محمدرضا رضایی کوچی، پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: در بازدیدی که شامگاه بیست و یکم آذر 97 به اتفاق هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری از غار سنگ اشکن جهرم داشتیم، برآوردهای اعتباری برای مرمت و محوطه سازی این غار انجام شد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین در ادامه این بازدید از عملیات اجرایی مرمت سقف، کف، دیواره‌ها، سیستم آتش‌نشانی، هدایت آب‌های جاری، ساماندهی عبور کابل‌های برق، تلفن و سایر پروژه‌های مرمت بازار جهرم بازدید شد و اعتبارات مورد نیاز در این زمینه اختصاص یافت.
رضایی کوچی به میزان اعتبار تخصیص یافته اشاره ای نکرد.
این نماینده مجلس گفت: همچنین در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در نشستی، چگونگی اجرای طرح های عمرانی مصلای نماز جمعه جهرم مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم های لازم اتخاذ شد.
رضایی کوچی بیان کرد: معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از روند احداث سالن‌های اختصاصی ژیمناستیک و بوکس جهرم در مجموعه ورزشی فرجام که از محل اعتبارات ستاد باز آفرینی شهری در حال ساخت است، بازدید کرد.
نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از مطالب خود افزود: این شهرستان دارای یادمان های تاریخی متعددی است که می‌توان در قالب طرح‌های کارشناسی‌شده، مشارکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت راه و شهرسازی از این ظرفیت‌ها به‌ خوبی بهره گرفت.
رضایی کوچی اضافه کرد: در بیست و یکم آذرماه جاری نیز با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری، راهکار‌ها و راهبرد‌های پیشبرد اهداف میراث ‌فرهنگی در شهرستان جهرم بررسی شد.
وی ادامه داد: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست با تاکید بر ضرورت نگاه کارشناسی به طرح‌های احیای بناها و محوطه‌های تاریخی، دستورات لازم را برای توجه بیشتر به بناهای تاریخی شهرستان جهرم و همچنین توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان فارس صادر کرد.
غار سنگ اشکن یا سنگ شکنان در دامنه شمالی البرز کوه در جنوب شهر جهرم در ارتفاع 1091 متری از سطح دریا قرار دارد. فاصله این غار تا شهر جهرم سه کیلومتر و تا شیراز، 193کیلومتر است.
هنوز تاریخ دقیقی برای ساخت و حفر تونل‌های آن معین نشده است اما اغلب کارشناسان و ساکنان محلی، قدمت این غار را متعلق به دوره صفویه می‌دانند.
این غار با بیش از 100ستون سنگی و دوازده دهانه، با شماره 10117، ثبت ملی شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان جهرم است.
طول غار حدود 350 متر و عرض آن 150 متر، با وسعتی حدود چهار هکتار است و ارتفاع آن سه تا چهار متر و در انتها به کمتر از یک متر می‌رسد.
بازار سرپوشیده‌ جهرم، از بناهای تاریخی اواخر دوره زندیه و اوایل قاجاریه است و از این بنا به ‌عنوان خواهر دو قلوی بازار وکیل شیراز نام برده می‌شود.
این بازار، از نوع بازارهای صلیبی با چهار راسته‌ شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است که با یک چهارسوق زیبا در وسط به هم متصل هستند.
حاج محمد حسین‌ خان جهرمی، حاکم جهرم و فسا در سال 1250ق. ‌این بنا را با چندین کاروانسرا، تیمچه، ‌مسجد و حمام متصل به آن، ظرف مدت 6 سال ساخت و در دوره‌های بعد، این بنا توسعه یافت.
بازار جهرم با بیش از 100حجره و 800 تا یک هزار متر مربع زیربنا یکی از بازارهای مهم سرپوشیده‌ ایران است.
بازار سنتی سرپوشیده‌ جهرم‌ به موازات خیابان جمهوری‌ اسلامی است، بیشتر حجره‌های آن به پارچه ‌فروشی اختصاص دارد و از این رو به بازار پارچه ‌ای نیز معروف است.
بازار جهرم در سال 1352خورشیدی با شماره 950 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
شهرستان جهرم در فاصله‌ 193کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
9910 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.