به گزارش ایرنا، سهم بخش آب در اقتصاد محاسبه نمی شود و اصلی ترین دلیل این عدم محاسبه نیز لحاظ نشدن ارزش واقعی آب در‌ درآمد، هزینه و عدم تعیین حدود و تفکیک ارزش فروش آب است اما کمتر کسی می تواند نقش موثر آب را در صنعت نادیده بگیرد و فراموش کند اگر آب وجود نداشته باشد صنعت مختل خواهد شد.
با توجه به اهمیت بخش آب در توسعه اقتصادی لازم است که مدیریت بخشی منابع آب به سمت مدیریت یکپارچه منابع آب سوق یافته و نگاه جدیدی به تخصیص آب داشته باشیم.
این که صنعت در استان فارس و کشور کمترین سهم را از آب های زیر زمینی دارد و کشاورزی بیشترین سهم مصرف آب را دارد نشان از این است که با ایجاد شغل محدود در کشاورزی تنها به دنبال فروش آب در قالب محصولات کشاورزی بوده و اگر بتوانیم سهم آب را صنعت بیشتر کنیم نه تنها اشتغالزایی در صنعت را افزایش داده ایم بلکه با ورود آب به صنعت امکان ایجاد چرخه مصرف دوباره آب را به وجود آورده ایم.

**سهم 1.5 درصدی شهرک های صنعتی فارس از منابع آبی استان
مدیرعامل شرکت شهرکت های صنعتی فارس گفت: شهرک های صنعتی این استان در مجموع تنها 1.5 درصد از آب استان را به خود اختصاص داده اند و اگر بتوانیم میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان که بیش از 90 درصد است را تنها چند درصد کاهش دهیم و به بخش صنعت اضافه کنیم مشکلات کمبود منابع آبی بخش صنعت رفع خواهد شد.
احد فتوحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: براساس برنامه ششم توسعه میزان آب تخصیصی به شهرک های صنعتی 2 درصد است که همین میزان نیز پاسخگوی نیازهای صنعتگران در شهرک های صنعتی است.
وی ادامه داد: 90 درصد واحد هایی که در شهرک صنعتی در حال فعالیت هستند با آبی که به آنان اختصاص یافته است در حال فعالیت هستند ولی اگر میزان تخصیص آب افزایش یابد شاهد خواهیم بود که میزان تولید این واحد های نیز افزایش خواهد یافت.
فتوحی در خصوص راهکارهای تامین آب در شهرک صنعتی بزرگ شیراز نیز گفت: راهکار های مختلفی برای تامین آب شهرک صنعتی در نظر گرفته شده است که از جمله این طرح ها می توان به استفاده از آب پایدار دشت شیراز ، استفاده از آب تصفیه خانه شهرک بزرگ صنعتی شیراز و استفاده از آب چاه است که هم اکنون نیز در مدار مصرف آب قرار دارند.
مدیرعامل شرکت شهرکت های صنعتی فارس با بیان این که شهرک بزرگ صنعتی شیراز در دشت ممنوعه کشاورزی قرار دارد، اظهار داشت: این دشت به لحاظ فقر آبی جز مناطقی است که بحرانی است ولی این موضوع عاملی برای کاهش فعالیت های اقتصادی در این منطقه نخواهد بود و این شرکت در تلاش است تا با زهکشی دشت شیراز، آب پایداری را برای این منطقه فراهم کند.
فتوحی از حفر چاه جدید برای برطرف کردن نیاز مشترکان جدید آب در شهرک صنعتی بزرگ شیراز خبر داد و عنوان کرد: با هماهنگی اداره آب و فاضلاب استان، شرکت شهرک های صنعتی فارس در تلاش است تا نسبت به حفر چاه جدید در این منطقه در جهت تامین آب مشترکان جدید اقدام کند و مشکلی به عنوان کمبود آب در شهرک های صنعتی نداریم.
وی در پاسخ به این سوال که برخی از صنعتگران از بحران تامین آب در شهرک صنعتی خبر می دهند گفت: بسیاری از شرکت هایی که در این شهرک در حال فعالیت هستند اقدام به تولید محصولاتی می کنند که نیازمند آب است، اگر بحرانی که این افراد از آن خبر می دهند وجود داشته باشد کارخانه های فعال تولید نوشابه، بستنی و سایر کارخانه های مرتبط در شهرک بزرگ صنعتی باید تولیداتشان را کاهش می دادند که این گونه نیست.

** تنش آبی ریسک سرمایه گذاری را در شهرک صنعتی افزایش می دهد
مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک بزرگ صنعتی شیراز نیز گفت: تنها 25 درصد از انشعاباتی که به صنعتگران اختصاص یافته است به آب دسترسی داشته و این موضوع ارتباطی با خشکسالی ندارد.
جواد باصری با بیان این که شهرک بزرگ صنعتی شیراز مشکل جدی در تامین آب دارد اضافه کرد: ریسک سرمایه گذاری با کاهش آب در شهرک صنعتی افزایش یافته است از این رو سرمایه گذاران جدید پس از بررسی شرایط تامین آب شاید علاقه ای برای سرمایه گذاری در شهرک صنعتی بزرگ شیراز نداشته باشند.
وی عنوان کرد: عدم فعالیت واحد های اقتصادی آن هم با حداکثر توان باعث شده تا در تامین آب واحد های اقتصادی به بن بست نرسیم اما همچنان در وضعیت قرمز تامین آب را تجربه می کنیم لازم به ذکر است که در شهرک صنعتی شیراز انشعابات جدیدی به مشترکان در حال واگذار است.
مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز افزود: اگر شاهد رشد واحد های اقتصادی در شهرک صنعتی شیراز باشیم نه تنها برای مشترکان جدید بلکه برای واحد هایی که هم اکنون در این شهرک در حال فعالیت هستند نیز تامین آب مشکل خواهد شد.
ع.پ/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.