در این یادداشت به قلم سارا سپهوند آمده است: زندان مانع از تکرار جرم نمی شود؛ این موضوع را می توان در ارتکاب مجدد جرم توسط زندانیان آزاد شده و بازگشت 46 تا 50 درصد افراد آزاد شده به زندان مشاهده کرد.
وجود مشکلات متعدد معیشتی و اقتصادی و حل نشدن آنها باعث شده تا بیشترین جرائم، زمینه اقتصادی، فرهنگی و حقوقی داشته باشد. از سوی دیگر جامعه نیز باید به گونه ای آموزش ببیند که پذیرای افراد آزاد شده از زندان باشد و به گونه ای با وی و خانواده اش رفتار کند که فرد راهی برای بازگشت به سمت بزهکاری نداشته باشد.
نداشتن فضای مناسب در زندانها، همخوانی نداشتن تعداد زندانیان با فضای زندانها و تراکم جمعیت کیفری باعث شده تا زندانها نه تنها محلی برای متنبه شدن زندانیان نباشند بلکه در برخی موارد به کلاسهای بزه نیز تبدیل شوند و مجرمان در کنار یکدیگر انواع و اقسام جرمها را فرا گیرند.
اصلی ترین ریشه تکرار جرم علت وقوع جرم است، تا زمانی که علت وقوع جرم وجود داشته باشد، با وجود اعمال انواع مجازاتها باز هم
جرم تکرار می شود. یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه شود مبارزه با علت وقوع جرم است که باعث می شود تا مجرم نیز خود معلول این علت شود.
موضوع دیگر نظارت هایی است که بعد از مجازات فرد متهم و یا حبس وی باید درنظر گرفته شود. یعنی سیستم به گونه ای تنظیم شود که مرتکب جرم بعد از آزادی از زندان هم تا مدتی تحت نظارت باشد.
فردی که به هر دلیل مرتکب جرم می شود باید تحت مراقبت باشد، در زندان اصلاح و تربیت شود تا برای ورود به جامعه آماده شود و امکان این را داشته باشد با دیگر شهروندان در جامعه همگن شود و بعد از آزادی زندگی مسالمت آمیزی را در پیش بگیرد.
فردی که مرتکب جرمی شده اگر برای نخستین بار این جرم را مرتکب شده باشد، دچار عذاب وجدان می شود اما در اثر تکرار، این مسئله برایشان عادی می شود.
علل و عوامل جرم باید به تدریج و با اقدامات خردمندانه و مثبت از سوی همه نهادهای ذیربط با رفع نواقص مالی از بین رفته و یا کاهش پیدا کند که به این ترتیب شاهد کاهش تعداد ورودی به زندانها خواهیم بود.
از سوی دیگر، باید امکانات لازم در زندانها تعبیه شود و شرایط زندان و جامعه به گونه ای باشد که زندانی بعد از آزادی از زندان به فکر تکرار جرم نباشد.
در برخی کشورهای پیشرفته چنانچه افرادی مرتکب جرم به خصوص جرائم سنگین شوند رفت و آمدشان بعد از آزادی از زندان برای سالها کنترل شده و برخی زندانیان نیز پابند و یا مچ بند الکترونیکی دارند تا بعد از آزادی از زندان و یا در زمان تحمل کیفر در بیرون از زندان نیز تحت مراقبت باشند.
منبع: روزنامه سبحان
7368/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.