به گزارش ایرنا، این بیانیه روز یکشنبه پس از آن در شبکه های اجتماعی بازنشر شد که برخی فعالان دانشجویی اصلاح طلب دانشگاه شیراز از عملکرد مدیریت این دانشگاه در زمینه عدم صدور مجوز برخی برنامه ها انتقاد کرده بودند.
آنها گفته بودند برخی فعالان سیاسی در حالی اجازه حضور در دانشگاه شیراز به مناسبت شانزدهم آذرماه روز دانشجو را نیافته اند که همین افراد، در دیگر دانشگاه های کشور به همین مناسبت به سخنرانی پرداخته اند.
امضاکنندگان این بیانیه که خود را نمایندگان 'تشکل های انقلابی دانشگاه شیراز' توصیف کرده اند، در این بیانیه اعلام کرده اند: ایجاد موج رسانه ای با محور اعتراض به تصمیم های هیات نظارت بر تشکل ها و ترسیم فضایی سیاه از فعالیت تشکلها، به شدت مردود بوده و پر واضح است که این کار نیز نقطه مقابل احترام به 'استقلال' دانشگاه است.
این تشکل ها در عین حال افزوده اند: این البته به این معنا نیست که در بررسی برنامه ها از سمت هیات نظارت بر تشکلها هیچ بی عدالتی صورت نگرفته و اعتراضی وجود ندارد، بلکه این حفظ استقلال دانشگاه است که مورد اهمیت و نظر ماست.
در این بیانیه آمده است: ما تشکل های انقلابی دانشگاه شیراز بر این باوریم که اعتراضات به روند بررسی برنامه ها و عدم صدور مجوز برای حضور بعضی شخصیتها باید در وهله اول در جلسات درون دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نتیجه ندادن اعتراضاتِ به حق و قانونی، می توان به فکر چاره دیگری بود.
در این بیانیه که به صورت گسترده در برخی سایت ها و شبکه های اجتماعی بازنشر شده، آمده است: نفسِ بردن یک مساله درون دانشگاهی به فضایی خارج از دانشگاه، بنا نهادن بدعتی ناصواب است که ممکن است در آینده اثرات جبران ناپذیری برای کل جامعه دانشگاهی در پی داشته باشد و به عنوان فعالان دانشجویی این خطر را احساس و اعلام می داریم.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: این نکته را به همه نمایندگان مجلس، مسئولان و غیر مسئولان در کشور یادآور می شویم که فضای فعالیت تشکلها نه تنها رو به اضمحلال نیست، بلکه تشکلهای پر شمار دانشگاه شیراز به فراخور مناسبتهای گوناگون برنامه های خود را به اجرا درآورده و مشغول تلاش و رقابت بر سر غلبه فکر و اندیشه و منش خود هستند.
این بیانیه به امضای پنج تشکل دانشجویی دانشگاه شیراز شامل: بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان، جامعه اسلامی دانشجویان، مجمع دانشجویی آرمان، مجمع دختران مسلمان و مجمع یادواره شهدا دانشجویان رسیده است.
انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان و انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز که خود را در زمره تشکل های اصلاح طلب می دانند، این بیانیه را امضا نکرده اند.
پیش از این، دبیر کمیته تشکیلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز گفته بود: با وجود تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر تهیه نشدن لیست ممنوعه سخنرانی از سوی این وزارتخانه، چنین لیستی در دانشگاه شیراز وجود دارد.
علیرضا خاکپور افزود: بر این اساس، با حضور برخی افراد و سخنرانی آنها در دانشگاه شیراز مخالفت می شود در حالی که این افراد سرشناس در ماه های اخیر و حتی روزهای گذشته در دیگر دانشگاه های کشور به سخنرانی پرداخته اند.
مسئولان دانشگاه شیراز تاکنون واکنشی به این اظهارات نداشته اند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، 29 آبان ماه گذشته هر گونه اقدام این وزارتخانه در زمینه تهیه لیستی ممنوعه از افراد برای سخنرانی در دانشگاه‌های کشور را تکذیب کرد.
16 آذر به عنوان روز دانشجو در تقویم رسمی کشور ثبت شده که پیشینه آن سالروز شهادت مصطفی بزرگ ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی سه دانشجوی دانشگاه تهران است.
این دانشجویان به دلیل اعتراض به دیدار ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در تاریخ 16 آذر 1332 به شهادت رسیدند.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.