به گزارش ایرنا حمید رضا اسماعیلی، یکشنبه در نشست مشترک اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با شورای شهرداران شیراز افزود: امروز مجموعه اتفاقات و عواملی سبب شده که سیمای شهر دچار آشفتگی هایی شود که شهرداری به سهم خود برای ساماندهی این وضعیت اقداماتی انجام داده است.
وی ادامه داد: بی شک اگر بحث مدیریت واحد شهری همانند بسیاری کشورها در کشور ما نیز اعمال می شد، شهرداری ها توان بیشتری برای مدیریت و کنترل اینگونه مسایل داشتند.
او اظهار کرد: می توانیم از تجربیات موفق دیگر کشورها برای ساماندهی و زیباسازی منظر و سیمای شهر بهره گیریم.
شهردار منطقه یک شیراز، ریختن مصالح ساختمانی در پیاده رو و معابر شهری را تخلف دانست و گفت: سازندگان ساختمان باید ضمن خودداری از سد کردن معابر و رعایت ایمنی ساخت و ساز، حقوق شهروندان را رعایت کنند.
اسماعیل زاده افزود: با هدف افزایش ساخت و ساز در این شهر، شهرداری در پی شتاب بخشیدن به این موضوع است اما ما در زمینه نگهداری از شهر و حفظ حقوق شهروندان نیز وظایفی بر عهده داریم که باید به آنها عمل کنیم.
وی، ضمن تاکید بر لزوم ایجاد تغییر در فرهنگ ساخت و سازها گفت: امروز 60 درصد ساخت و سازها در شهر توسط سازندگان به شکل شخصی و مابقی از سوی انبوه سازان انجام می شود و آنها می توانند در تغییر فرهنگ ساخت و ساز بسیار تاثیرگذار باشند.
اسماعیل زاده ادامه داد: امیدواریم روزی با استفاده از مصالح ساختمانی بسته بندی و رعایت تمام ضوابط و قوانین ساخت و ساز توسط شهروندان و سازندگان، شاهد تحول در حوزه ساخت و ساز باشیم و در این راه همکاری شهرداری و نظام مهندسی می تواند بسیار موثر و کارساز باشد.

**تخلفات ساختمان سازی نیازمند آسیب شناسی است
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس هم، ضمن تاکید بر لزوم آسیب شناسی تخلفات ساختمان سازی در شیراز گفت: بدون شک با شناسایی و آسیب شناسی علل بروز اینگونه تخلفات، می توان برای جلوگیری از تکرار آنها راهکار و برنامه ارایه کرد.
محمد حسین دادخواه افزود: با وجود اینکه امروز همه نسبت به وجود این تخلفات اطمینان داریم اما از علل ایجاد آنها و اینکه نقش و تاثیر مهندسان ناظر در بروز این تخلفات چگونه و به چه میزان است، اطلاع و آماری نداریم.
وی، ضمن تاکید بر لزوم واگذاری اختیارات قانونی نظام مهندسی به این سازمان، بیان داشت: اگر انتظار داریم که نظام مهندسی، مشکل تخلفات ساختمانی را حل کند باید وظایف قانونی این سازمان به او واگذار شود.
دادخواه ادامه داد: واگذاری وظایف قانونی نظام مهندسی ساختمان به این سازمان، افزون بر کمک به رفع بسیاری از مشکلات و معضلات ساخت و ساز و بهبود و افزایش کیفیت ساخت و ساز، از حجم کارهای شهرداری نیز خواهد کاست.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.