سعید محمودی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا توانمند سازی جوامع محلی و توجه به اقتصاد و معیشت روستاییان و کشاورزان حاشیه تالاب ها را یک اصل پذیرفته شده در احیای محیط زیست دانست و افزود: نجات تالاب‌های استان فارس با استفاده از ایده ها تفکرات و عملکرد جوامع محلی یک اصل مطالعه شده علمی است.
وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های تسهیلگری و آشنایی با تکنیک های مشارکت روستاییان هم یک ضرورت انکار ناپذیر است که باید دنبال شود .
محمودی با اشاره به معیشت روستاییان اطراف تالاب بین المللی کمجان خرامه و بختگان نی ریز و دیگر تالاب های فارس گفت: نمی توان بدون در نظر گرفتن نوع برداشت از طبیعت در این مناطق به صورت دستوری و با بخشنامه به احیای تالاب ها پرداخت، روستایی باید در احیای تالاب مشارکت داشته باشد و فواید احیا را در فایده زندگی و تامین معیشت خود ببیند.
وی با اشاره به نخستین کارگاه از مجموعه کارگاه های تسهیل گری دانشگاه شیراز که اخیرا با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست فارس برای توانمند سازی جوامع محلی برای مشارکت در حفاظت از تالاب های طشک، بختگان و کمجان در محل دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز برگزار شد برگزاری چنین نشست های علمی و تخصصی را ضرورت قابل توجه برای احیای تالاب ها دانست.
محمودی افزود: هدف نهایی آن است که با جلب مشارکت ذینفعان حوزه تالاب های یاد شده و با بهره گیری از نظرات آنها پیشنهادهای بهینه در حفاظت بهتر از تالاب ها جمع آوری شود که در این صورت مدیریت نتیجه ایده ها، تفکرات و عملکرد جوامع بومی خواهد بود و نه به شیوه دستوری و دیکته شده و بدون در نظر گرفتن نظرات و اهداف جوامع بومی از سوی ارگان‌ها و مقامات ، بنابراین انتظار می رود اثربخشی این گونه برنامه ها به مراتب بیشتر از برنامه های تدوین شده توسط کارشناسان باشد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد: مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در احیای تالاب های دیگر از جمله دریاچه ارومیه نیز تجربه شده و تجربه موفقی هم بوده است.
پیش از این برخی از روستاییان منطقه کمجان در شهرستان خرامه در اقدامی خود جوش به هدایت آب بر روی تالاب بین المللی کمجان اقدام کرده اند ، با این اقدام در سالهای اخیر مقادیر قابل توجهی آب دراین تالاب جمع می شود و منجر به فرود پرندگان و زمستان گذرانی پرندگان آبزی شده است.
تالاب های کمجان، طشک و بختگان در شهرستان های خرامه و نی ریز در شرق استان فارس قرار دارند، تداوم سالهای خشکسالی و برداشت های بی رویه آب از مناطق پیرامونی این تالاب ها را به شوره زارهایی خشک و بی آب و علف تبدیل کرده است.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.