیمی افزود: از سوی دیگر جای یک سری خلاقیت های علمی نیز در برنامه های ما خالی است که می توان با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و نیروهای دانشگاهی به سمت علمی کردن کشاورزی حرکت کرد و میزان تولیدات کشاورزی را با استفاده از آب کمتر افزایش داد.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.